Envar Holding AB
KB Components AB
Intea Fastigheter AB B-aktie el D-aktie
Vilken/Vilka av ovan skulle du vara delta?
Är det ngn/några som Du absolut inte skulle teckna?
Envar Holding AB
KB Components AB
Intea Fastigheter AB B-aktie el D-aktie
Vilken/Vilka av ovan skulle du vara delta?
Är det ngn/några som Du absolut inte skulle teckna?
Jag är generellt sett lite extra skeptisk mot noteringar utanför huvudlistan, kraven på datakvalité är inte lika högt satt samt att bolagen är mindre mogna.
Investera i de bolagen du förstår dig på, helst ska du ha bra koll på hela ledningen, hur är de som personer? Ödmjuka, trovärdiga eller mer statussökande och ytliga?
Sen måste du veta ifall det finns någon som är toxisk, har de erfarenhet av att driva framgångsrika bolag? Har alla deras andra bolag gått i konkurs?
Kommer någon av de bli sjuka i framtiden och bli utbytta av någon mindre bra person?
Finns oändligt med parametrar du måste ha koll på, tacka vet jag Globala indexfonder, det kör jag på!
Tips: Skit i de där bolagen, köp LF global index och håll i minst 15 år.
Företag som gör IPO:er brukar prestera sämre än index de första åren efter introduktionen. Som grupp skulle jag aldrig köpa IPO:er för att hålla långsiktigt, utan jag går bara in och köper och säljer som regel när börsen öppnar. De gånger jag har förlorat mycket på IPO:er har varit på bolag som listas på First North, vilket är där Envar och KB Components kommer listas.
Majoriteten av värdet på aktierna för Intea Fastigheter kommer ligga i deras B-aktie, så jag lutar åt att gå in där. Jag tror att jag helt hoppar över deras D-aktie.
Statistiskt har du helt rätt men roar mig ändå med att ibland försöka hitta rätt bland IPO:s. Några få gånger träffar man ju rätt o då har det gett upp till 100ggr insatsen
Man blir inte jättesugen på någon av dem. Att vara med på IPO:er handlar mycket om att inte dras med och åka på smällar.
Envar:
duktig datorspelskonsult tror de kan utveckla eget spel, lycka till!!!
KB Components:
beroende av fordonssektorn, chefens brorsor är i styrelsen och har suttit i fängelse för ekobrott
Intea:
komplicerad struktur med tre olika aktier
Du kan läsa analyser i länken nedan, man kan se en hel del utan att köpa pren.
Lista till vänster, klicka på företagsnamnet för att få upp i ny flik och läs deras flaggor till vänster, några av bolagen har också där länk till analys: