Vilket index ska jag använda?

Hej,

jag försökte idag se hur OMXSGI utvecklats över en längre period och upptäckte då att indexet bara sträckte sig tillbaka till 2007. Vilket index ska jag leta efter för att se börsens utveckling (ink. utdelning) som sträcker sig längre bak? Jag hittade ett som heter SIXRX men är osäker på om det är lämpligt. Det jag vill ha fram är alltså hela svenska börsens utveckling, inget “special”-index.

Jag har from 2002 på Avanza. Är det kanske så att mäklarnas startdatum är deras egna startdatum? Hmm vet inte. Undrat samma sak. Mvh

Edit: 2008 på montrose

2009 NN

Mycket märkligt att Avanza har längre statistik än vad som ska finnas: “The base date for the OMX Stockholm All-Share Gross Index is December 28, 2007…“ Overview for OMXSGI

Såhär såg det ut inloggat. Sry jag är forumets Simpleton

Jag har ingen susning om hur det förhåller sig i det här fallet, men åtminstone i teorin skulle man kunna tänka sig att man bestämt att “base date” innebär att index är exempelvis 100 vid det datumet. Sedan kan man räkna både framåt och bakåt i tiden bara man har tillgång till all nödvändig data.

Du skulle kunna använda Affärsvärldens generalindex, OMXAFGX. Det har längre historik och inkluderar utdelningar