Jag har hittat det här fina inlägget från @janbolmeson med massa intressant historisk data för SIXRX. Men jag kämpar förvånansvärt nog med att hitta en vanlig enkel graf över själva indexutvecklingen för SIXRX. Jag behöver inte en superlång tidsperiod utan exempelvis från 50,60 eller 70-talet skulle räcka.
Kan någon peka mig till en sådan graf eller datakälla?
Men trots de fina länkarna kämpar jag ändå med att hitta en graf som kort och gott visar utvecklingen, inklusive utdelning, för ett datum tidigare än 1990-talet och fram till idag. Vad är det jag missar? Hittar heller inget ställe där jag kan exportera ut sådan data och skapa min egen graf.
Ska du ha riktigt lång historik så är det Affärsvärldens Generalindex (AFGX) du ska leta efter det fanns mellan 1937 och 2001, det inkluderar utdelningar.
Eftersom AI-hjälp flaggas av läsare så skriver jag så här istället:
Så här hittar du så lång AFGX historik som möjligt:
Skriv in den här prompten i ChatGPT “hitta en källa för AFGX som är så lång som möjligt”
Då bör du få ett bra svar.
Det roliga är att flera AI pekar på RT:s dataserie som den längsta
Har inget att tillföra men har också letat efter en sådan graf!
Jag skulle vilja se börsens utveckling i nominella och reala termer från efter ww2 (gärna från 1900) men är svårt. De flesta kurvor börjar på 90-talet eller 80-talet som mest…