1 kg fysiskt guld eller motsvarande värde i Länsförsäkringar Global Indexnära?

Jag har haft en fundering på att köpa 1 kg fysiskt guld och lägga i kassaskåpet
känns det som en säkrare eller osäkrare investering mot tex LF global index fond.
jag tänker att det ska ligga i 15 år, kom gärna med inspel och synpunkter.

Fredrik

Du menar väl via t. ex. Xetra Gold ETF? Guld i kassaskåp är inte säkert pga rånrisk.

Köper du LF Global så får du utdelning som återinvesteras i fonden.

Men varför inte båda om du är kluven mellan dem? Går inte att förutspå vad som kommer gå bäst, enligt forskningen är det LF Global (kanske lite guld också) men man kan ju ha otur med beslut baserade på forskning. Finns en del forskning som visar på att lite guld gör portföljen bättre. Det kan även skydda delvis mot tail-risks (sällsynta händelser som har stor påverkan).

Hej
Jag tänkte fysiskt guld , vart jag ska förvara det är oklart :slight_smile:

Jag gillar guld, men hade inte velat ha några större mängder hemma…

Varför inte båda? Du måste inte välja det ena eller det andra. Guld är inte en produktiv tillgång och behöver handlas med för att ge någon avkastning, det är liksom motsvarande din hemförsäkring i portföljen.

Vad är tanken med guldet?
Är det som en försäkring mot att något ska hända framöver, eller är det en investering som du vill ska växa och ge dig avkastning?

Just guld avkastar egentligen inget, utan är en tillgång där utbud och efterfrågan sätter priset, guld reproducerar aldrig sig och därav så kommer din del guld aldrig växa utan du får hoppas att andra vill betala mer för det kilo guld du har köpt i framtiden.

Så är det avkastning du är ute efter så säger jag absolut LF Global Indexnära istället. :slight_smile:

Hej
Tanken va att guldet skulle vara ett bättre investering än att ha pengarna på ett konto utan ränta och att det i iallafall skulle följa med index
Fredrik

Men du pratar om en tidshorisont på 15 år?
Vad är det du ska ha pengarna till om 15 år? :slight_smile:

Ee sådan lång sparhorisont så bör avkastning premieras över bevaring av värde.

Vad för index tänker du att det ska följa?

Jag gillar verkligen känslan av att äga en guldtacka - det är något smått magiskt med tyngden och lystern!

Däremot skulle jag, som @Ola_Morin var inne på aldrig förvara fysiskt guld i hemmet om inte kriget stod för dörren.
Det är bankfack som gäller.

Något att ha med sig i tankarna är hur sugen man är på att betala skatt på vinsten när man vill omvandla guldet till kronor. Det kan ju bli betydande pengar till skatteverket vilket du slipper med det du har på schablonbeskattat konto (fonder eller pappersguld).

Vad som kommer gå bäst kan vi ju omöjligt veta, men som sagt: fysiskt guld är fint att titta på :nerd_face:

Det som är bra med 1kg guld att du kommer ha fortfarande 1kg guld hemma även efter 15år.

Det som är bra med Global indexfond att möjligheten är stor få mellan 100-150% eller mer i avkastning på 15 år. :grin:

Om din guld skulle hänga med Global indexfond i avk på 15 årsikt krävs det finnans kollaps och i värsta fall ett krig och mycket andra konstigheter.

Jag kan inte tänka mig att 1kg guld kan vara någon bra investering på 15 årssikt.