Hej allihopa!
Tänk er detta scenario: Du är 22 år gammal och har precis fått 1 miljon kronor. Vad skulle du göra med pengarna? Skulle du starta något projekt eller företag? Dela gärna dina tankar och idéer!
Ser fram emot att höra vad ni skulle göra!
Hej allihopa!
Tänk er detta scenario: Du är 22 år gammal och har precis fått 1 miljon kronor. Vad skulle du göra med pengarna? Skulle du starta något projekt eller företag? Dela gärna dina tankar och idéer!
Ser fram emot att höra vad ni skulle göra!
Man, 45+:
Om jag tittar tillbaka på mina bästa större beslut hittills i livet så är de att bilda familj, köpa hus, börja träna seriöst och starta företag. Av dessa är familjebildning det absolut viktigaste.
Det enda som kräver någon större insats av kapital är att köpa hus. Det är därför vad pengarna bör gå till.
Till en 22-årig kvinna hade jag föreslagit att bilda familj hyfsat snart, om lämplig karl finns. Pengarna kan då gå till ett husköp och att ha en bra buffert. Pengarna kan fördelas mellan lite olika aktiefonder och räntefonder tills det är dags. Festa inte upp dem, men kosta på en kul resa.
En 22-årig man är oftast för ung för att bilda familj, och det är viktigare att bygga upp sig själv. Till en ung man hade jag föreslagit att göra allt, samtidigt. Starta ett företag på deltid, jobba på deltid, köp en lägenhet och spara 100k i buffert, träna - och sikta på att bilda familj några år innan trettio. Satsa på en schysst resa också, andra perspektiv är berikande.
Tråkigt? Nej, meningsfullt. Inget är så meningsfullt som nära relationer och relationerna till sina barn är avgörande. Dö älskad, inte ensam. Livet är en lekplats men också djupt meningsfullt.
Så den 22-åriga kvinnan ska helst inte leta efter en jämnårig man då han inte är mogen för familj? ![]()
Synd på ett i övrigt halvrimligt inlägg.
Jag förstår viljan att ha jämlik ålder, men det finns flera nackdelar med det. Dels har vi det biologiska faktumet att en kvinna har en mycket mera begränsad tid för att faktiskt bli förälder. Ju mer man väntar, desto högre blir risken att man aldrig får barn. Medans för en man så kan man vänta betydligt längre, även om det kommer med vissa nackdelar.
Sedan så finns det mognadsaspekten. En man på 22 år är ofta inte en mogen, ansvarstagande man. Jämför man en typisk 22-åring med en typisk 27-åring så är 27-åringen i allmänhet mycket mera “man” än 22-åringen och har mycket bättre förutsättningar för att bli en bra partner och en bra pappa. Så av dessa skäl så är det ofta klokt för en ung kvinna att bilda familj med en man som är några år äldre än henne.
Finns det mogna 22-åriga män som är redo att bli pappa? Javisst, jag pratar om generella mönster ovan. Det finns inget “ska”.