10 år kvar till att plocka ut tjänstepension

Frågan gäller specifikt Avanza och deras produkter. Låt oss säga att man har 3 miljoner sparat i sin tjänstepension och med gott resultat kört en global indexfond på 80% och resten i en smågolagsfond. Med 10 år kvar tänker jag att det är dags att börja minska risken, MEN samtidigt tänker jag att 10 år är nästan oändligt mycket tid kvar och att det är alldeles för tidigt att dra ner på risken (med kanske 10% in i räntor per år).

Jag hade nöjt mig med 5% genomsnittlig avkastning under åren fram till pensionen, men vill givetvis undvika svarta svanar som t.ex om Kina invaderar Taiwan eller liknande.

Givet mitt resonemang känns det som att jag borde välja en blandfond med låg avgift t.ex. Avanza Auto 5 eller 4? Vad säger ni?

Tänker ta ut tjänstepensionen under 5 år med start vid 55 år.

1 gillning

Bättre avkastning om du väntar att ta ut tii 65 och inväntar börsuppgång .

Du kan ha högrisk i 5 år cirka sen succesivt minska risken .

Den lägre beskattningen på alla typer av pension efter riktåldern med ca 3300 per månad vid uttag härad 35.000 och däröver per månad kan också vara vettig att fundera över.

Jag är på sätt och vis lite i din sits tror jag. Är lika gammal som du och tänker att jag ska kunna sluta jobba om 10 år, vid 55, om allt går vägen.

Är ju helt införstådd med att man får en massa mer pengar under pension om man väntar med att gå i pension så länge det bara går men poängen är ju att man inte vill vänta! Man vill ju ha de där åren, de kommer aldrig igen.

Jag har kap-kl och en del av min tjänstepension är då förmånsbestämd vilket jag ser som en trygghet vid eventuella negativa börshändelser och därmed låter jag all tjänstepension som jag har frihet att välja placering för hamna i billig global indexfond (inklusive löneväxlingen) och kommer som jag tänker köra på så rätt in i kaklet. Känns ju så tråkigt att dra ner på risk där i slutet när man har mest insatta medel och därmed tjänar mest på att ha full aktieinvestering.

Jag tänker att hur du bör göra beror på hur du har det med eventuella andra medel.
Vill du dra ner lite på risk tror jag du tänker rätt med t ex avanza auto 5 (eller möjligen till och med 4 men där är ju en så liten del aktier…) från om några år.

Alternativt väljer du fortsatt global indexfond för låt säga 75% av kapitalet och resten i en eller två billiga räntefonder. Då blir det nog något lite mindre i avgift med samma resultat.

Jag planerar att gå i pension när jag är 55, eller senast 57. Detta är om 11 respektiva 13 år.

Jag kommer köra globala fonder ända in och förbi kaklet.
Jag kan ju inte ta ut pengarna på dagen av pensionen, utan endast nagga några procent av dessa pengar varje år.
Lever jag 30-40 år till så vill jag ju vara med på den börsutvecklingen också.

Har aldrig förstått det där resonemanget om att en pensionär skall dra ner på risken innan pension, för det är som att man ska ta ut allt på ett bräde och dö dagen efter. (och då spelar de iaf ingen roll om det är börskrasch för man är iaf död)

3 gillningar

Tack för alla svar. Vi kommer att ha tillräckligt med inkomst av kapital när jag är 55 år (om inte jorden går under) att vi klarar oss bra. Tjänstepensionen vill jag få ut så fort som möjligt då man aldrig vet hur gammal man blir och pengarna gör större nytta som realiserade kontanter än sittandes på ett konto. Vi har stora planer på att flytta söderut den dagen vi slutar jobba och då krävs det ett bra kassaflöde, då banklån bara är att glömma. I kalkylerna har jag räknat med avkastning 4% från och med nu och 10 år fram i tiden. Allt över detta är en bonus, men man hade ju blivit lite ledsen i ögat om en jättebörskrasch likt covid eller finanskrisen sopar bort 30% av värdet. Jag har alltid investerat med högre risk än vad medelsvensson nog hade varit bekväm med (med risk menar jag andel aktier, inte i högriskbolag), men med tjänstepensionen känns det läge att börja fundera kring detta med “stay rich” då det inte längre är ett “långtidssparande” utan något som ska realiseras om exakt 10 år.

Du kan ju också återinvestera tjänstepensionen när du väl tagit ut den @Henrik79, skulle det vara ett alternativ? I samma fonder som du har den i hos Avanza just nu, fast i en vanlig ISK/fonddepå. Då spelar inte kurs- upp/nedgång så stor roll; har fonderna gått ner så köper du ju tillbaka dem billigare och vice versa om de gått upp. :slightly_smiling_face: Eller var det så att du behöver kapitalet för dina levnadsomkostnader?

Min första tanke är att undvika att komma över brytpunkten för statlig skatt.

Tänker att tanken här är inte att du bör säkra upp 10% av HELA kapitalet per år fram till när du ska börja plocka ut, utan 10% av den faktiska summan du tänker plocka just det året (om 10 år.)

Dvs om du ex har 1 000 000 i TP som du planerar plocka ut under 5år så blir det då 200 000 per år som ska plockas ut.

Så första året nu behöver du säkra upp 10% av det första årets 200 000 (dvs 20 000 kr.)
Året därpå 10% av 200 000 + 20% av 200 000. (Dvs 60 000) .
Året efter 10% av 200 000 +20% av 200 000 +30 % av 200 000 (Dvs 120 000)
Osv.

Ovan skulle ge dig lite mer tid på marknaden för merparten av kapitalet, fast ändå säkra upp 1/10 per kvarvarande år intil uttaget.

2 gillningar