10 röda dagar i rad, en ovanlighet

Min portfölj är upp 5% över de senaste 10 dagarna… Vad beror detta på?

det är ju låg volym i denna nedgång så det är nog att avvakta jobbsiffrorna på torsdag så får vi se vad som sker

Haha, trodde också det var någon som hittat en unik och kreativ lösning för lång sammanhängande ledighet först.

Däremot blev jag glad av att läsa tråden, jag är så oinloggad och oengagerad i mitt sparande att jag inte hade den blekaste aning om detta - och guuuud vad skönt det är för stressnivån. Jag ligger helt rätt (och borde kanske öka risken något mer?).

1 gillning

Då håller vi alla varandra i händerna och säger tillsammans: Just keep buying!

7 gillningar

Ni får även komma ihåg att vi är inne i en rapportperiod. Företagen släpper ny info, ställer upp på intervjuer, analytiker gör nya analyser, släpper nya riktkurser etc.

Sen alla oro i världen, oljepriser, etc etc … Inget konstigt om vi får x dagar neråt.

Alltså inget konstigt öht :grin:

2 gillningar

13 gillningar

Jag kom att tänka på den klassiska historien från Monte Carlo 1913, där roulettehjulet gav svart 26 gånger i rad. Efter ett tag började folk satsa allt mer på rött eftersom ”nu måste det väl vända”, men svart bara fortsatte.

Lite samma poäng här: det ovanliga händer faktiskt ganska ofta om man har tillräckligt många observationer och möjliga ”ovanliga” mönster att välja mellan. 10 röda börsdagar i rad låter extremt när man ser just den sekvensen i efterhand, men i en lång börshistorik kommer märkliga streaks förr eller senare att dyka upp.

2 gillningar

Så det du säger är att det är ett bra köpläge här?

Det brukar inte diskuteras när börsen går upp kraftigt. ”Vad händer? Är det normalt?”

Det är ju som förväntat? Investor är dyrare än någonsin, men det är ok, den stiger.

När börsen går ner. ”Vad händer, har något gått snett?”

6 gillningar

Det är väl intressant just för det är ovanligt, får vi två nedgång dagar till nu så är vi uppe o nått som inte hänt på över 40år.
Det säger väl inget men allt ovanligt är intressant :thinking:

1 gillning

Ja, uppenbarligen är det fler som tycker att det är intressant:

För egen del tycker jag också det är intressant att

1. nedgångar ofta får rubriker, men inte uppgångar
  2. börsen har gått så bra i år trots oro för tech-bolagens värdering, marknadsräntor, oljepriser och geopolitisk instabilitet
    :thinking:

Kanske att dåliga börsnyheter ger den optimala rubriken?

De flesta investerare blir oroliga och klickar.

De flesta som inte investerar blir glada att de inte investerar och klickar.

2 gillningar

Jag skulle säga att det inte stämmer. All time high får alla typer av rubriker och artiklar också.

1 gillning

Man blir ju nyfiken på hur många upp dagar i rad som är “rekord” och om det är vanligare med många uppdagar i rad än nerdagar

Tror det är 16 dagar.

Vad attan hände nu då…det såg ju bra ut för en 11e dag minus i rad o nu steg det som en tok..

1 gillning

Nja… någon på RT skrev rådet att zooma ut till fem år. Då ser man vad som är trend och vad som är brus.

2 gillningar

Det kanske nån som prenumererar på Truth API kan svara på… :rofl:

Tillbaka på minus igen…va tydligen nått om återköp av Amerikanska stadspapper som fick börsen att snabbt hoppa upp

1 gillning

Trevligt att profitera på korruption. Eller inte. :see_no_evil_monkey: