15 år till pension och har traditionell försäkring

Hej

Jag har ca 15 år kvar till pension och sitter med Alecta Optimal pension som är en traditionell försäkring i min tjänstepension. Är jag allt för passiv och kommer gå miste om högre pension? Hur hade ni agerat?

Har du ITP1?
Jag skulle hellre välja fondförsäkring.

1 gillning

Omöjligt att svara på utan att ta hänsyn till hela din pension (eller tom hela din ekonomi).

1. Logga in på minPension och titta hur stor del du har som är “placerbar” respektive “ej placerbar”. De som är placerbara är i fonder.

Tycker du att det är en rimlig procentsats? Om ja, gör inget. Om nej, fundera på att flytta delar tex ovanstående till fondförsäkring för att öka möjligheten till högre avkastning (obs: möjligheten, inga garantier).

4 gillningar

Jag har 80% av min tjp i ITP2.

Bra då gäller länken jag skickade till dig. Den gäller för ITP1 och ITP2.
Jag har tidigare ändrat från traditionell försäkring till fondförsäkring.

Kan någon också förklara följande för mig som om jag vore 5 år?:slight_smile:

ITP2

ITP2 är till största delen förmånsbestämt. Det betyder att du i slutändan får en viss andel av din slutlön i pension. En mindre del av ITP2 är premiebestämd, vilket betyder att du får de pengar din arbetsgivare har betalat in för just dig inklusive den avkastning de har genererat. Den kallas för ITPK och innebär att 2% av din lön sätts av varje månad i ett valfritt sparande.

Förmånsbestämt kontra premiebestämd?

Tack jag ska kolla där och se över helheten.

Förmånsbestämd pension ITP2 är pension i förhållande till slutlön (givet 360 månaders intjäning).

För ITPK beror pensionen på avkastningen i det den har investerats i.