231. Tänk om ekonomi är penseln du målar ditt liv med?

Hej.

Jag vill börja med att säga att jag tycker det har varit ett avsnitt som har väckt mycket tankar och reflektioner. Tack för ett bra avsnitt, jag gillar ert mod att ta er an den grandiosa uppgiften att diskutera varför ekonomi är roligt och samtala kring hur brett ämnet ekonomi kan vara, vilket jag uppskattar. Jag skulle gärna vilja dela med mig av en tanke och reflektion jag har haft de senaste dagarna.

Som Jan säger så finns det många som tycker att ekonomi är trist och tråkigt, det kan vara både klurigt och ångestframkallande, delvis för att det kan upplevas som att det finns en förväntan på dig att det bara ska fungera. Det jag har reflekterat kring är om det är rätt approach att utgå ifrån ett påstående, ekonomi är roligt, när man vill lära människor om ekonomi? Och pratar ni egentligen om ekonomi verkligen är roligt?

I studier kring hur att lära sig nya saker nämner man människors inre dialog, eller hur man beskriver något för sig själv, som ett av flera faktorer som påverkar hur och om vi lär. Om jag säger till mig själv att “ekonomi är tråkigt” så kommer ekonomi högst troligt vara tråkigt. Men jag kan bryta detta påstående genom att istället fråga mig själv “varför tycker andra ekonomi är intressant?”. När jag hör alla bra exempel ni tar upp, så tycker jag att det är snarare detta ni tar upp i ert avsnitt. Istället för att säga “ekonomi är roligt för att…” så kan skulle man kunna vrida på det och säga “andra tycker ekonomi är intressant för att…” T.ex:

Andra tycker ekonomi är intressant för att… de ser det som en förstärkare i livet.
Andra tycker ekonomi är intressant för att… de ser det som ett spel, där man ska nå ett sparmål på kortast möjliga tid.

Jag tänker mig att ett av alla de ben ämnet ekonomi står på handlar mycket om självutveckling och förstå vad det är man vill i livet, precis som ni tar upp som ett guldkorn i avsnittet. Genom att ställa sig själv frågor istället för påståenden tror jag är ett verktyg man kan använda sig av för att ta sig an ämnen på et mer öppet och prestigelöst sätt.

Om allt detta jag har sagt spelar stor roll eller inte har jag inte landat i än :slight_smile: Men jag skulle gärna vilja höra andras tankar, och kanske även några erfarenheter.

Återigen tack för ett intressant avsnitt, och tack för att ni engagerar er i detta viktiga ämne privatekonomi. Ni är alla en stor inspiration på flera olika plan.

3 gillningar