Tanken finns att göra en typ av cultural training bok av det, fast läsbar som fiction. Lite à la Sliding Doors filmen med två scenarier som utspelar sig parallellt där samma person anländer i Indien med och utan att ha läst just denna boken
Finns väldigt lite av sådan cultural training litteratur om just Indien. Kanske för det är så komplext. Det är väl just det som utmaningen.
Tyvärr är nog marknaden rätt liten eftersom det är så få som ens vill åka dit i tjänsten, för att inte tala om att flytta dit med familj, samt att indier blivit bättre på att hantera oss. Kanske ändå värt det för att en gång för alla göra upp med Moder India
Det där är definitivt en bok jag hade haft glädje av då, men troligen skulle vara nyfiken på att läsa även nu!
Inte minst eftersom jag, just för ATT det inte fanns något, höll ‘cultural understanding workshops’ för att vi alla (svenskar, danskar, tyskar, amerikaner, indier etc) åtminstone skulle få syn på att vi gick in i möten, samarbeten, projekt, arbetsuppgifter etc utifrån ibland vitt skilda trossatser och förutfattade meningar.
Assumptions are the mother of all f*ck-up’s som jag brukar säga, och OJ vad det var gott om assumptions i Indien-projektet. Men det blev ganska bra till slut om jag får säga det själv.
Mmm, det kan jag förstå, och nog finns det all risk för att det inte bara är så i ett podsamtal, utan att det också kan vara så man går genom livet.
Finns mycket vi inte snackade om på dessa 90 minutrarna (eller vad det nu blev) och en av dem är en av mina starka trossatser som handlar om att ‘jag vill vara mitt bästa jag, inte för att trampa på dig, eller vinna över alla andra, utan för att det är så som jag kan bidra på bästa vis till oss, till kollektivet och gemenskapen’. Samtidigt är det lika viktigt att jag inte blir utstött om jag INTE lyckas vara till gagn - att vi värnar om varandra ser jag som något oerhört viktigt på så många plan. Men det ska inte gå så långt att det blir ‘på bekostnad’ av mig eller dig för den delen.
Hej @tankespjarn
Lite sen på bollen kanske men här om dagen beställde jag boken du tipsade om och är intresserad av din bokcirkel:)
Det är kanske för sent eller kan du berätta mer?
Hälsningar
Emma