253. Ditt personliga humankapital | Förmodligen din mest förbisedda tillgång

Är det inte så att du trillar i maximerings-fällan @tankespjarn:

Högre humankapital är bättre än lägre?

Nu känner jag ju dig och du ligger väl ovanför din ribba för vad du “behöver” i ditt liv. Således finns det ingen anledning att maximera ditt humankapital - som hade varit jättelätt för dig att göra. Det är ju bara ta jobb på Sweco eller någon nischad ingenjörfirma, eller hur?

Tricket är att titta på hur Paolo Sodini definierar humankapitalet:

Human capital represents the stock of individual attributes—such as skills, personality, education, and health—embodied in the ability to earn labor income. It can be defined as the present discounted value of the flows of disposable labor income that an individual expects to earn over the remaining lifetime

utifrån ett strikt finansiellt perspektiv i definitionen finns inget utrymme för “ett rikare liv” - vilket jag ändå tror är målet för de flesta av oss i forumet.

I förlängningen är det ett ekonomiskt (läs: managerings / hushållnings) perspektiv som kommer ge ett rikt liv där jag ska balansera och ställa in min “inställning” mellan:

• Finansiellt kapital
  • Humankapital
  • Socialt kapital
  • Emotionell rikedom

etc. Så det är ju självklart så att man kan (och kanske till och med bör) växla - som i ditt fall - human- och finansiellt kapital mot emotionell rikedom i livet.

2 gillningar