Jag tycker nästan tvärt om. Om svaret på alla frågor är: “Global passiv indexfond” blir detta forum extremt tråkigt och jag tror fler och fler börjar fråga AI istället.
Tycker det måste gå att diskutera olika typer av investeringar även om dessa investeringar generellt sett förmodligen inte är en bra idé för den genomsnittlige investeraren.
Jag tycker det är långt ifrån finfluencer tok här och jag tror knappast någon kan missa vad huvudspåret är på detta forum.
Även storbolagen blir ibland helt fel prissatta när det det dyker upp nån oförutsedd shock eller oförutsedd risk som tar lång tid för marknaden att förstå och värdera rätt. Flockbeteende ger då möjlighet till dom som vågar köpa av pessimisterna. Det händer med jämna mellanrum. Inte ofta, men det händer.
Mja, utmärkt är väl lite starkt. Diskussioner förutom index avbryts ofta och av rätt många med ”det är fel” vilket gör det svårt att diskutera sådant IMO. Du kanske inte märker det för du är inte en av dem som vill diskutera sådant?
Och om det nu går så utmärkt, så borde nyemissioner heller inte vara något problem.
Jag tror att RT och Jan personligen har så intimt förknippats med 100% index och inget annat att varumärket RT nog får anses vara just index investering och göra livet rikare.
Mitt tips till @janbolmeson är nog att bygga upp någon form av parallellt varumärke där man kan fokusera på andra investeringar. Detta för att inte förvirra och inte öppna för scams.
Tex InvesteraTillsammans för enskilda aktier.
Tex SpekuleraTillsammans för BTC och annat mer exotiskt än aktier.
Bra om de senare varumärkena inte är så intimt förknippade med Jan utan kanske istället ha Oliver som front person.
Det finns ju en anledning att företag har olika produkter under olika varumärken för olika kunder
Går faktiskt sällan in i krypto och trådar om enskilda aktier, då jag vet med mig att jag lätt dras med i trender och fomo. Så enklast att hålla sig därifrån. Sen är jag övertygad om att man kan diskutera det mesta, om man för fram det på respektfullt sätt. Men som vi vet så kan det ganska fort bli både pajkastning och slag under bältet inom vissa ämnen. Men det är inte ämnets fel, där bär vi alla ett ansvar att följa forumets riktlinjer.
Sen återigen, så tycker jag det är en viss skillnad på om forumläsare x vill diskutera aktie y, mot att Jan o co gör reklam om aktiesläpp z. Sen behöver man inte hålla med mig.
Men jag tycker att Jan som ägare av forumet har större förmåga att skapa Fomo än forumläsare x. Oavsett om det är avsikten eller inte.
Det bästa med ett forum är väl att allas tankar och åsikter kan lyftas, inte bara nickande jasägare.