270. Humankapital och dess plats i en investeringsstrategi | Med professor Paolo Sodini

Tack för ett fantastiskt avsnitt, bra jobbat Jan och Carro!

Och Jan för h$%#ete, jag har jobbat på internationella bolag i nästan 20 år och kan helt ärligt säga att du måste sluta med att kritisera din engelska! You’re doing absolutely fine, don’t worry mate!

Jag tog med mig ett par saker:

1. Hans rekommendation rörande ”relation between safe and risky assets” som bör vara någorlunda personlig.
  • RT pratar mycket om hinkstrategi och som ni vet jag tycker att en traditionell total return approach kan vara mera lämplig och förståelig för majoriteten av småsparare. Dvs istället för hinkarna har man en fast fördelning av tillgångsslag (tex 70% aktier, 30% räntor) som utgångspunkt. Med hinkarna kan fördelningen bli lite oklar.
  1. Cyclical skewness och risktagande - att vi alla inte är räntefonder utan våra karriärer kan vara jättevolatila, särskilt på vissa sektorer. Och hur ska man hantera risk då? Det skulle vara intressant att bolla detta ämne här på forumet. Bör vi vara redo för risk-on / risk-off när allting inte går enligt våra planer.
4 gillningar