273. Jobb: en kortsiktig lösning på ett långsiktigt problem | Rich Dad, Poor Dad - Del 1

Det är väl precis det som de gjort genom att hela tiden satsa på expansion, bolagsköp och annat värdeskapande. Musk har ju inte startat Tesla med sin sparade månadslön precis. Att de sen jobbar mycket och riskerar mycket är en annan sak.

2 gillningar

Musk skapade Zip2, som han sålde för pengar han använde för att skapa X.com som blev PayPal, som han sålde för pengar han använde för att investera i SpaceX och Tesla, osv… Han har såklart jobbat hårdare än de flesta, men det är väl ändå ett fint exempel på att låta pengar skapa mer pengar.

1 gillning

Håller helt med här, det blir lite som att företagande är “rätt” och en vanlig anställning är “fel”. Många företagare jag kommit i kontakt med säger att de jobbar 80h+ per vecka. Hade jag jobbat 80h+ i mitt nuvarande jobb hade jag haft mer än dubbla min lön och troligen tjänat mer än flertalet av de som startat eget. Samtidigt hade jag kunnat investera mina pengar på börsen och låtit pengarna arbeta utan att ha dem låsta i något företag.
Jag är dessutom övertygad om att risken för att bli utbränd och neglegera att sätta av tid för sin familj ökar när man arbetar så mycket.

Jag har också svårt att förstå det här med att ju mera pengar man tjänar desto mera gör man av med. Personligen har jag nått till en nivå där jag känner att mera pengar inte skulle skapa särskilt mycket mervärde. Upp till den gränsen vill man ju spendera mera pengar, men sedan avtar effekten ganska brant för mig.

4 gillningar

Tack för alla bidrag i diskussionen. :pray:

Veckans avsnitt är en fortsättning på diskussionen. Återkommer med lite fler tankar senare. :slight_smile:

Jo fast som det framställs i avsnittet handlar väl boken mer om att man inte ska jobba hårt, utan smart. Elon och gänget har ju jobbat 80-timmarsveckor i 20 år för att kunna göra det de gör idag. Så de jobbar ju lika hårt eller hårdare än oss andra ändå. Och detsamma gäller ju väldigt många med mycket pengar.