#277 - Sanningen om jakten på den bättre investeringen och myten om den rike investeraren | Investeringstrappan

Mycket bra avsnitt, helt i linje med den positiva riktning som det här skakiga börsåret inneburit för podden.

Jag tycker också att det känns bra att Jan säger rakt ut att det inte är investeringar som gjort honom rik. Det är ärligt talat något som har skavt i mig några år, men jag har inte hittat något bra sätt att formulera det.
Bilden som målats upp har varit: Jan förlorade alla pengar (igen) i senaste finanskrisen, sen började han månadsspara i indexfonder och ca 10 år senare bor han i fint hus och kör Tesla. Indexfonder är bäst.
Men egentligen är det såhär: Jan har jobbat hårt, sålt bolag och eventuellt gjort några lyckosamma alternativa investeringar (?) och har nu hyfsat med pengar som hädanefter kommer att investeras i indexfonder.

Nu kände jag ändå att jag inte lyckades formulera det jag ville få sagt på ett bra sätt. Jag menar inte att podden har varit oärlig, men jag tycker att man kunde ha varit tydligare genom alla år med att det inte är indexfonderna som har gjort dem rika. Och det har skavt i mig att bilden inte har gått ihop, det har varit ganska lätt att göra en överslagsräkning och inse att dom pengar som poddarna har inte har kunnat komma från månadssparande i indexfonder.

7 gillningar

Absolut. Det gör ju frågeställningen knepig och så svårt att dra några slutsatser egentligen. Du kan mycket väl ha rätt och har det sannolikt men det är svårt att bedöma, tycker jag.

Korrekt. Jag är undantaget som lyckas, varje gång. Det finns nog ingen som kan mäta sig med mig. Jag är både rik och vacker. Känn dig hedrad att jag hänger här på forumet :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Exakt. Problemet blir ju hos mig när jag tror att de är duktiga investerare och försöker “kopiera” dem.

För mig handlar det nog om tydligheten att kalla en spade för en spade. För det som stör mig just nu, är när dessa kommer med sitt paket “jag investerare och underpresterar, men bryr mig inte” och sedan ska ge råd till andra, blir intervjuade i media och satta på pedestaler. Eller så är det jag som i min okunskap “gick på den lätte”.

Bra feedback, tack. Jag har inte reflekterat över att / om det varit otydligt. Men jättebra att det nu blivit mycket tydligare. :slightly_smiling_face:

Jättesvårt. Till och med jämförelsen med Trump i avsnittet haltar enligt samma kompis. Hans invändning var ju att människan dessutom konsumerat både flygplan, fastigheter, båtar m.m. vilket gör jämförelsen “Om han bara köpt indexfonder för pengarna vore han rikare”.

Hahaha… :joy: Det var inte ironiskt menat, jag vet att ni är många i forumet som är väldigt, väldigt duktiga. Jag vet också att vi har haft våra “duster” i några trådar och jag uppskattar tankespjärnet. Det gör både mig och forumet bättre. Så jag är faktiskt tacksam och hoppas det framkommer också. :heart:

8 gillningar

:joy::star_struck::clinking_glasses:

Och priset för Forumets mest icke-nordiska svar 2022 går till… @nhb!!!

Grattis! Och priset i år är Donald Trumps book ”How to get rich”, tyvärr kunde vi bara få den finska upplagan men den är också kanon!

11 gillningar

Den med vacker kan du lägga fram din profilbild då får damerna på bloggen säga sitt om det :wink::grin::person_tipping_hand::+1: . Visste inte att skönhet har koppling till hög avkastning på börsen :joy::joy::partying_face::raised_hands::wink: ! I mitt fall är det bara lång blond hår som fattas för att bli perfekt :blush:

4 gillningar

Sällar mig raskt till den i så fall contrarian delen av forumet. Guld är guld, har alltid varit det och kommer alltid att vara just guld, såsom det varit i tusentals år :grinning:

Lite som Housels story om Warren 2009 med snickers som mest populära godis 1962 och 2009. Some things don’t change.

2 gillningar

Förstod förresten bättre nu vad du menade i förra tråden efter att ha sett detta avsnitt (tror jag).

Tänker som säkert någon varit inne på/skrivit att det är svårt att investera sig till att bli rik eftersom utan ett betydande startkapital får man endast en procentuell avkastning på en låg summa. Denna avkastning kommer således alltid bli en låg siffra i förhållande till inkomsterna man kan få via exempelvis lönearbete eller annan valfri inkomstinbringande aktivitet/händelse. Därför är det svårt att investera sig rik.

När man väl får tillgång till ett större kapital (på ett eller annat vis) kan däremot den procentuella avkastningen bli större än vad man kan arbeta (eller exempelvis företaga) sig till. Men når man denna punkt är man redan rik och det handlar då snarare om att bevara sin rikedom.

3 gillningar

Haha, finska går bra. Allt som Trump skriver är för mig rena grekiskan ändå.

3 gillningar

Jättebra avsnitt!

Jag tar till mig er erfarenhet. Tack för att ni delade med er.

Sen är det så också, att många inte är redo att se denna ”sanning”. Även om du vet någons bästa så kanske inte den personen är redo att ta emot hjälpen. Så det är upp till mottagaren att ta till sig er erfarenhet.

Jag är i alla fall tacksam att jag hittade er 2015. Det har lärt mig mycket om mycket.

4 gillningar

Läste nyligen att skönhet har koppling till höga skolbetyg. Tänkte att det kunde gälla placeringar också. Lite störande då att portföljen har backat i år.

3 gillningar

Bästa avsnittet på länge! Och kul!

Ligger möjligtvis investeringstrappan på sluttningen av Mount Stupid? Undrar hur många som blir kvar där uppe? Det är nog inte så många som klarar sig hem till Malmö igen.

Det skulle vara kul med kontrollräkningar på flera “framgångsrika” investerare och jämföra med index.

5 gillningar

Instämmer!

Det är ett modigt avsnitt, för vad tycker alla som avslöjas som stående “nakna” som kejsaren utan kläder?

Affärer kräver sociala relationer och dissar man nästan alla, då kanske man måste vara fire.
Men, Bolmessons har rätt!

Investeringar kan hjälpa till att bevara rikedom, men är sällan det som bygger upp rikedom från början.

Ytterligare en kandidat som blivit känd för att ha blivit rik på investeringar är den kontroversielle Bo ”Löparn” Engwall. Han utbildade sig till ingenjör men istället för att börja jobba sålde han sin dyra samling av Kalle Anka tidningar och investerade pengarna.

Han har sedan levt på investeringar och ägnat sig åt löpning.

Bo ”Löparn” Engwall har ibland varit etiskt tvivelaktig såsom att prata upp aktier på nätet som han redan köpt billigt och han är vid något tillfälle dömd för marknadspåverkan.

Men tänk om han istället hade varit ytterst moraliskt stringent och månat om att följa alla regler så andra absolut inte blir lidande, då hade han varit en hjälte.

Ärligt talat, han hade potentialen att vara en hjälte men sumpade chansen.

4 gillningar

Problemet är väl annars att man oftast inte är ensam att hitta nitcherna där det går att få hiskligt bra avkastning.

Sen när väl tillräckligt många har hittat nitchen så har överavkasningen försvunnit och sen måste man hitta nästa nitch med överavkastning…

Jag är nöjd efter att ha haft turen att lyckas med detta en gång som gav 50 gånger pengarna på satsat kapital men tror aldrig jag kommer lyckas igen :cry:

1 gillning

Grattis!
Men du kommer kunna förvalta ditt kapital bra med en av Rikatillsammans portföljer.

Någon har sagt att man max ska satsa 2% av sitt kapital på hög risk men resten bör man investera klokt.

Spot on enligt mina egna funderingar. Om uppnått detta stadie och är av den riskbenägna personlighetstypen så tror jag dessutom att selektiva spekulationer mkt väl kan vara ett komplement till basen av indexfonder. Kapitalet finns för att vara opportun när läge väl uppstår, allra helst i en volatil miljö (liknande den vi upplevt/upplever nu). Detta givet att tid och intresse finns att leta specifika case/bets som har hyggligt stor chans att öka din totala avkastning. Om betet inte går som tänkt, är nedsidan minimal. Ligg kvar lång eller sälj med mindre förlust. My five cents.

För att nyansera resonemanget: säg att du har 4-5 miljoner på börsen och vill komma snabbare till 10 av okänt skäl. Då tror jag ovan kan vara en god strategi för den riskbenägne (givet att kunskap, tid och intresse finnes).

Om man lyckas initialt att några år slå index rejält, är det ju ganska lätt att slå index långsiktigt genom att bara investera i index för all framtid därefter.
“You only need to get rich once” som nån sa…

Att portföljen backar kan ju ge gråa hår, kommer det då ge sämre utveckling framåt?
Eller gäller de gråa tinningarnas charm här med?

Mitt största misstag i investeringar var när jag hoppade på acta kapitalförvaltning, fina kontor personlig service,fint uppklädda människor. Jag trodde verkligen på det där,har väl inte förlorat så mycket pengar men det har inte blivit någon avkastning på 15 år, har fortfarande 10000kr kvar men det gick ändå ganska okej. Men hade jag tagit en ganska trygg fond på swedbank typ småbolag så hade jag haft mer pengar. Nu vet jag att avgiften är hög. Jag menar bara att du kommer nå längre med index fonder och vanliga bank fonder.
Ju finare kontor och fjäsk ju dyrare avgifter.

4 gillningar

Det bästa avsnittet hitintills. Vi måste sträva efter att vara konsekvent.
Global indexfond gäller. Alla andra s k investeringar är Trisslotter.
Det finns inget som heter Hudviksfall. ABF har studiecirklar i geografi.
Norrland är en viktig del av Sverige

5 gillningar

“The grass is always greener on the side that is fertilized with bullshit”. Tack för ett bra avsnitt!

10 gillningar

Kan bara hålla med er om det som ni förmedlar i avsnittet.
Jag har själv varit med på en sån här resa men valde att flytta tillbaka till Malmö efter att ha bott i Eslöv, så jag hoppade över Vellinge och Skanör. (Som väl är)
Nu är det nästan bara indexfonder och dess avkastning jag lever på, förutom en liten ”Lekhink” med småbolag och ny teknik”
Och det hyfsat trygga känns jäkligt bra. Och jag saknar inte de finare salongerna.
Tack för bra avsnitt @janbolmeson och @carolinebolmeson :clap:t2::clap:t2:

6 gillningar