Och priset för Forumets mest icke-nordiska svar 2022 går till… @nhb!!!
Grattis! Och priset i år är Donald Trumps book ”How to get rich”, tyvärr kunde vi bara få den finska upplagan men den är också kanon!
Och priset för Forumets mest icke-nordiska svar 2022 går till… @nhb!!!
Grattis! Och priset i år är Donald Trumps book ”How to get rich”, tyvärr kunde vi bara få den finska upplagan men den är också kanon!
Den med vacker kan du lägga fram din profilbild då får damerna på bloggen säga sitt om det . Visste inte att skönhet har koppling till hög avkastning på börsen
! I mitt fall är det bara lång blond hår som fattas för att bli perfekt
Sällar mig raskt till den i så fall contrarian delen av forumet. Guld är guld, har alltid varit det och kommer alltid att vara just guld, såsom det varit i tusentals år
Lite som Housels story om Warren 2009 med snickers som mest populära godis 1962 och 2009. Some things don’t change.
Förstod förresten bättre nu vad du menade i förra tråden efter att ha sett detta avsnitt (tror jag).
Tänker som säkert någon varit inne på/skrivit att det är svårt att investera sig till att bli rik eftersom utan ett betydande startkapital får man endast en procentuell avkastning på en låg summa. Denna avkastning kommer således alltid bli en låg siffra i förhållande till inkomsterna man kan få via exempelvis lönearbete eller annan valfri inkomstinbringande aktivitet/händelse. Därför är det svårt att investera sig rik.
När man väl får tillgång till ett större kapital (på ett eller annat vis) kan däremot den procentuella avkastningen bli större än vad man kan arbeta (eller exempelvis företaga) sig till. Men når man denna punkt är man redan rik och det handlar då snarare om att bevara sin rikedom.
Haha, finska går bra. Allt som Trump skriver är för mig rena grekiskan ändå.
Jättebra avsnitt!
Jag tar till mig er erfarenhet. Tack för att ni delade med er.
Sen är det så också, att många inte är redo att se denna ”sanning”. Även om du vet någons bästa så kanske inte den personen är redo att ta emot hjälpen. Så det är upp till mottagaren att ta till sig er erfarenhet.
Jag är i alla fall tacksam att jag hittade er 2015. Det har lärt mig mycket om mycket.
Visste inte att skönhet har koppling till hög avkastning på börsen
Läste nyligen att skönhet har koppling till höga skolbetyg. Tänkte att det kunde gälla placeringar också. Lite störande då att portföljen har backat i år.
Bästa avsnittet på länge! Och kul!
Ligger möjligtvis investeringstrappan på sluttningen av Mount Stupid? Undrar hur många som blir kvar där uppe? Det är nog inte så många som klarar sig hem till Malmö igen.
Det skulle vara kul med kontrollräkningar på flera “framgångsrika” investerare och jämföra med index.
Det skulle vara kul med kontrollräkningar på flera “framgångsrika” investerare och jämföra med index.
Instämmer!
Det är ett modigt avsnitt, för vad tycker alla som avslöjas som stående “nakna” som kejsaren utan kläder?
Affärer kräver sociala relationer och dissar man nästan alla, då kanske man måste vara fire.
Men, Bolmessons har rätt!
Investeringar kan hjälpa till att bevara rikedom, men är sällan det som bygger upp rikedom från början.
Ytterligare en kandidat som blivit känd för att ha blivit rik på investeringar är den kontroversielle Bo ”Löparn” Engwall. Han utbildade sig till ingenjör men istället för att börja jobba sålde han sin dyra samling av Kalle Anka tidningar och investerade pengarna.
Han har sedan levt på investeringar och ägnat sig åt löpning.
Bo ”Löparn” Engwall har ibland varit etiskt tvivelaktig såsom att prata upp aktier på nätet som han redan köpt billigt och han är vid något tillfälle dömd för marknadspåverkan.
Bo Arne Viktor Engwall, född 11 maj 1955, är en svensk maratonlöpare och fristående börskommentator under signaturen Löparn med mindre och medelstora aktier som specialitet. Hans profil är tillväxtföretag och han har gjort många på internet publicerade aktieanalyser av till exempel IT-bolag, råvarubolag och lifesciencebolag. Engwall deltog i TV4:s tävlingsprogram Börsmatchen hösten 2000. Smeknamnet "Löparn" är inte obefogat; han vann Svenskt Mästerskap i maraton 1980 i Kristianopel och har ett ...
Men tänk om han istället hade varit ytterst moraliskt stringent och månat om att följa alla regler så andra absolut inte blir lidande, då hade han varit en hjälte.
Ärligt talat, han hade potentialen att vara en hjälte men sumpade chansen.
Problemet är väl annars att man oftast inte är ensam att hitta nitcherna där det går att få hiskligt bra avkastning.
Sen när väl tillräckligt många har hittat nitchen så har överavkasningen försvunnit och sen måste man hitta nästa nitch med överavkastning…
Jag är nöjd efter att ha haft turen att lyckas med detta en gång som gav 50 gånger pengarna på satsat kapital men tror aldrig jag kommer lyckas igen
Jag är nöjd efter att ha haft turen att lyckas med detta en gång som gav 50 gånger pengarna på satsat kapital men tror aldrig jag kommer lyckas igen
Grattis!
Men du kommer kunna förvalta ditt kapital bra med en av Rikatillsammans portföljer.
Någon har sagt att man max ska satsa 2% av sitt kapital på hög risk men resten bör man investera klokt.
När man väl får tillgång till ett större kapital (på ett eller annat vis) kan däremot den procentuella avkastningen bli större än vad man kan arbeta (eller exempelvis företaga) sig till. Men når man denna punkt är man redan rik och det handlar då snarare om att bevara sin rikedom
Spot on enligt mina egna funderingar. Om uppnått detta stadie och är av den riskbenägna personlighetstypen så tror jag dessutom att selektiva spekulationer mkt väl kan vara ett komplement till basen av indexfonder. Kapitalet finns för att vara opportun när läge väl uppstår, allra helst i en volatil miljö (liknande den vi upplevt/upplever nu). Detta givet att tid och intresse finns att leta specifika case/bets som har hyggligt stor chans att öka din totala avkastning. Om betet inte går som tänkt, är nedsidan minimal. Ligg kvar lång eller sälj med mindre förlust. My five cents.
För att nyansera resonemanget: säg att du har 4-5 miljoner på börsen och vill komma snabbare till 10 av okänt skäl. Då tror jag ovan kan vara en god strategi för den riskbenägne (givet att kunskap, tid och intresse finnes).
En som t.ex. investerade i såddfasen som sedan blev ett stort börsnoterat bolag och gjorde över 100x gånger pengarna. Det gör ju att hans avkastning kommer alltid vara lysande.
Om man lyckas initialt att några år slå index rejält, är det ju ganska lätt att slå index långsiktigt genom att bara investera i index för all framtid därefter.
“You only need to get rich once” som nån sa…
Läste nyligen att skönhet har koppling till höga skolbetyg. Tänkte att det kunde gälla placeringar också.
Lite störande då att portföljen har backat i år.
Att portföljen backar kan ju ge gråa hår, kommer det då ge sämre utveckling framåt?
Eller gäller de gråa tinningarnas charm här med?
Mitt största misstag i investeringar var när jag hoppade på acta kapitalförvaltning, fina kontor personlig service,fint uppklädda människor. Jag trodde verkligen på det där,har väl inte förlorat så mycket pengar men det har inte blivit någon avkastning på 15 år, har fortfarande 10000kr kvar men det gick ändå ganska okej. Men hade jag tagit en ganska trygg fond på swedbank typ småbolag så hade jag haft mer pengar. Nu vet jag att avgiften är hög. Jag menar bara att du kommer nå längre med index fonder och vanliga bank fonder.
Ju finare kontor och fjäsk ju dyrare avgifter.
Det bästa avsnittet hitintills. Vi måste sträva efter att vara konsekvent.
Global indexfond gäller. Alla andra s k investeringar är Trisslotter.
Det finns inget som heter Hudviksfall. ABF har studiecirklar i geografi.
Norrland är en viktig del av Sverige
“The grass is always greener on the side that is fertilized with bullshit”. Tack för ett bra avsnitt!
Kan bara hålla med er om det som ni förmedlar i avsnittet.
Jag har själv varit med på en sån här resa men valde att flytta tillbaka till Malmö efter att ha bott i Eslöv, så jag hoppade över Vellinge och Skanör. (Som väl är)
Nu är det nästan bara indexfonder och dess avkastning jag lever på, förutom en liten ”Lekhink” med småbolag och ny teknik”
Och det hyfsat trygga känns jäkligt bra. Och jag saknar inte de finare salongerna.
Tack för bra avsnitt @janbolmeson och @carolinebolmeson
Tack för ett fantastiskt avsnitt, och ja trappan stämmer även om jag inte varit på toppen med F1 resor till Monaco.
Jag tror att Wolf of Wallstreet som sa något i stil med att alla vill bli rika snabbt och när person x har fått avkastning på x kronor så kommer person y att fortsätta att investera efter person z råd för att det var lyckat, vilket ger en avgift till mäklaren,
Någon som kan citatet får gärna tagga mig så uppdaterar jag!
Humankapital genererar kapital som kan användas till investeringar exempelvis eget företagande, aktieinvesteringar.
Tror detta är det som Robert Kyosaki tar upp dvs med cash flow från ett flertal olika källor, Dvs om Cash flowet bara kommer från fastighetsbranschen vad händer när en krasch händer?
Jag personligen anser att en Indexfond är en typ av Airbag,
Att portföljen backar kan ju ge gråa hår, kommer det då ge sämre utveckling framåt?
Eller gäller de gråa tinningarnas charm här med?
De grå tinningarna har sin charm. Tycker jag som började bli vithårig vid 25-års ålder.
Jag har tyvärr sett det du beskriver på nära håll.
Den äldre generationens investerare blir lurade av Söderberg och Partners och liknande bolag med deras “exklusiva nätverk” med investeringar i värdelösa IPOer osv.
Den nya generationen blir lurade att investera i olika krypto.
Får dock mig själv att bli ännu tråkigare… Index index index. På sin höjd Sverige fond, kanske kanske small-cap för ensiffrig procent av mina totala investeringar.
Kan dock mest bara för att hålla koll på sånt jag är intresserad av köpa små små poster för att det skall bli roligare/enklare att följa utvecklingen.
T.ex. om ett bolag får en VD som jag känner personligen och en person som jag vet är grymt duktig, då kan jag köpa för 10k bara för att kunna följa den långsiktiga utvecklingen. Men då pratar vi promillar av totala tillgångarna. (dvs världens minsta lekhink).
Trägen vinner som sagt!
Alla skrattar alltid åt mig när jag säger att jag skall säkra upp så jag har 100K att leva på per månad (i dagens penningvärde) resten av livet. Efter det skall jag bara jobba med det jag själv väljer, och exakt i den utsträckning jag själv vill. Dvs en anställning blir omöjlig.
Men mest ska jag åka skidor och resa tillsammans med min fru och barn.