277. Sanningen om jakten på den bättre investeringen och myten om den rike investeraren | Investeringstrappan

Den historien får du gärna berätta vid tillfälle i en tråd. Läser gärna även om det inte är repeterbart.

Hmm… intressant. Brukar ju själv säga i 5 + 25-principen att när du har fyllt dessa två “hinkar” så är ju allt annat valfritt. Då kan man ju köra resten på ställen där man blir “wined and dined”, högrisk startups etc.

Min insikt är kanske mer och mer att det är inautenticiteten som jag mer stör mig på än själva valet av investering. Intressant.

Yes. Många fondförvaltare som lever på det.

Ja, verkligen. Som man brukar säga: “Follow the money…”

Haha, grattis. Jag har nog haft den där önskan om att tillhöra och prova på så jag gick ju all in… :roll_eyes:

Det hemska är ju att forskningen visar ju att vi bedömer något som sant ju fler gånger vi hör det, inte om det är rimligt eller något annat. Annan forskning som jag tror mig ha sett är att har du lyssnat på någon i 3 timmar så är du sedan beredd att ge dem dina pengar… Tror dessa två enkla fenomen står för en sjuuuukt stor del av världens förluster av kapital…

Intressant. Jag brukar säga att räntor är airbag. Undrar då vad som är gasen i ditt liv. :slightly_smiling_face:

Usch, ja… de har ju inte ens någon chans att hämta hem det.

Heja dig! Känner mycket igen mig i det här…

Lovar återkomma med en rättelse. :slightly_smiling_face:

Du får gärna utveckla det här. Gör lite ont, men är viktigt att veta.

Ja, det har det varit och det är det. Vet inte om det är min 40-års kris, men ja, det är absolut trevande.

Just nu är väldigt mycket uppe i luften. Så vi får se.

Sorry, det var nog otydlig. Det var en metafor för att flytta sin pengar. Det handlade inte om orterna per se (vi har bara bott i Malmö / Lund).

Intressant uppdelning. Ska fundera på det.

5 gillningar