Då låter det som att det funkade för dig eftersom du kan relatera till det.
Om bara bytena som sådant var det som han ville illustrera så hade det kunnat göras på ett mycket bättre sätt.
Hade aldrig klagat på det om referensen hade gjorts bara en gång, men nu är det centralt för hela avsnittet.
Ja, bytet var poängen. Jag tror du hajjade det också. Sedan tycker jag personligen det är befriande med en podd som inte har 08-perspektiv på allt, för det är det på så många andra ställen. Då kan jag ändå mitt SL-nät. Det skulle kunna vara orter i södra Spanien eller bergstoppar i Nepal också.
Men javisst, all pedagogik kan förbättras. På och av tåg med packade (eller stulna?) väskor kan addera till bilden kanske. Budskapet nådde fram säger den här pedagogen.
Prexis så. Jag vet inte mycket om orterna som användes som exempel men det var ett riktigt bra och pedagogiskt sätt att förmedla budskapet!
Spännande avsnitt, särskilt i kombo med de övriga kring boken. Jag läste boken efter första avsnittet och saknade i andra och tredje avsnittet då diskussioner kring att att han verkar förespråka helt andra investeringar än RT förespråkar.
Det jag tänkte när jag läste boken, var att han propsade för att man skulle starta företag. Det han förespråkar vad det gäller investeringar skulle jag i mångt och mycket nog kalla företagande. Hans ständiga exempel om att köpa en fastigheter och hyra ut de, är ju ganska långt ifrån att investera på börsen, både med tanke på riskspridningen (även jämfört med fåtal aktier) och hur hands-on man måste vara. När han pratar om att köpa in sig i mindre bolag, föreslår han ju att relativt fort (dubblat i värde?) sälja av lika mycket man gick in med, och sitta på resten. Men skulle säga att han primärt tycker man ska “starta företag”, uppfattar att när han pratar om “rich people buy assets”, att det är i bredare betydelse än köpa värdepapper av olika slag.
Du som indexfondälskare måste välkomna riktningen i avsnittet, antar jag?
Är också sugen på att fimpa den helt och köra all in index…
Peter Söderman skrev en bok för snart tio år sedan om hur svenskar med mer än 5 msek i förmögenhet byggt sin rikedom och kom fram till att:
- 50% genom företagande (36%-enh) eller delägande (15%-enh)
- 20% genom investeringar i aktier eller fonder
- 8% genom hög lön
- ?% genom arv
Länkar till recensioner av boken, har inte läst den själv:
Det låter relevant, kan jag tycka som dock inte har plöjt statistik i ämnet.
Det kan ju indikera var vi borde lägga vårt fokus och vår tid. Om vi nu vill bli monetärt rika.
Jättebra avsnitt! Så himla bra att få höra både argumenten om ovärdet i att levla och att det nog faktiskt inte är så många som sparat sig rika.
Jag tar med mig det här - gräset är inte grönare högre upp i trappan, du får bara hänga i en annan klubb.
Alla borde kanske fråga sig - vilken klubb vill man vara en del av?
Jan har alltid sagt att nyckeln i RT är just Tillsammans. Där är klubben. Gemenskapen, möjligheten till lärande, tankespjärn, nya tankar och att få välja om gamla beslut. Här ryms även möjligheten att få sätta strålkastaren mot att “ahh det var pga av FOMO jag investerade i Ny Teknik” eller “ahh det var för jag trodde jag skulle levla som jag köpte aktier i enstaka bolag” eller andra värdefulla insikter.
Vilken klubb vill du vara en del av?
Tack för bra avsnitt och intressanta inlägg. Vad har den längsta nivån på trappan - dvs. bred index fond - levererat i avkastning de senaste 5, 10 respektive 20 åren? Och vilken fond (vid sidan av pensionssystemets AP7) är det som har levererat denna avkastning?
Den historien får du gärna berätta vid tillfälle i en tråd. Läser gärna även om det inte är repeterbart.
Hmm… intressant. Brukar ju själv säga i 5 + 25-principen att när du har fyllt dessa två “hinkar” så är ju allt annat valfritt. Då kan man ju köra resten på ställen där man blir “wined and dined”, högrisk startups etc.
Min insikt är kanske mer och mer att det är inautenticiteten som jag mer stör mig på än själva valet av investering. Intressant.
Yes. Många fondförvaltare som lever på det.
Ja, verkligen. Som man brukar säga: “Follow the money…”
Haha, grattis. Jag har nog haft den där önskan om att tillhöra och prova på så jag gick ju all in…
Det hemska är ju att forskningen visar ju att vi bedömer något som sant ju fler gånger vi hör det, inte om det är rimligt eller något annat. Annan forskning som jag tror mig ha sett är att har du lyssnat på någon i 3 timmar så är du sedan beredd att ge dem dina pengar… Tror dessa två enkla fenomen står för en sjuuuukt stor del av världens förluster av kapital…
Intressant. Jag brukar säga att räntor är airbag. Undrar då vad som är gasen i ditt liv.
Usch, ja… de har ju inte ens någon chans att hämta hem det.
Heja dig! Känner mycket igen mig i det här…
Lovar återkomma med en rättelse.
Du får gärna utveckla det här. Gör lite ont, men är viktigt att veta.
Ja, det har det varit och det är det. Vet inte om det är min 40-års kris, men ja, det är absolut trevande.
Just nu är väldigt mycket uppe i luften. Så vi får se.
Sorry, det var nog otydlig. Det var en metafor för att flytta sin pengar. Det handlade inte om orterna per se (vi har bara bott i Malmö / Lund).
Intressant uppdelning. Ska fundera på det.
Yes, korrekt. Tror de flesta som ligger i övre spannet av kunskaps-och kompetensmognad inom området “affärer” inser att det är en kass idé att från litet startkapital försöka bygga en förmögenhet genom att spekulera på börsen (eller annan spekulation för den delen). Ett större kapital måste byggas först (kan göras på olika sätt men tar oftast länge kalendertid). Ynnesten att kunna accelerera det större kapitalet dyker upp först när detta är uppnått. I dagens nivå skulle jag säga att “det större kapitalet” ligger någonstans kring 3-5 miljoner beroende på personliga omkostnader. Sedan kan man fnula på hur många procent av det kapitalet man vill ta ökad risk med för att snabbare försöka att t ex uppnå 10 miljoner. Min bedömning är kring 40-50 % beroende på risknivå. Med snabbare menar jag jämfört med att låta hela kapitalet ligga och ticka på i t ex en 60/40 portfölj. Säg att du har 4 miljoner och tar hälften för acceleration. Då har du 2 milj att jobba med vilket blir en bra beloppsmässig knuff uppåt givet du lyckas hyfsat i dina affärer. Köpa ngt billigt och sälja dyrare. Börsen, förädling av bolag eller fastigheter. Eller något annat.
Ovan belopp och procentsatser är lite höftade, men du hajar poängen. Du kan såklart göra samma manöver med lånade pengar, men det innebär en mkt högre risk för din privata ekonomi.
Kanske ett ämne framöver: ”Accelerera ditt fria kapital”
Tillägg: inget är gratis och för att lyckas bra med sin acceleration behövs en hel del tid investeras.
Tycker att avsnittet är onyanserat vad gäller VC-bloag och investeringar i onoterade bolag. Jag hade -aldrig- kunna starta och driva upp det bolag jag gjort utan affärsänglar, så i mina ögon är dom något av hjältar som inte bara tar sina pengar och spenderar dom på en yacht, eller lägger dom i en indexfond, utan är med och bygger Sveriges entreprenörsvärld.
Jag tror dessutom att majoriteten av dessa är väl medvetna om risknivån. I mitt fall fick dom tillbaka pengarna och det med råge, så investeringen var ju lyckad, men vet inte hur vanligt det är.
Samma med VC bolag, jag har sett både bra och dåliga. Men dom bra tillför faktiskt mycket och är med och hjälper till att bygga upp bolaget, från en startup till ett “riktigt” bolag. Via pengar, coachning, rekrytering osv. På Jan får man nästan känslan av att dom enbart är där för att sälja vidare till next fool, vilket i min erfarenhet inte stämmer.
Tips till avsnitt: Bjud in en affärsängel, bjud in ett VC bolag
Citat
Man kan komma ned betydligt i avgifter via etfer, det är inte dimensional funds men om man nu vill tillämpa det forskningen pekar på att det kan löna sig att vikta mot vissa faktorer i sitt portföljbygge så går det numera hyffsat lätt att göra det till låga avgifter
Jag håller med, jag tror @janbolmeson kan mer om detta än han berättar om. RT är mångt och mycket Jan och Carolines skapelse som följer deras ekonomiska resa. Och nu är det perfekt att tillsammans med intressanta gäster berätta vad man kan göra när man har gott om pengar. Visst kanske några personer försvinner och nya tillkommer, men hela styrkan med RT är att det bygger på Jan och Carolines nyfikenhet att själva utvecklas.
Vem kan gifta bort sin förälder rikast? Ska vi starta en tävling i forumet? De som har två att gifta bort har guldläge. Kanske till och med finns far- och morföräldrar att tillgå.
Boom, vilket avsnitt! Jag är bara halvvägs igenom men tände till ordentligt.
Fascinerande uppgift att det enligt Jans bedömning finns tre som rekommenderar lågavgiftsindex - och alla är F:are. Jag tror absolut att det kan ligga nåt i det. Som brandingenjör känner jag mig som dagisingenjör jämfört med F:are, men här är ändå min take utifrån mitt perspektiv.
När man ingenjörar gör man ett ordentligt försök att modellera och förutsäga omvärlden. Den som har ett kritiskt tänkande med sig kan då se att det ganska ofta är omöjligt att göra det. Har man litegrann bottnat i försök att beskriva världen med fysik och matematik vet man att det inte finns nån magisk Baltazar-maskin där ute som kan cruncha siffrorna och visa en spåkula. Vissa saker undgår vår förmåga att reducera, analysera och förutsäga.
Inom säkerhetsarbete är min drivkraft att få folk att förstå att världen är mindre förutsägbar än vi tror. För det är den. Hindsight bias, outcome bias och massa annat får oss att tro att vi kan sätta upp ett regelverk, få alla att följa det och då slippa alla olyckor. Men det kan vi inte. Gång på gång sker komplexa interaktioner bakom vår kognitiva rygg och gång på gång feltolkar vi det som att vi borde vetat. Men det kunde vi inte där och då.
Jag ser en tydlig parallell till det man kan tolka som Jans uppgivenhet. Det är ensamt att stå där och säga att världen är oförutsägbar, för det finns så många hyllade Hjältar av det Förutsägbara där ute. Vår kultur är så inriktad på att tro på den smarta personen som knäcker koden och får rätt. Och vår hjärna är så oförmögen att förstå att det vi ser är tur och statistiskt brus.
Jag är så med dig här Jan, stå på dig i den här kampen.
Klockrent avsnitt. Men min spontana reflektion är att alla trappsteg över indexfond i investerartrappan tillhör väl lekhinken som kan ses som en hobby och får därmed kosta pengar, på samma sätt som att köpa en trisslott eller spela på trav eller köpa in sig i en biltvätt.
Exakt min poäng ovan. De behövs verkligen då alternativ saknas. Sedan att det inte är något för småinvesterare håller jag helt med om.