#277 - Sanningen om jakten på den bättre investeringen och myten om den rike investeraren | Investeringstrappan

Så bra avsnitt!

Lekhinken borde kanske byta namn till hobbyhinken :wink:

Jag byter nog namn på min så det blir tydligt att den kostar mig pengar. Fast jag tror snarare att jag kommer avveckla den helt…

Jag har ju inte investerat så länge och bara bott i malmö. Men efter årskiftet blev jag ju sugen på att testa lund… Som tur var kom ju kraschen typ direkt efter det och jag har under året känt att jag bara skulle bott kvar i malmö, för det var ju inget roligt med lund.
men jag är i alla fall glad att jag bara hann till lund. Är inte sugen på andra orter, vill bara tillbaka till malmö och aldrig flytta därifrån.

#lysaforever :laughing:

9 gillningar

Det låter som ett bra namn och livsval. Det är vad jag kommer göra i lagom takt och istället spendera på mig själv och företagande som hobby.

2 gillningar

Intressant förresten med era funderingar kring ny riktning på podden (och hela forumet?).

En sak att ta med i tankearbetet kunde vara vem ni riktar er till.
Forumets funktion som diskussionsarena för högt och lågt inom privatekonomi och grundläggande frågor om egenföretagande gillar jag. Jag tycker ni har lyckats väl med aktuella och intressanta ämnen i podden också. Ibland blir jag provocerad men jag lär mig nästan alltid något om världen eller mig själv. Det kan också vara intressant att följa hur era egna tankar och sätt att se på er ekonomi förändras över tid. Era tips i intervjun med kvinnan som ville bli egenföretagare var riktigt intressant och inspirerande. Att avsnitten varierar i nivå avseende om ni riktar er till noviser på ett område eller pratar mer finlir för lyssnare i en viss situation eller eller vissa ekonomiska förutsättningar kan också vara bra för variationen. Alla avsnitt kan inte tilltala alla lyssnare vilket jag inte heller tycker ska eftersträvas. Då blir det nog inte bra för någon. Kanske kan märka avsnitt efter nivå eller målgrupp?

2 gillningar

Jag är bara halvvägs genom programmet men måste bara bygga vidare på liknelsen med lokaltågsresan i Öresundsområde: Efter Hjärup så är krypto en enkelresa till Christiania.

:crazy_face:

duckar och hittar ut själv

16 gillningar

Kul rant och underhållande avsnitt :slight_smile:

1 gillning

Så härligt befriande avsnitt! Skönt med någon som talar ur skägget. Kom själv aldrig så högt upp på investeringstrappan. Länge låg jag i indexfonder. Förra våren började jag “läsa på” och köpte lite aktier. Vånde under hösten nedåt igen på trappan från nivån kvalitetsaktier. Har varit så nöjd med det beslutet. Har nog varit ekonomiskt fördelaktigt men också frigjort mental energi åt andra saker i livet.

5 gillningar

Intressant avsnitt, som tillsammans med Die With zero och Rich Dad Poor Dad-avsnitten bildar en kanske lite rörig men utmanade och spännande omgång avsnitt. Det verkar som att vi härinne verkligen der olika saker som vibbåde håller med om och provoceras av. För mig som är entreprenörig och har en massa idéer om hur jag tjänar pengar och vad jag vill göra med pengarna jag skaffar mig välkomnar jag idén att indexfonder är det smartaste sättet att placera överskottet. Då slipper jag tänka på det också så att säga. För mig är RT personlig utveckling och jag får jättemycket bra funderingar, särskilt från de "mjuka avsnitten ". Allt trattar ner (för mig iallafall) till hur man vill leva sitt liv, och det är ingen liten fråga. Dels komma på och sedan framförallt få det att hända. Att @janbolmeson och @carolinebolmeson är så öppna och transparenta är hela grejen med varför ni fortsätter vara relevanta, iallafall för mig.

Att det är större sannolikhet att jag blir rik på det jag gör snarare än börsen är en fin känsla. Har en inte helt genomtänkt tanke; men om det nu tar lång tid att bli rik på börsen och de flesta kanske håller med om att ett alltför stort arv inte är enbart av godo för nästa generation så borde man kunna landa i att använda rätt så mycket av den potentiella förmögenheten under resans gång. Hellre en miljon i handen vid 40 års ålder än 5 miljoner vid 75 liksom. Eftersom jag inte spelar hobby-penga spelet, utan vill HA pengar att göra viktiga saker i livet med. Här är ett guldkorn för mig att vända och vrida på.

8 gillningar

Lite provprat…
Hur får man någon som är helt övertygad om något att stanna upp och tänka till? Jag lyssnade på er via er patreon på en presentation med storskogen. Ni var som i trans. Det fanns inget utrymme att be er stanna upp och säga stopp. Jag satt faktiskt och skakade på huvudet för mig själv.
Samma sak gäller bitcoin. Många i min omgivning har trott stenhårt på det och det går inte att nå fram till dem. SBB är ett aktuellt exempel nu. Många är så investerade att dem inte ens kan ta in något kritiskt.

Hur ska man få någon att åtminstone inte investera allt dem tänkt direkt utan att sprida ut det över ett par år? Är det nära och kära så försöker jag vara väldigt tydlig med vad jag tycker men när det gäller andra så försöker jag lyssna på dem och säger oftast inget alls.
Så hur tänker ni som har varit i ”Lund” (eller överallt i hela världen) om ert eget ansvar eller kanske framförallt vad ni har lärt er om er själva? Förutom att välja indexfonder. Nästa gång ni verkligen tror på något hur ska ni göra då?

Och vad hade hänt om din investering som du trodde så mycket på i stället hade gått upp exempelvis 1000%. Hade du blivit ännu mer övertygade eller hade du kunnat stanna upp då och tänka klart?
Jag tycker det är svårt att nå fram till personer som är religiösa i sin övertygade. Hur skulle du vilja bli tillsagd eller uppväckt nästa gång du snöat in dig på något?

15 gillningar

Intressanta tankar. Jag vet inte hur mycket Jan investerat i storskogen, om det rör sig om mycket pengar (för honom) eller bara någon procent.

Jag har samma inställning i diskussioner som du:

1. Gäller det anhöriga säger jag vad jag tycker för jag vill dom väl, kan ta att de blir sura på mig för att rädda dom från att gå bort sig. Man får dock vara ödmjuk med att man kan ha fel, du vet ju inte innan att Storskogen, SBB etc var dåligt men du hade ganska mycket på fötter.

2. Gäller det ytliga bekanta sitter jag mest och nickar och håller med om de inte ber om min åsikt, i så fall framför jag den extremt försiktigt och ödmjuk (oftast lyssnar dom ändå inte utan vill bara få bekräftat att dom tänker rätt).

Det jag uppfattar som givande med internetforum är att man kan bete sig lite mer som man gör mot anhöriga, dvs framföra det man tror på även om andra kanske blir ledsna och sura. På det här forumet finns det dock regler om att inte framföra sådant som sårar andra, det är på gott och ont. Man skall uttrycka sig ungefär som man gör i kafferummet på jobbet. Stämningen blir bättre men man kan även gå miste om bra åsikter och argument. (Brände mig själv rejält när jag gav min syn på utmattningssyndrom).

2 gillningar

“Du blir rikast på att sälja investeringar” säger du under episoden och det är så rätt i denna tidsålder. Jag kan inte komma förbi en sida av inlägg på Twitter eller LinkedIn utan att se någon försöka pitcha denna slags försäljning. Otroliga mängder människor som försöker sälja framgång eller rikedom genom enkla små knep, som bara kostar en tusenlapp och som ger tillgång till ett fint nätverk. Har tappat räkning på dessa människor som skyltar med hur framgångsrika de är genom att … sälja sina egna tjänster. Det är verkligen en återvändsgränd som folk köper in på i tron att också dem kommer lyckas och bli mångmiljonärer på att… sälja sina knep till andra.

Mitt största problem här är att de säljer ingenting av värde. De säljer lycka och får tillräckligt mycket pengar själva för att kunna dra sig tillbaka. Ändock fortsätter de för att lägga mer pengar på hög.

Kejsaren är naken är ett genomgående i många branscher.

Fint rutet mot alla hippa kryptobros. Pyramidspel. Lurendrejare. :slight_smile:

För att fortsätta min personliga utveckling kommer jag avveckla min lekhink och istället lägga den på mitt eget företag. Det är pengar jag blöder idag genom vågade försök att tjäna en snabb hacka. Över tid hade det varit bättre varit investerad i en indexfond. Därav slutar jag upp med det och istället lägger det på mitt företag. Ger mig också möjligheten att växa det och lägga fokus på det, istället för annat som äter tid och kostar pengar. Ekonomiskt är denna förändring också en satsning som har bättre chans att ge ekonomisk avkastning än de spetsinvesteringar jag provat genom åren.

Hobbyhinken here we come!

6 gillningar

Jag är mer orolig över oviljan att vilja förstå sitt jobb på djupet som är ett otyg som växer lavinartat i Sverige.

2 gillningar

Intressant provprat och välkommen hit :slight_smile:

Själv tänker jag ofta att om någon är 100% övertygad om något, utan utrymme för att det kan vara fel, så betraktar jag det som digitalt. Det kan vara helt rätt eller också helt fel. Är man helt helt säker på något - som inte styrs av naturlagar - så är risken att man inte tagit till sig att motsatta argument.

Det är ofta omöjligt att veta om personen faktiskt har rätt eller fel. Då får man betrakta personen i sig. Är det en person som reflekterar och har i andra fall ifrågasatt sina egna slutsatser eller inte. Det blir helt enkelt en bedömnings sport baserat på personen, inte fakta.

För mig blir det alltså mindre trovärdigt ju mer övertygad en person är, generellt sett :slight_smile: Mest trovärdigt, för mig, är när en person framför plus och minus men logiskt kommer fram till att plusen överväger, och att man ska bevaka minusen tillsvidare, samt vad som krävs för att slutsatsen skulle ändras.

@janbolmeson tillhör denna trovärdiga kategorien för mig, kanske just för att han har ändrat sig i olika frågor över tid baserat på ny information eller ny verklighet. Man kan inte heller alltid lägga fram alla bakomliggande argument för sin ståndpunkt utan man får väl hänvisa till tidigare information, annars hade poddavsnitten blivit veckor istället för timmar tänker jag :slight_smile: Möjligtvis skulle man kunna sakna vad krävs för att indexfond caset skulle ändras, men man kan ju inte få allt.

När det gäller att påverka så är det svårt, generellt sett tycker jag. I fall där jag bryr mig om personen, eller om utfallet på något sätt kan påverka mig, så försöker jag ett antal gånger. Man brukar säga att man ska säga något 7 gånger på 7 olika sätt för att kunna övertyga någon om något som går emot vad personen tror på. Ibland försöker jag bara ett par tre gånger från olika infallsvinklar. Sen får det rätt ofta vara och jag accepterar att det är utanför min kontroll under devisen

You can lead the horse to water but you can’t force it to drink

3 gillningar

RikaTillsammans 3.0: fondrobot med aktieindexfonder, sparkonto och fysiskt guld som struktureras i tre hinkar. Allokering efter risktolerans. Möjlighet att månadsspara från 1 kr och stöd för schemalagda uttag. :facepunch::stuck_out_tongue_winking_eye:

3 gillningar

Bra avsnitt. Som många skriver här; kändes nästan som ni varit med mig under min resa… :grinning:
Synd bara att man behöver förlora pengar för att lära sig läxan, men å andra sidan ingen läxa…

Gillar när du går igång @janbolmeson :grinning:

1 gillning

Allt som bildar någon form av ärr skapar en ny lärdom :slight_smile:
Så jag skulle säga tvärtom, du tidigare man lär sig läxan desto bättre är det då man med sannolikhet har mindre kapital att röra sig med i början än senare på resan!

Jan kommer ju starta sin egen fondrobot döpt efter Jacke77, det kommer vara en aibaserad på 90% Jacke (global) med en ombalansering mot 10 % Ola Morin (motsatt tillgångslag/åsikt) det är Rikatillsammans 3.0.

17 gillningar

@janbolmeson referenserna mellan olika bostadsområden i Skåne var inte den bästa, framförallt eftersom det användes genom hela avsnittet. För oss som inte kan relatera till alla dessa områden så vart det rätt effektlöst.

Som en riktig älskare av liknelser så hade du kunnat komma på nått bättre, som dina lyssnare förstod sig på, och som därmed fick större genomslagskraft.

Lyssnade på den här på tåget från Kalmar till Helsingborg igår efter en förlängd grabbhelg på Öland (så Skånereferenserna funkade bra för mig!).

Det var ett underhållande avsnitt och jag förstår att det är något som som legat och gnagt, plus att du @janbolmeson sade att det var andra saker i ditt liv som kanske var lite jobbiga just nu.

När det gäller innehållet så håller jag med till 87%. Jag har gjort samma resa under 35 år som jag investerat (är nu 51), plus att jag jobbat på insidan i riskkapitalbranschen. Jag är grundare av ett par bolag, och håller just nu på att ta in riskkapital i en så kallad Series A-runda.

Jag håller med om det andra sagt om guld (att lägga det i samma kategori som krypto, med all forskning om portföljteori som finns, tycker jag blir konstigt). Framförallt tycker jag du är lite väl biased mot VC/ riskkapital. Det jag håller med om är att det inte är något för privatinvesterare, men det är en bransch som fyller en viktig funktion på marknaden. Det finns många duktiga och välskötta startups och scaleups som behöver finansiering, som banker inte tar i tång med. I din ‘rant’ :wink: kan nog oinsatta lyssnare få intrycket att både företagare och riskkapitalister är oseriösa luredrejare, men så är inte fallet som tur är.

Självklart finns det mer eller mindre bra bolag och mer eller mindre duktiga fonder, men för varje FTX som lyckas få kapital pga bedrägeri och dålig DD från investerarna, finns det många småbolag som kämpar hårt, får finansiering, som sedan växer och blir lönsamma, och som tillhandahåller produkter och tjänster som folk vill ha och bidrar till sysselsättning. Som sagt, inget för privatinvesterare så där håller jag med, men tycker det är lite tråkigt om folk tror att det är så branschen ser ut.

Dina erfarenheter baserar sig nog mer på angel investing och där är det viktigt att man förstår vad man håller på med. Det behövs stort kapital och man behöver även där ett portföljtänk pga av att de flesta företag inte klarar sig. Kan man inte investera i 15-20 bolag ska man inte gå in, och man ska inte investera mer än en vädligt liten del av sitt kapital. Det innebär mycket riktigt att rotarygänget i Klippan (eller “Am Arsch der Welt” som orten heter på tyska) ska hålla sig borta från det!

4 gillningar

Fullt medhåll nu efter genomlyssning. Du behöver bli lite less på allt ibland @janbolmeson. Det ger pondus åt en podd som hörs även när alla hajpade investeringspoddar och medgånginfluencers (influencisar? :wink: ) tystnat. Disciplin och tålamod, backat av siffror och tydlighet gör mer nytta då.

Jag, för min del, gillar “hoppigheten” i ämnena eftersom jag ändå lyssnar på allt och det är en av de poddar jag har koll på när den släpps och när jag kan sätta tänderna/öronen i den. :slight_smile:

Det är bara att byta mot stationer på röda linjen. Poängen är bytena, inte ekonomiska nivån, även om det gled ut i det neråt Vellinge och Skanör. Eslöv är inte hippare än Lund, men som en som bor i samma kommun som Hjärup var det roligare att höra på än än Danderyd, Östermalms torg, Gamla stan, Hornstull etc.

4 gillningar

Bromölla nämndes någon gång. Otroligt ohippt ställe.

Ett avsnitt där Jan och Caroline berättar om deras investeringstrappa och hur det gick hade ju varit jättekul.