Hur hade du investerat 3 miljoner idag?

När känns det någonsin som att vi inte befinner oss i en “väldigt unik situation”?

Finanskrisen 2007-2009 var unik, Eurokrisen 2010-2015 var unik, nollräntemiljön 2015-2018 var unik, techfrossan 2018-2019 var unik, pandemin 2020-2021 var unik osv. Statistiken som devisen att det alltid är bäst att slänga in allt direkt bygger på innehåller ju alla dessa unika situationer.

5 gillningar

Så en 50/50 (aktiter / ränta) på Lysa.
edit: 10år = 100% aktier, -10% aktier för varje år.

“Every past decline looks like an opportunity and every future decline looks like a risk.”

2 gillningar

Om sparhorisonten är fem år för att du planerar köpa ny bostad hade jag lagt det på att amortera mitt bolån :slight_smile: eller, en stor del av det åtminstone.

Utdelande indexfonder samt något kilo i guld.

Tog bort mitt svar för jag tänkte inte på 5 års sparhorisont, men så kort horisont antagligen indexfonder :slight_smile:

Om det bara är 5 års sparhorisont och pengarna verkligen behövs för bostadsköp så hade jag antingen amorterat en hel del och/eller låst dem på et sparkonto med så hög ränta som möjligt. Jag hade inte investerat dom på börsen alls.

1 gillning

Hela det spann du nämner här innefattar QE och artificiella räntor. En miljö som fungerar så länge det fungerar. Och vi har förmodligen börjat nå vägs ände här. Så jag skulle nog hävda att dagens miljö skiljer sig markant mot dessa. Nuvarande situation går inte lösa med de verktyg man gjort senaste decennierna. Så jag förstår TS helt och hållet.

Jag personligen hade kört en allvädersportölj. Finns en bra tråd här, ”Jakten på den ultimata allvädersportföljen”. Bara allokera upp enligt den. Min portfölj är fruktansvärt stabil och ligger 3% upp ungefär på året.

Krypto som hedge, lite tech och resten 50% global etf 50% småbolag etf

Problemet är att samma argument fanns 2009, 2015, 2018, 2020 etc. Hur länge ska man vänta? Ett halv arbetsliv kan passera medan man väntar på att vi ska nå “vägs ände”.

Du ligger på gränsen om detta är ditt totala kapital. Min rekommendation är att börjar fundera i dessa termer: #277 - Sanningen om jakten på den bättre investeringen och myten om den rike investeraren | Investeringstrappan - Nr 99 av Albatrossen

Jag skulle hävda nej här. Det skiljer sig på alla de punkterna. Vi har inflation som är skapad utifrån den hanteringen. Och det är detta som gör att det inte går att köra samma sak igen. Eller visst går det, men då går vi snabbt mot graven.

Jag hade delat upp det i poster om 500.000 och köpt för en post i taget. Och bara köpt fonder som har stigit i närtid (helst också över längre perioder). Jag hade bevakat löpande om trenden verkar vika och/eller om jag riskerar en förlust.

På fem år kan det vara tufft att hämta in en stor förlust. Därför vill jag genom aktivitet skydda kapitalet. Detta är prio ett, avkastning är prio två.

Med en såpass kort investeringshorisont som 5 år hade jag satt det på tre olika fasträntekontot med insättningsgaranti. Med 3,3% ränta blir det en garanterad avkastning på 16-17% på fem år.

Hade investerat i barnens topplån så de får en dräglig månadskostnad.
Ha en max belåning på 50 % själv(40%idag) resterande på konto o ev fonder/aktier

Kan man få så hög ränta?

Skulle satsa allt på guldtoken

Allt beror va äns egna behov är å va man själv ligger ekonomiskt…
Jag hade inte investerat utan använt pengarna, troligen givit dom till min son så han hade kunnat köpa bostad…

2 kaniner i storskogen och en i silverbullet

Ja, hos tex Svea, Collector.

Ja med fasträntekonto och väntar man nån vecka så kanske upp mot 4%.