Lyssnade till detta avsnitt idag och funderar över att ‘lekhinken’ som koncept helt enkelt bara är hur ‘investering blir en materialsport’. Eller?
Dvs - det GÅR gå frisbeegolf-rundor på Bulltofta med 15 kronors frisbee köpta på macken. Eller… så går du med en hel rygga (eller tom liten vagn…) full med 20 olika frisbees som garanterat kostar en rejäl slant.
På samma sätt som det GÅR att spela golf med ett set golfklubbor införskaffade på loppis, med bollar som kostar ett par spänn, utan dyrt medlemsskap i en golfklubb. Eller… så har du delux-settet med golfklubbor med tillhörande vagn (och privat caddie) med bollar för hundratals spänn och guldpläterade pegs (inte en susning om sådana finns, men i min fantasi går det garanterat att hitta sådana. Eller pegs i titaaaan typ?!).
Så.
Är inte bara ‘lekhinken’ eller motsvarigheten till ‘allt utöver sparkonto och indexfonder’ motsvarigheten?
Och det är ju FINE - om man verkligen njuter av det, har glädje av det, får ut nått av det? Fritt val, tänker jag.
Dessutom… hela den här ‘kan man investera sig till rikedom utan att jobba för det’-reflektionen… blir ju som ett moment 22. Nä, klart du måste tjäna stålarna du investerar på ngt vis, så frågan ‘är det lönen eller investeringen du blir rik på’ ställer kanske dessa två i polariserad motsats till varandra, fast de eg spelar i samma ringhörna. Ta bort lönen = har inget att investera, ta bort investeringen = då måste du tjäna löjligt bra med stålar för att kunna bli monetärt rik, och då faller nog de flesta bort där. Så. För att bli rik på dina investeringar behöver du jobba och tjäna stålar OCH investera dessa (på ngt smart sätt…).
Eller är jag ute och seglar nu?