Får man fråga vad för modell du har? Vet enligt erfarenhet att billiga bilar kan vara hit or miss, men ändå intressant ![]()
Privatleasing, =nej du har ingen “rätt” att få köpa ut de till något viss pris. (Framför allt inte till restvärdet, men det har du aldrig ha sett på papper heller) Möjligtvis att de låter dig köpa ut den till marknadsvärde.
Operationell leasing. Är ungefär samma som “privatleasing för företag” Dvs samma som ovan.
Finansiell leasing om du har företag då får ditt företag lösa ut den till “restvärdet”=restskulden. Om du som ägare sen vill köpa ut den privat är det marknadsvärde som gäller för att Skatteverket ska vara nöjt.
Det som händer med själva privatleasingbilarna är vanligtvis att de snart hamnar i begagnathallen hos någon återförsäljare som säljer det märket.
Sen kan vissa bilar även privatleasas ut ett andra varv som begagande men det är fortfarande ganska ovanligt. Anledningen är då att det inte “säljs någon ny bil”. Dvs varken märkesåterförsäljaren eller importören får sälja någon ny bil varför de inte är lika intresserade att driva fram såna affärer.
Volvo V70, årsmodell 1997 med ungefär varenda tillval som fanns då.
Bonus: Jag har aldrig tvättat den. ![]()
Tack @Skogstomten för ett grymt bra och intressant avsnitt, igen!
Vad tänker du om marknaden i ett kort perspektiv(2023) för ca 3 år gamla ICE mellan-stora kombibilar? Är själv ute efter en fyrhjulsdriven kombi, typ en V60 eller V90. Tror du att det är smart att ha is i magen även när det gäller dessa typer av bilar, eller är det bara att handla på?
Genrellt sätt mycket osäkerhet på hur begagnatmarknaden ska se ut.
På stabila familjebilar med lite rimligare prisnivå lär det dock inte hända sååå mycket. Så tänker du familjebilar i prisintervallet 100 000-250 000kr så lär det nog inte hända något radikalt på kortare sikt. Tänker du lite mer premiumkombis 250 000-450 000kr känns det genast mer osäkert då de börjar närma sig elbilarnas territorium. Sen beror det mycket på individuella märken/drivmedel/växellåda osv.
Till sist beror det också på hur nybilsförsäljningen flyter på. Tar den tvärstopp lär det få importörer och bilhandlare att agera för att stimulera igång försäljningen.
Intressant hur det svänger på bilmarknaden just nu. Besökte en Riddemarks-butik igår och de hade verkligen tryckt in beg. bilar överallt både inomhus och utomhus.
Tänker prisklass runt ca 250-300, men kan lika gärna vänta till sommaren, så kanske vore det smart i detta läge? Vad tror man förresten om andrahandsvärde för diesel- resp. bensinbilar?
Klokt avvakta ett tag. Bensinbilar är idag generellt betydligt mer heta än dieselbilar.
Så verkar det vara, anses väl lite mer smutsigt att köra diesel. Frågan är om det kan vara läge att fynda dieselbil eller om man istället ska satsa på en något dyrare bensinbil för bättre andrahandsvärde om typ 5 år…
Jätteintressant ämne, och bra avsnitt. Tycker det är svårt att välja bil, då jag bor i stan utan laddmöjligheter. Vilket har gjort att jag börjat snegla på Toyota Yaris Cross. Då den har låg förbrukning, säker och hyfsat bra bagageutrymme men fortfarande smidig i stan och såklart världens bästa icke laddhybrid genom Toyota?
Men problemet är att jag inte vill lägga de pengar som krävs för en ny bil och den släpptes 2022 så finns inget på begangnatmarknaden. Den kostar runt 300 000 kr ny med lite tillval.
Kan man beräkna ungefär när det kommer ut på beg marknaden och vad kommer priset ligga på? Toyota är väl kända för bra andrahandsvärde.
Ska man ha is i magen och vänta till 2025 när de första leasingavtalen skriva 2022 går ut? Jag har inte jättestress att köpa bil i dagsläget men vore smidigt att ha för hälsa på min syster som bor utanför kollektivtrafiken.
Ping @Skogstomten
Avvakta ett tag eller möjligtvis kolla på en “begagnad vanlig Yaris Hybrid” för 1/2 priset. Finns 2019-2020 <6000mil av de för drygt 150". Skulle säga att en skönare och trevligare bil att åka i men i samma storleksklass är en VW Polo-aut med nya karossen från 2018. Finns t ex en 2020 till salu med 5500mil för 150".
Corss versionen kommer säkert få bra 2:a värde eftersom det är lite SUV-stuk på den och en helt ny modell. Däremot känns 300" mycket för en bil i den småbilsklassen. Jag tycker generellt inte det finns anledning att betala mer än 150" för en bil av den typen. (Tänk begagnad VW Polo, Skoda Fabia, Toyota Yaris, Suzuki Swift) osv Såldes t ex en 2014 Suzuki Swift 5500mil, manuell för 73000kr häromdagen. Den gör “samma jobb” betydligt billigare TCO även om man måste reparera något ibland. Tyvärr ont om/ovanligt med äldre småbilar med automatlåda om det är ett krav.
Tänk på att bilhandlarräntorna ligger på 8% idag (och att “alternativräntan” om du har egna pengar bör värderas till åtminstone 3-3,5%). Så med startvärde 300" och slutvärde 170" efter 3 år =genomsnitt 235" och 8% ränta (+ x0,7 ränteavdrag) blir det ändå ca 1000kr/mån bara i räntekostnad på den nivån lite slarvigt räknat.
Tack för värdeful information. Tyvärr har man väl fastnat lite i trästet över småsuv för finess i stan men ändå kunna åka till Ikea och packa in lite mer.
Kanske en T-cross är ett alternativ… och tack för uppmärksammar alternativkostnaden. Aldrig att jag hade tagit ett billån, men hade då behövt sälja av fonder vilket känns trist för lyxkonsumtion.
Börjar bli dags att fundera på en ersättare till gamla Bettan. Vilken bil ska jag köpa med följande förutsättningar?
Mellanklass eller större.
AWD och > 17cm markfrigång.
Ingen tillgång till ladda hemma.
Körprofil 80% landsväg
Värderar inte finesser speciellt
Låg totalkostnad är prio ett
1500 mil/år
@Skogstomten har du något förslag
Är det inte vw-koncernens mellanstora och lite tilltuffade kombis som klickar dina boxar isf? ![]()
I stigande pris:
Seat Leon Experience
Skoda Octavia Scout
VW Golf Alltrack
Audi A4 allroad
Markfrigången kanske är på marginalen (har för mig a4 har 16,6 cm).
Säg till om du tror att det är nåt sånt här du ska ha så hjälper jag gärna till att leta fram ett ex som verkar vettigt ![]()
Tog hjälp av @Skogstomten för drygt 1 år sedan vilket resulterade i en Passat GTE som funkar kanon för familjen med två barn (3 och 1). Eldriften gör ju att man blivit sugen på en helt el däremot funderar jag på behovet av 4wd eller ej.
I Övik där vi bor kör alla nästan uteslutande 4wd. Vi kör mest i stan men märkt att vår GTE ibland har lite svårt att få fäste när vägarna till huset är lite dåligt plogade trots dubbat. Är det värt merkostnaden för 4wd även om man sällan åker inåt landet eller drar släp?
Hej, har själv tidigare kikat på i princip samtliga dessa fyra (dock ej AWD). Efter min “Blocket-research” verkar det som Seaten är märkbart billigare än resterande tre. Får man verkligen en så mycket sämte bil om man skulle köpa en Seat Leon istället för säg Audi A4an (med liknande årsmodell, miltal, osv)? Egentligen är jag en Audi-fanboy men det skulle ta emot att punga ut ca 100k mer om det mestadels är märket man betalar för.
Vid en första anblick ser det ut att vara mycket skillnad i främst utrustning och motorer. Typ där du valt Seats mest påkostade motor/utrustning börjar Audin.
Själv kör jag just en a4 allroad (2017) med en del ”lull-lull” och en trevlig motor men jag har å andra sidan inte tittat närmare på koncernsyskonen.
Funderat på en Golf Alltrack men minnena av min Golf II -91 förskräcker. Hade en Audi A3 i slutet på 90-talet, även den hade rätt låg kvalitet. Hade en Passat -12 också, sen kom dieselgate…
Lutar nog åt en RAV4, Corolla Cross eller Mazda CX-5 just nu. Subaru Outback kanske
Någon som har konkreta tips eller erfarenheter av att äga en XC60 2018-2022 årsmodell?
Har haft tre VW Golf diesel och en Tiguan. Körde totalt drygt 75000 mil med dessa och bytte bara en generator förutom slitdelar. Bra kvalitet.