311. Hattleken och andra koncept för dig som vill starta eller jobbar i ett företag

Hej @Lina_Louise och alla andra som läser,

För det första, stort grattis för att du har tagit steget till eget företag. Jag vet exakt hur det är, gjorde det för strax över ett år sedan och ångrar inte en dag (trots att jag arbetar mer nu, men har mer kontroll över mitt liv och ekonomi).

Jag är veterinär och har ett företag som ambulerande veterinär och konsult i Västernorrland och tänkte komma med lite konkreta tips för dig som är i samma bransch som jag!

1. Sjukvårdsförsäkring är viktig anser jag när man jobbar med djur, då man är mer exponerad för olyckor och skador och man är så beroende av fungerande kropp och händer, så det tycker jag du ska kika på.

2. Besök andra hundpensionat och kolla hur de gör. Kanske inte din närmaste konkurrent men det finns säkert fina människor som öppnar sina dörrar till dig i andra orter och kommer med bra att tänka på tips.

3. Ta ordentligt med betalt! Jag lyssnade på podden och det kan inte sägas tillräckligt mycket. Bättre att du har mindre platser på pensionat/dagis med bra kvalitet än att ta lite betalt och ha för många hundar att hantera. En bra service är mycket viktigare än en låg kostnad, speciellt när det gäller djur.

4. Mervärdet av företaget är du som person, sälj dig och din kunskap som det som gör skillnaden med andra ställen.

5. Besök djuräffärer och veterinärkliniker i ditt område och lämna visitkort, presentera dig och ditt företag och berätta vad du ska göra. Är det dessutom att du gör hundkurser och jobbar inom etologi har du ett vinnande koncept med samarbete med kliniker och djuräffärer för att fånga upp deras kunder.

6. Kolla om det finns en ambulerande veterinär i ditt område, kanske ni kan ha ett samarbete med vaccination någon dag för dagishundarna. Kostar lite mer än på klinik men den tid som DÄ sparar och har det gjort under dagen den är hos dig är mycket värt!

7. Stäm av fasta tidsluckor för inlämning och hämtning och debitera förseningsavgift på kunder som har vanan att hämta eller lämna in 30-60 min efter avtalad tid för att de passar på att göra något eftersom de ändå har “hundvakt”. Det kommer att vara ett problem och lika bra att vara förbered och våga debitera för det. Samma för sen avbokning eller no shows.

8. Försök att få så mycket skriftlig kommunikation som möjligt och så lite tid i telefon som det går. Det tar tid, lätt att man sitter i långa samtal och sedan har man kanske glömt vad man kom överens om (bokningar, tider, datum, speciell info om djuren med kost, beteende osv som behöver tas hänsyn till).

9. Sätt av tid för admin! Jag är sjukt dåligt på det och sitter med det kvällar och helger, jobbar på det men om du lägger upp en bra rutin från början när du kanske inte är helt fullbokad kommer du kunna respektera det lättare och räkna in det i din arbetstid på ett bättre sätt.

Kommer inte på något mer som jag satt i bilen och ville typ ringa in medans jag lyssnade på podcasten om men kom gärna med frågor om det är något du tror att jag kan hjälpa dig med!
Jan och @carolinebolmeson, tack för en fantastisk podcast. Jag är ny i forumet, men lyssnar på er i mina långa resor till mina patienter och kunder och blir väldigt inspirerad och peppad av er, det känns som att man sitter och lyssnar på ett par goda vänner när man följer er :smiling_face_with_three_hearts:
Och tack för det fina avsnittet kring eget företag, väldigt roligt och inspirerande!

Stort stort lycka till!
Viveka

7 gillningar