Lurkat länge, men ämnen som jag är svag för, ja då får man dra i gasbromsen (?)
Därav wall of text!
Jonathan, apropå din fråga
Hur ni utvärderar beslut innan ni har tillgång till utfallet?
Jag har på senare år försökt träna mig på att frikoppla resonemanget till beslutet från utfallet. Målet är att fatta samma korrekta beslut nästa gång scenariot upprepar sig även om det förra gången inte blev ett bra/önskat utfall på beslutet. Jag har fått med mig detta delvis från en podd om kortspelet Magic, där de i sin tur baserat resonemanget på poker-teori (där det förvisso finns mycket tydligare statistik och beslutsunderlag än i livet i allmänhet). Där använder man uttrycket “Decisions not Results”, och att man inom ramen för spelet bör undvika “Results-oriented thinking”. Målet är att ta in resultatet, men att ha i åtanke att ett enskilt resultat utgör ett mycket begränsat dataunderlag som inte bör påverka nästa liknande beslut i någon stor utsträckning. Det handlar väl främst om i praktiken olinjära problem.
Ett ganska vanligt scenario där jag tänker att detta kan passa in på är att man har kort om tid för bilkörning till en avtalad tid, kanske ett möte, en fritidsaktivitet med barnet, jobbet m.m. Om man förutsätter att konsekvenserna av en sen ankomst är i storleksordningen att få en obekväm känsla själv, eller att motparten på andra sidan blir irriterad, och inte att något på riktigt katastrofalt inträffar.
Om man tänker Farligast Just Nu, så tänker jag att det värsta är att hamna i en bilolycka, ett ovanligt utfall men som en hyfsad del av befolkningen ändå erfar under sitt liv i någon grad. Utfallet av situationen vid det enskilda tillfället är dock nästan alltid att man kommer senare till avtalade tiden om man kör mer defensivt, och i bättre tid om man har cement i gasfoten. Utfallet blir mycket sällan (men inte aldrig) en olycka om man skyndar sig. Inget konstigt med den avvägningen egentligen, men att överutnyttja utfallet “jag kom i bättre tid för att jag skyndade mig” riskerar att förstärka ett dåligt trafikvett. Även om det mentala överskottet sannolikt påverkar avvägningen i stunden, högre belastning kan påverka förmågan att köra lugnt, komma försent och stå för den genans som blir resultatet. (Jag väger inte in här att trafiken sannolikt blir mer effektiv om alla kör defensivt, det är ett annat resonemang)
Det svåra är att kanske att identifiera vilka beslut som störs av att anpassa sin beslutsfattning till resultatet förra gången.
I sjukvården är ett ganska vanligt exempel en person som söker med feber och hosta där det finns en viss misstanke om lunginflammation. Efter samtal och undersökning kvarstår ingen stark misstanke om lunginflammation (just nu) och personen återgår till hemmet för att låta kroppen läka infektionen utan antibiotika. Två dagar senare återkommer personen med en tydlig lunginflammation som nu kräver behandling.
I det läget är det inte helt enkelt att behålla sitt förtroende för det första beslutet (att inte behandla med antibiotika), även om det var korrekt utifrån scenariot där och då. Det är förstås rimligt att reflektera runt om man missat relevant information. Men jag tror ofta att risken är att överkompensera kommande gånger i många av dessa scenarion, eller kanske ännu vanligare (beroende på personlig läggning) att älta beslutet utan att ha någon anledning att ändra på processen egentligen. Och på så vis gå miste om kognitivt överskott för att man försöker utveckla en redan ‘bra nog’ process.
Det handlar väl ytterst om att mentalt spalta upp bredden av utfall (i trafikexemplet ovan, att inte bara tänka “jag kan komma i tid eller för sent” utan att väga in “jag kan komma i tid eller för sent, men jag riskerar också att hamna i en trafikolycka”), och att utvärdera beslutet i relation till de utfall man förväntat sig. Det verkliga utfallet blir då egentligen bara relevant för utvärderingen om det är något man inte har tänkt på i första ledet.
Pågående funderingar detta, men det var verkligen tankeväckande med avsnittet och den här tråden. Tack!