351. Finansiell rådgivning: allt du behöver veta | Tips, checklistor och råd

Läste genom hela slide-packen (har inte lyssnat, inte riktigt tid f.tf.). En detalj jag fastande lite för är s 10 “Spaning: bättre avkastning”

Det här är huvudet på spiken, jag läser mycket och snabbt och försöker lära mig – som överallt annars i tillvaron är det “brus” (såklart) även i trådarna på RT-forum. Även om S/N ration är mycket bättre än i något annat media jag känner till.

(oändliga diskussioner i forumet):grin:

Själv tänker jag att jag är patriot, älskar mitt land Sverige och känner mig väldigt svensk. Trots det har jag svårt för att bortse ifrån att vi här tänker och sysslar rätt mycket med globala finansmarknad(-erna). Inte nog med det: huvudspåret är globala breda aktie-index fonder. Och det råder konsensus här att AP7 Aktiefond är en fantastiskt bra fond.

Men Sverige är ett litet land; hårt integrerat med en massa mycket större ekonomier, som U.S.A. och EUR zonen. Viktat är Sverige ~1% av planetens aktie(?) / finansmarknad har jag för mig. Ja vi har ännu en egen valuta, men hur viktigt är det egentligen? Å ena sidan, å andra, sidan, å tredje sidan…

En av de mest kontroversiella ämnena, dyker upp lite här och var i alla möjliga trådar, är fenomenet “home bias”. För oss här handlar det alltså om att ev “tilta” investeringar mot Sverige, t.ex,. svenska småbolag eller den enormt populära specialfonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag (jo, jag har den själv f.n…) Större risk, större belöning. Det här är också något som Lysa gör, by design. Exakt varför har jag inte lyckats förstå trots ansträngning.

Jag letade efter forskning och hittade det här och läste det:
Home bias and expected returns: A structural approach (2022)

Mkt intressant.
Ska inte låtsas att jag förstår allt som står eller har satt mig in i matten (uträkningarna) men det är seriöst resonerat och undersökt. F.ö. har @Zino denna “sista-post” i en tråd i vilken han uttrycker samma slutsats på ett annat sätt: det är ytterst tveksam nytta med att ombalansera mellan global aktiefond och Sverige-aktiefond.
Jag struntar i att ombalansera. Gör jag fel?

EDIT: ett delmål jag har nu är att reda ut för mig själv vad för under-områden när det gäller investeringar och finanser/pengar som är “brus” = inte gör nån skillnad för mig. Det var t.ex. många många år sen jag satte enskilda aktier i brus-hinken. Ombalansering: spelar roll, är min slutsats. Home bias: är på väg att placera det i “brus”-hinken.

1 gillning