Det ingår nog i “hantverket”. Man kan ha pengarna i företag, skriva sig utomlands osv. Kapitaĺförsäkring också?
Mycket bra avsnitt. Min stora fundering det senaste året har varit;
- är jag en av de som inte har problem när pengar inte är ett problem. Vad är en stor summa tillgångar - var går den magiska gränsen? Vad är gott ställt?
En bra poäng. Det kunde nog vara rimligt att fördjupa sig i.
De brukar inte få med allt. Vet inte vad de visar egentligen
25 årsutgifter. Finns minst en tråd om det.
Beror på hur man tjänar sina pengar. Listorna från Expressen går ju på deklarationerna - ofta på inkomst av tjänst. Har man då kapital, t.ex. i en kapitalförsäkring så syns det mig veterligen inte.
Ja, det här är ju inte ovanligt och det hamnar enligt mig typisikt i häraden “relationen till pengar”. Utmaningen som uppstår med denna tron är t.ex.:
-
strategisk avändning av hävstång (lån) - t.ex. man kan överamortera i onödan, om man är duktig entreprenör så kanske man inte lånar i den utsträckning man borde utan självfinansierar vilket tar längre tid etc.
-
hur man ser på kapitalinkomster - en avkastningskrona tenderar i dessa sammanhang ha ett mindre värde en “injobbad” krona vilket utifrån ett pengahanteringsperspektiv inte är helt optimalt ("bättre att se varje krona som lika värde)
- etc.
Det jag menar är att det finns alltid två sidor av alla våra förhållningsätt till pengar. För samtidigt som ovan är “bra” - t.ex. man kommer aldrig hamna i lyxfällan, man har garanterat en buffert, man har ordning på sina grejer etc så finns det även baksidor.
Det tror jag är toppen. Ett tips är att läsa det som finns skrivet av t.ex. Stephen Covey om “ömsesidigt beroende” som är steget bortom oberoende. För mig öppnade det ett par dörrar kring att inte behöva vara oberoende som är ett ganska oskönt ställe när man tänker efter.
Kul! Behöver ju inte heller nödvändigtvis vara ett spenderande, utan mest hur kan man använda pengarna till att göra livet rikare - vilket kan innebära att ha pengar i en investerinsportfölj. Upplever ibland att jag blir misstolkad som att det handlar om konsumtion vilket det inte gör.
Beror ju på situation tänker jag. Men spontant inför nära och kära där det spelar roll eller kan ligga i vägen.
Å andra sidan vet jag en person som är en av de rikaste på sin ort som jobbar som bilmekaniker på en verkstad och alla vet om det, vilket gjorde hans liv enklare när han kunde ha sina bilar där.
Ja, skulle kunna vara, men jag tror att den här risken är mycket större känslomässigt än vad den är realistiskt.
Så kan det absolut vara, grattis i så fall. Sedan kan jag uppleva en sak som vi inte riktigt tog upp på ett bra sätt i avsnittet att det finns en progression. @MoaD beskrev det i ett mejl till mig som:
Stress/ kris - “Hjälp jag har blivit miljonär”. Behöver hjälp att hantera krisen, etablera nya gränser.
Platån “Nytt normalt” - “Ja, jag är miljonär men är det okej att ha det såhär bra?!”. Behöver hjälp att etablera sin kompass, nya rutiner och ritualer och en karta frammåt.
Lycklig & RIK - “Vad gör jag nu när allt är möjligt?” "Vem skall jag “leka med” nu? Behöver hjälp att skapa en vision, jobba på sitt money mindset och en väg att hitta mening och gemenskap.
Sedan tror jag beloppen är olika men som @OBWN skriver är det rimligt att utgå från antal finansiera årsutgifter eftersom belopp egentligen inte säger så mycket.
Absolut! Kunskap är säkert bästa botemedlet både känslomässigt och i faktiska termer av att skydda sigsjälv.
Tack dessa tre punkter ska jag klura på. Står ju liksom i ett vägskäl och är lite vilsen. Har varit en bra spelare på spelplanen så många år och nu ska det snart skiftas till något nytt spännande. Läskigt och spännande på en och samma gång. Roligt att ni tog upp gränssättning och intigritet i programmet. Tror att det är fundamentet i mångt och mycket i livet. Tack än en gång för ett mycket bra forum och podd.
Väldigt fint och intressant avsnitt, tack Moa och Jan. Har sett fram emot detta!
Några tankar jag skrev ner;
-
Att berätta för folk kan kännas skönt, men det innebär också en risk. De flesta människor vill dig väl, men många vill inte att det ska gå jättemycket bättre för dig än för dem. Överväg noga vem du vill berätta för, det kan verkligen förstöra relationer när du och en vän alltid varit i liknande sits i livet, och helt plötsligt är du tusentals mil före ekonomiskt, kan det bli svårt att hantera. Det kan väldigt lätt skapa avundsjuka och förakt.
-
Att ge och vara generös är fint, men var försiktig även här. Det kan lätt skapa två problem; 1- folk förväntar sig helt plötsligt att du ska betala för vissa saker om du gjort det en eller flera gånger innan. 2- undermedvetet så står dina vänner i skuld till dig/bör vara tacksamma. Det spelar ingen roll hur mycket du säger att de inte gör det. Dynamiken i relationen ändras när du börjar betala för andra.
-
Väldigt bra tips att sätta upp regler för hur man spenderar, gillar det starkt!
-
Jag håller inte med Jan om att man bör spendera mer bara för att man har möjligheten. Jag är mycket mer inne på Moas spår i slutet; spendera precis det du vill. Ofta sätts det press från andra att när man har så mycket pengar ska man spendera dem. För mig finns det ingen direkt korrelation mellan pengarna jag spenderar och lycka. Jag älskar att resa, men några av mina bästa uppplevelser har varit väldigt billiga backpacker-resor där jag sovit på hostel för 50 kr/nat.
-
Om du behöver hjälp, hitta en licenserad psykolog att prata med. För många som jag träffat så är problemen i livet mycket djupare än att bara hitta ett bättre förhållningssätt till pengar.
-
En av de svåraste sakerna är att hitta sin identitet, väldigt bra att ni tog upp det. Det blir lätt att man själv blir ett med sina pengar. Vissa personer kommer också börja se dig som ”miljonären” vilket spär på bilden. Väldigt bra att Moa tog upp att ”du är inte dina pengar”.
Tack igen för ett väldigt bra avsnitt!

Att berätta för folk kan kännas skönt, men det innebär också en risk. De flesta människor vill dig väl, men många vill inte att det ska gå jättemycket bättre för dig än för dem. Överväg noga vem du vill berätta för, det kan verkligen förstöra relationer när du och en vän alltid varit i liknande sits i livet, och helt plötsligt är du tusentals mil före ekonomiskt, kan det bli svårt att hantera. Det kan väldigt lätt skapa avundsjuka och förakt.
Ja, vill verkligen inte underskatta denna risk, men inte heller överdriva den. Min upplevelse är att de reaktioner som vi ofta får av andra handlar sällan om en själv utan den andres rädsla och oro (även om det inte framgår initialt) om t.ex.
- Om vi nu är flera mil mellan varandra, vem kommer jag vara i ditt liv?
Jag har faktiskt nog inte ett enda exempel där det här har gått dåligt när jag uppmanat människor att berätta för sin omgivning. Tvärtom har jag mååånga fler exempel där det gått bra. Så ja, risken finns i teorin, men jag skulle säga att den är långt långt mycket mindre än man tror och sitter mer i ens eget huvud än den andres.

Att ge och vara generös är fint, men var försiktig även här. Det kan lätt skapa två problem; 1- folk förväntar sig helt plötsligt att du ska betala för vissa saker om du gjort det en eller flera gånger innan. 2- undermedvetet så står dina vänner i skuld till dig/bör vara tacksamma. Det spelar ingen roll hur mycket du säger att de inte gör det. Dynamiken i relationen ändras när du börjar betala för andra.
Ja, vi berör det i avsnittet och här tänker jag att det är superviktigt att:
-
Sätta upp sina regler för när man bjuder och inte och under vilka förutsättningar
-
Kommunicera det här tydligt.
Min upplevelse är att det här är mycket oftare en kommunikationsbrist än något annat. Ja, dynamiken förändras och det behöver inte vara till det sämre. Samma sak gäller här även kring t.ex. positiv förstärkning. Jag brukar bjuda i många sammanhang och det är okej, samtidigt har jag också sagt att jag inte vill att det ska tas för givet och jag uppskattar alltid när någon annan vill betala även om jag själv gör det.

Väldigt bra tips att sätta upp regler för hur man spenderar, gillar det starkt!
Tack! I kombination med kommunikation, tydlighet och rakhet är det här mycket bättre än man tror. Min upplevelse är att det här är här de flesta går fel.

Jag håller inte med Jan om att man bör spendera mer bara för att man har möjligheten.
Det har jag väl inte sagt heller? Det var i alla fall inte min poäng. Min poäng är att använda sina pengar i linje med det som är viktigt. Det kan vara att spendera dem men det behöver inte heller vara det.

För mig finns det ingen direkt korrelation mellan pengarna jag spenderar och lycka. Jag älskar att resa, men några av mina bästa uppplevelser har varit väldigt billiga backpacker-resor där jag sovit på hostel för 50 kr/nat.
Ja, jag håller med. Sedan är det inte heller svart-vitt. Korrelationen mellan lycka och att använda sina pengar blir högre ju mer man tränar. Lite enligt den vetenskapliga artikeln:

Om du behöver hjälp, hitta en licenserad psykolog att prata med. För många som jag träffat så är problemen i livet mycket djupare än att bara hitta ett bättre förhållningssätt till pengar.
Ja, så är det. Håller med, sedan vete tusan om psykologer alltid är bäst, men det är en annan diskussion.

En av de svåraste sakerna är att hitta sin identitet, väldigt bra att ni tog upp det. Det blir lätt att man själv blir ett med sina pengar. Vissa personer kommer också börja se dig som ”miljonären” vilket spär på bilden. Väldigt bra att Moa tog upp att ”du är inte dina pengar”.
Ja, det blir också väldigt mycket mer “akut” att göra det när pengarna inte längre är ett problem. Innan dess kan man lite komma undan med att inte göra det och skylla på banken, arbetsgivaren, samhället och massa andra.

Tack igen för ett väldigt bra avsnitt!
Tack själv, uppskattar dina kommentarer jättemycket! Länge sedan vi hade lite positiv spänst i diskussionerna.
Kan inte relatera så mycket i avsnittet, eftersom min personlighet och bakgrund skiljer sig rätt så rejält från andra. Gränser och moral har alltid varit extremt viktigt för mig, oavsett mängden på pengar.
Som med allt annat behöver man finna sin egen balans.
-
Generositet, är såklart fint, men kan om inte gränserna är tydliga, ge besvär socialt.
-
Ge bort, låna inte ut.
-
Tror att många fungerar på ett sätt som gör att vissa rutiner behövs i det dagliga livet.
-
var försiktig och noggrann med vem du umgås med, som alltid.
-
vänd situationer till din fördel. Om man nu inte får vara med pga din rikedom, eller förväntas betala, passa på att rensa ogräset i din omgivning. Det är inte människor man vill ha runt sig.
-
Var hjälpsam med kunskap, inte pengar hur som helst. Dvs, man kan hjälpa människor att förbättra sin egen situation.
Är en av dom som inte bryr mig om vad andra tycker.
Att komma ut ur garderoben för omgivningen med pengar, skulle jag dock inte använda som beskrivning
Tror många av dessa punkterna är väldigt kloka - oavsett mängden pengar.
Det är egentligen det som är en av mina poänger med RT - många av utmaningarna kring ett rikt liv är helt oavhängda mängden pengar. De blir bara lite mer “in your face” med mängden pengar. För fram tills dess så kan man låtsas som att de inte finns.

Tror många av dessa punkterna är väldigt kloka - oavsett mängden pengar.
Tror att pengar varken är lösningen eller problemet. Det är inställningen, och självinsikten som är nyckeln för att veta var man står. Pengarna är ett redskap, men det är du som styr hur redskapet används.
Exakt. Det är ju det som är poängen med den första bilden i karusellen ovan.
Pengar är inte en lösning. Det är bara en förstärkare. Mer pengar. Mer du.
“Problemet” är att vi ofta vill få det att handla om pengarna. Det är liksom mycket enklare att externalisera problemet än att peka på sig själv och att det handlar om ens egen växt. Det är ju därför jag tror att du har listat ut många av dessa sakerna redan - för du var, med din bakgrund, tvungen att göra det snabbare än vad vi andra.
Det som jag tycker är synd är ju att ibland så får människor som du, lite för lite credd för att insikterna “passar inte in i mallen” för hur det ska gå till när man har fått dem. Det vill säga att vi är snabba att säga “du är inte som jag därför ska jag inte lyssna på dig” istället för att vara mer nyfikna.

“Problemet” är att vi ofta vill få det att handla om pengarna. Det är liksom mycket enklare att externalisera problemet än att peka på sig själv och att det handlar om ens egen växt. Det är ju därför jag tror att du har listat ut många av dessa sakerna redan - för du var, med din bakgrund, tvungen att göra det snabbare än vad vi andra.
Det som jag tycker är synd är ju att ibland så får människor som du, lite för lite credd för att insikterna “passar inte in i mallen” för hur det ska gå till när man har fått dem. Det vill säga att vi är snabba att säga “du är inte som jag därför ska jag inte lyssna på dig” istället för att vara mer nyfikna.
Jag lärde mig tidigt, att allt är mitt eget ansvar. Att finna lösningar och finna sig själv kräver ofta att utsättas för situationer som man utvecklas av åt endera håll och konstant utvärderar det runt sig.
Då får man också personliga preferenser. Den personliga utvecklingen går framåt om man tar ansvar och lär sig av det och med tiden lär sig att bortse från externa förhoppningar.
Med risk att hamna alltför långt ut mot kanten i vår diskussion, vill jag påpeka att den här mallen som folk vill åt, normen som finns, bara är begränsningar. Att hitta sitt eget svar på saker och ting är betydligt bättre för sin egen frihet och situation.
Vi har alla olika erfarenheter och kunskaper. Det är bara att ta nytta av varandra och fortsätta att utvecklas.
Du vet att “Seriösast” framstår som sant när du skriver kloka kommentarer som ovan. Ungefär som @Anonym:s bäst och ödmjukast.
(OCH jag håller helt med dig i allt som du skriver. Jag tror att vår resa till den där insikten om eget ansvar ser väldigt olika ut. Vi har just nu en sådan situation med vår 13-åring som är på språkresa. Första dagen var jag på väg att sätta mig i bilen för att hämta henne men Caroline lyckades stoppa mig och det var bra - för jag fick ett fint mess häromdagen att nu var det bra)

Du vet att “Seriösast” framstår som sant när du skriver kloka kommentarer som ovan.
Ordnar nog upp sig under dagen, OT tråden kallar på mig
Förstår det där med barnen däremot. Men som sagt, eget ansvar och problemlösning gör att de växer som individer
Gör ni inte problemen större än vad dom är?
Om man är en vanlig Svensson-miljonär (3-10 miljoner i fritt kapital), varför ska man överhuvudtaget berätta något om sin ekonomi? Vad vinner man på det? Det kan ju knappast vara en sten i bröstet att vara en Svensson-miljonär.
Förmodligen är man en vanlig tjänsteman, mellanchef, läkare eller liknande. Många i ens bekantskapskrets är i en liknande sits. Alla kan på goda grunder anta att man har det gott ställt.
Om man skulle råka vara en undersköterska som dragit ihop till 10 miljoner skulle mitt råd vara att vara knäpptyst om det. För på såna arbetsplatser frodas avundsjukan och tanterna kan råka i luven på varandra för att någon fick 50kr mer i månaden i lönelyft, true story.
Miljardär blir man i princip aldrig över en natt, de som vinner på Eurojackpot undantaget. Antingen är man en extremt framgångsrik, selfmade man, eller så föds man in i en redan stenrik familj. I båda fallen kommer många redan veta att man är rik och förmodligen har man redan ett umgänge som matchar det liv man lever.