Här kommer mina reflektioner kring avsnitt #369 och 361. samtidigt. ![]()
Det är alltid kul att lyssna på diskussionerna och ämnet är intressant ur ett bredare perspektiv än enbart för de med väldigt mycket stålar (men jag förstod på slutklämmen att det fanns fler mål med avsnittet).
Kanske är det för att jag regelbundet träffat folk med mycket pengar och kanske för att jag sett att de inte är gladare än andra, men hela grejen med skam kring pengar tycker jag verkar konstig.
De enda gångerna som kom upp, där jag kan förstå känslan, är när det handlar om att bjuda vänner på dyra saker för att man vill ha med dem och de inte kan bjuda tillbaka. Jag fattar det. Det handlar om vännens syn på sig själv och relationen och inte bara om en konstig tacksamhetsskuld.
Det jag däremot inte hajjar är det här med att strösslande av pengar omkring sig på något sätt förväntas leda till mer nöjdhet. Glädje och lycka kan inte mätas i pengar och pengar kan inte köpa glädje och lycka. Pengar kan köpa möjligheter att skapa detta, men hur det skapas har inget med pengar att göra (eller väldigt lite åtminstone).
Det som Jan brukar återkomma till, om att man vill att barnen ska hänga med en även när man blir äldre, är en bra måttstock på livskvalité. Låt barnen komma, bjud sedan på vad du nu vill bjuda på. Bjud inte för att de ska komma. Vi pratade (ju) lite om det när jag var med i podden också. Finns där för nästa generation och ha som mål att hjälpa dem att bli lyckliga i livet. Pengar kan vara ett medel för att nå dit lättare, men det är inget recept på lycka.
Och, vad vore jag om jag inte klagade lite till… Jag tycker det är ganska äckligt om man skulle flyga till Paris och tillbaka för en fika. Jag fattar också att detta är en bild man kan använda, men har du medlen så stanna åtminstone en vecka, ha meningsfulla samtal, upplev saker tillsammans och umgås med varandra. Är pengarna inte problemet så skit i att rusa hem till något du inbillat dig är viktigare.
p.s. Lite mindre “amplifiera” kanske? Sagt i all välmening.