364. Problem när pengar inte är ett problem | Hur väljer man när allt är möjligt?

Min erfarenhet är att det precis som för andra människor skiljer sig åt. Det är alltså ingen homgen grupp där alla beter sig likadant och där inga misstag eller dåliga val gällande sin ekonomi görs. Även om det högst sannolikt finns en generell större kunskap om pengar bland de som har mycket av dom.
Precis som för de med pengabrist skiljer ju sig även situation, mål och syfte åt. Vad som är ultimat för person A och dess situation behöver inte vara det för person B även om båda har lika mycket pengar.

2 gillningar

Jo, jag vet att det är så, ville bara höra exempel, dels på kunskapen som kommer med så mycket pengar och dels problem som kan uppstå, med avgifter, skatter, insättningaranti med mera.

Det är nog våra erfarenheter som skiljer sig här. Jag har sett många som fått svårigheter i relationer både till familj och vänner efter att man plötsligt fått det väldigt gott ställt. Det har komplicerat relationer som tidigare varit enkla och genuina.

Kan vara jag som missuppfattat det. Satt och lyssnade och gjorde noteringar samtidigt som jag körde :joy: Förstod det som att du i ett segment menade att det var ”bortkastat” att inte använda pengarna som man har, men kan ha missuppfattat det!

2 gillningar

Min upplevelse är att det faktiskt inte är någon skillnad.

De som är duktiga har många gånger tagit hjälp och då är portföljerna väldigt lika det vi andra pratar om. Vet folk som har 8-siffriga belopp på Lysa / samma indexfonder som vi pratar om.

Skillnaden skulle jag säga att man har en lägre riskprofil med mer räntor, men det är ofta om man har duktiga rådgivare.

Har man blivit rik på krypto, då har man mycket krypto. Har man blivit rik på onoterat har man mycket onoterat. Har man blivit rik på fastigheter har man mycket fastigheter. De kloka diversifierar, eller det jag försöker bidra med.

Men jag upplever att ett misstag som många tror är att man för att man är ”stenrik” genom att tex sålt sitt företag så är man automatiskt inte en duktig investerare, många gånger tvärtom faktiskt. Jag har sett många miljoner gå till spillo på samma dumma misstag vi andra gjort med mindre pengar.

Tvärtom skulle jag säga att ju rikare desto sämre portföljer eftersom man varit i händerna på dåliga PB-rådgivare.

Man blir liksom inte @zino för att man har mycket pengar. :wink:

5 gillningar

Kan du beskriva det? Är genuint nyfiken.

Jag upplever nämligen ofta att det är kommunikationsproblem snarare än pengaproblem. Men det hänger ju också ihop med att jag tränat mycket mer på det och hjälpt klienter genom det.

@MoaD - hur är din upplevelse?

Faktiskt ingen regel. :see_no_evil:

Tvärtom blir ofta just misstaget precis det här. Man har tex tjänat pengar på att bygga upp ett företag som man har sålt. Man har en förmåga i ett område och sedan tror man att den är överförbar.

Klsssiskt exempel jag har sett och jag avråder många jag pratar med är att ge sig in i onoterat / startup-scenen bara för att man gjort exit på sitt företag. Har sett många miljoner gått förlorade så.

I värsta fall är de dessutom svåra att bidra till kring indexfonder eftersom det är passivt vilket är tvärtemot det som gjort dem framgångsrika i första hand.

1 gillning

Det här kastar även ljus på det jag försökte ge bort i 277 kring att de flesta INTE blir rika genom sina investeringar. Därav också att kompetensen om investeringar är ganska låg hos de flesta oavsett pengar.

Även om det så klart finns personer som är duktiga på att tjäna pengar på en sak och därefter göra en ”transition” till att bli en duktig investerare. Men det är det ovanliga skulle jag säga.

Om ni har andra erfarenheter så är jag verkligen nyfiken. Särskilt eftersom ovan är anekdotiskt. :slightly_smiling_face::see_no_evil:

1 gillning

Kanske jag som missförstod när du skrev detta:

Och några andra kommenterar om att skam är problemet.

Tolkar jag det rätt som att du inte är helt nöjd med köpet av en Tesla?

Lite intressant för när ni köpte den så tänkte jag just på att den inte uppfyllde de mål ni hade satt upp innan när ni började utvärdera bilar, och att det blev en Tesla pga någon slags statusjakt.

Javisst!
Min erfarenhet är att ingen öppet kommer att säga att de är missunnsamma. Ingen vill framstå som en missunnsam/avundsjuk person.

Men i grunden så är vi sociala varelser och jämför oss ständigt med andra, vare sig vi vill det eller ej.

Att bli avundsjuk om en vän eller t.o.m. en familjemedlem helt plötsligt får väldigt mycket pengar är helt normalt enligt mig.

Föreställ dig själv följande situation;
Du drömmer själv om att få så mycket pengar att du kan köpa vad du vill och aldrig behöva arbeta igen (vilket väldigt många gör).
Helt plötsligt får en kollega eller en nära vän väldigt mycket pengar och är i den situationen.

Med handen på hjärtat, hade du inte varit lite avundsjuk? Jag hade.

Det som spelar roll är däremot vad man gör med sina avundsjuka.

Min erfarenhet är att det krävs väldigt god självinsikt för att kunna stå över sin egen avundsjuka och vara genuint glad för personen istället.

Några sätt jag märkt att relationer kan ändras när man helt plötsligt får mycket pengar;

• Personer som helt plötsligt förväntar sig att du ska betala saker för att du kan. Tar för givet att du betalar helt enkelt.

• Personer som ständigt tänker på att du har massa pengar. Kommer upp ibland subtilt när man pratar om saker, typ ”jaja det är ju inget problem för dig direkt”.

• Personer som du aldrig pratat pengar med tidigare men som nu hela tiden vill prata om det.

• Personer som tycker att du är snål för att du handlar på Lidl, tar bussen eller inte kör en ny Ferarri.

• Personer vill låna pengar av dig/få dig att investera i deras projekt.

• Personer som är väldigt statusdrivna och har någon slags hatkärlek till dig. De ser upp till dig samtidigt som de ogillar att du har mer.

• Personer som blir så avundsjuka att de helt enkelt tar avstånd själva (medvetet eller omedvetet).

Vissa fall kan undvikas genom att vara väldigt tydlig, men det är också väldigt utmattande/drygt att gå runt och berätta för andra hela tiden vilka regler man har för sina pengar.

Som sagt, detta är mina egna erfarenheter och vänner som är i liknande situationer.

6 gillningar

Detta tycker jag är jätteintressant. Varför tenderar vi människor att fokusera på skillnader mellan oss och de vi har i vår närhet när det finns miljontals människor runt om på jorden som har ett liv på helt andra nivåer?

Ärligt talat? Grannen eller vännen som fått några tiotals miljoner mer än dig är ju i ett världsligt sammanhang felräkningspengar globalt sett. Jeff Bezos, Bill Gates m fl, där har vi riktiga skillnader.

Men oavsett, grundfrågan är varför alla ska hänga upp sig på och mäta sig med folk i den närmsta bekantskapskretsen?

Omvänt så har sannolikt du som bor i Sverige det bättre än miljarder människor globalt, även om du inte har niosiffriga finansiella tillgångar.

Måste vara jobbigt att vara så trångsynt.

2 gillningar

Om man ser det från ett logiskt perspektiv så är det såklart väldigt löjligt. Vi är födda i en den bästa tiden i världshistorien, i ett av världens bästa länder.

Och ändå kan vi vara avundsjuka för att grannen har en finare bil.

Men människor är inte logiska varelser som alltid tänker rationellt. Vi styrs till stor del av våra känslor och det som ligger under ytan.

Vi är sociala varelser, vi jämför oss med andra och status är viktigt. Speciellt jämför vi oss med de som är i vår nära omgivning. Att vi har en bättre bil än 99 % i Afrika eller Östeuropa spelar ingen roll, om vi har sämst bil av alla i vår kompiskrets.

Sen vad som är viktigt och vad status är kan betyda olika för olika människor, men i och med att vi lever i en kapitalistisk värld så är pengar centralt.

Pengar styr vad vi kan göra och hur vi lever våra liv. Det symboliserar också till stor del hur framgångsrika och drivna vi är. Obs: inte min åsikt, utan vad jag anser pengar speglar i samhället.

Så jag tänker precis som du, att logiskt sätt är det väldigt tramsigt. Men om man tänker hur människor egentligen fungerar så är det helt rimligt.

7 gillningar

Ja. Absolut. Skrev / pratade om det där om att ställa en ny bil på uppfarten för att ”visa att det går bra nu” och även att för en gång skull inte vara så himla rationell ocjbköpa det jag vill ha istället för det som det blev.

Sedan är det lite humor att min ”gå all in” slutade med att det blev Sveriges mest sålda bil (tror även världens mest sålda elbil) :joy::see_no_evil:

Lite förvirrad nu. Men ja, jag tror fortfarande skam är en större del av problemet än som erkänns. Rekommenderar som sagt Brene Brown videon på ämnet.

2 gillningar

Tack för att du delar med dig @norsun.

Kan bara beklaga att människor reagerat så i din omgivning. :flushed::cry:

1 gillning

En global indexfond duger lika fint vid 100kr som vid 100 miljoner kronor.

Det är väl just det där man pekade på med den där studien om att de flesta miljonärsfamiljer för 100 år sen inte längre är så rika. Just för att de virrade bort sig med en massa andra “investeringar”.

5 gillningar

Jag ser ofta Bentleys, Porsche och andra liknande märken på våran Lidl. Jaguars familje suv är poppis. Det verkar inte vara för att de över betalt för bil och nu inte har råd med dyrare mat.

Generellt verkar det som att de som har pengar och har löst sitt penga problem inte alls är lika brydda om allt som diskuteras här och i avsnittet. Vilket är ett bra tecken. :+1: Inte lika mycket hang ups.

Möjligen bryr sig yngre osäkra människor mer om de här mer mentala penga problemen. Jag tror det är en helt separat grej att komma över mentala problem om status. Det behöver inte ha att göra med hur kapital stark man är.

2 gillningar

Känner igen alla punkter du beskriver @norsun. Trist men sant. Det är en stor utmaning att hantera alla dessa olika situationer och relationer. Bara att du delar dessa exempel på situationer tror jag kan underlätta enormt för andra i samma situation. Detta så att man kan få syn på vad som skaver i olika relationer.

Det kan underlätta att:
Känna till att dessa situationer kan uppstå
Vetskapen om att andra upplever samma eller liknande
Att själv känna till vilka regler man har i olika situationer är bra och klargörande för en själv. (För vilka och när man delar med sig av sina egna policys är upp till var och en så klart)

Jag märker att jag inte alls är någon forum expert som många av er andra och missar olika nyanser när jag skriver här :slightly_smiling_face: :upside_down_face:
Så bra då med inlägg som ditt där vi kan diskutera lite djupare.

1 gillning

Kanske just om du bor i Grönköping. I tex Stockholm finns väldigt många helt anonyma som har 100 mkr +. Kommer du upp i ett par miljarder, och dessutom investerar dem på börsen i Sverige eller äger något någorlunda känt bolag så är det svårare att gå under radarn.

1 gillning

Ha, ha! Jag tar till mig kommentaren om att använda ordet amplifiera mindre :slight_smile:
Jag har nyss själv lyssnat på avsnittet och håller med :see_no_evil:

3 gillningar

Tack för ett riktigt bra poddavsnitt och intressanta reflektioner i tråden om ett inte alldeles lätt ämne. Jag högaktar verkligen att ni @janbolmeson och @MoaD tar upp dessa frågeställningar inom RT.

Jag har själv lyckats skapa en numera åttasiffrig nettoförmögenhet och känner på ett personligt plan att detta är frågeställningar som jag brottas med hur jag vill förhålla mig till framöver.

För min egen del känner ingen i min omgivning eller närhet såsom familj och nära vänner till min finansiella situation och jag vill tro att det (ännu) inte märks/avslöjas utåt genom mitt levnadssätt heller.

På ett personligt plan har jag mest resonerat med mig själv och går i funderingar kring om uppsidan är störst av att tona ner en finansiellt stark status sk. Stealth Wealth snarare än att visa/prata om den med sin omgivning. Nackdelen som jag själv dock har upplevt med Stealth Wealth som förhållningssätt blir en form av emotionell dissonans och en form av Surface acting (ytanpassning) som gör att man inte agerar helt kongruent med sin situation och förutsättningar.

—————————-

Som ett inspel i tråden lät jag chatGPT svara på vad uppsidorna med Stealth Wealth kan vara:

”1. Säkerhet och integritet: Genom att inte visa sin rikedom kan man minska risken för att bli måltavla för brott, som rån eller bedrägerier.

1. Minskad avundsjuka och negativa sociala reaktioner: Att leva diskret kan hjälpa till att undvika avundsjuka eller ogillande från andra, vilket kan leda till bättre relationer med vänner, familj och grannar.

2. Fokusering på värderingar istället för materiella ägodelar: Att inte visa upp sin rikedom kan uppmuntra en livsstil som fokuserar mer på personliga värderingar och upplevelser snarare än på materiella ägodelar.

3. Finansiell frihet och kontroll: Genom att inte spendera pengar på lyxiga och onödiga saker kan man bibehålla och till och med öka sin förmögenhet, vilket ger större finansiell trygghet och frihet.

4. Låg profil och mindre press: Att leva diskret kan minska pressen att upprätthålla en viss status eller livsstil, vilket kan vara befriande och minska stress.

Sammanfattningsvis kan stealth wealth erbjuda en mer hållbar och tillfredsställande livsstil genom att prioritera långsiktig finansiell hälsa, personlig säkerhet och inre tillfredsställelse framför yttre uppvisningar av rikedom.” Slutcitat chatGPT.

6 gillningar