Tack, jag förstår att du försöker hjälpa mig och det uppskattar jag.
Jag har funderat på om det går att skriva ett testamente med flera alternativ och att min hustru inte behöver se hela testamentet om jag dör först men det verkar inte gå. Att skriva flera olika testamenten och förvara på flera olika ställen skulle gå men jag har ingen som kan förvara det åt mig. Det skulle också kännas konstigt att lämna ett testamente till en vän med instruktionen att testamentet bara ska “komma fram” om jag och min hustru dör samtidigt.
I avsnittet nämns mot slutet att man kanske ska öppna ett separat konto för enskild egendom, antar ex. pengar eller aktier som man ärver. Det jag undrar är dock följande, om man redan idag är gift, utan äktenskapsförord, för att undvika att arvet upphör vara enskild egendom:
Måste man ha ett nytt konto för detta, i endast ens eget namn? Där man aldrig någonsin i framtiden kommer kunna sätta in andra medel som ex. lön eller pengar man fått som inte är enskild egendom. För då övergår hela kontot till att inte vara enskild egendom längre?
Fungerar inte ett existerande konto i eget namn? Med andra ord får ett konto aldrig ha använts till annat än enskild egendom tidigare?
Om existerande konto är ok, måste det vara tömt innan man för över arv eller kan det finnas medel på det sedan innan som inte var enskild egendom?
Ovan undrar jag både vad gäller vanliga bankkonton men även aktiekonto/isk.
Planerar att ordna framtidsfullmakt och testamente inom kort.
Jag gissar att Advokat är att föredra, är det någon särskild typ av Advokat man behöver? Eller funkar kanske en erfaren jurist?
Tänker att en nära släkting ska stå som behjälplig om jag blir för sjuk för att sköta ekonomin och då kanske det behövs lite hänsyn till just min kolonilott om den behöver säljas och skydd för mitt pensionssparande.
Lyssnar på avsnitt 2 och funderar på hur det blir i min sits/min mammas sits.
Min mamma är sambo med en man som inte är min pappa. De är inte gifta, de har skrivit ett testamente att deras önskan om min mamma dör är att jag inte tar ut mitt arv direkt utan att hennes sambo ska få bo kvar i deras gemensamma hus (alltså förfoga över min mammas del av tillgångarna antar jag). Fungerar deras upplägg rent juridiskt när de inte är gifta? Eller tillfaller arvet mig per automatik ändå?
För egen del kommer jag vilja låta min mammas sambo bo kvar i hus osv tills han själv går bort.
Jag har inte läst testamentet själv men fått veta att min mammas sambo har testamenterat sina tillgångar till mig den dag han dör. Han har inga egna barn, han har en bror som lever. Kommer hans upplägg funka juridiskt eller kommer hans bror ärva honom?
Extremt bra avsnitt, tack Rika tillsammans för avsnittet och en grym gäst!
Du har alltid rätt till din laglott (halva arvslotten) om din mor dör före sin sambo oavsett vad som står i testamentet.
Jag antar att det gemensamma huset är testamenterat till sambon med “fri förfoganderätt”.
Hans bror får inget arv om testamentet är rätt formulerat.
En idé att fundera på är om det inte är bättre att ta tag i grundfrågan innan du försöker lösa en praktisk testamentsfråga.
Med stor reservation för min tolkning utifrån det du skrivit så känns det som mycket faller tillbaka på det personliga planet mellan dig, din hustru och ditt ex.
Istället för att fortsätta med delvis dolda, och kanske även omedvetna, agendor er tre emellan så fundera på alternativet att åtminstone du och din hustru är öppna mot varandra.
Underskatta heller inte möjligheten att ta professionell hjälp av psykolog eller liknande, antingen på egen hand eller tillsammans med din hustru.
Din tolkning stämmer nog ganska bra. Min hustru fick tidigt i våran relation veta vad som hade hänt mellan mig och mitt ex och hur det fick mig att må. De första åren vi var tillsammans visste hon att om mitt ex skulle vilja ha mig tillbaka skulle jag inte tveka att säga ja. Det är främsta anledningen till att vi inte har barn.
Om jag dör först VILL jag att min hustru ska ärva allt men om hon dör först har jag ingen anledning att låta någon annan än mitt ex ärva. Min hustru förstår det.