Vad ska man tänka på som sambos eller som gifta? Vad är det viktigaste att veta kring testamente? Visste du att avkastning från enskild egendom inte räknas som enskild egendom? Detta är några av de frågor vi pratar om med advokat Caroline Elander Knip i årets kanske viktigaste avsnitt. ![]()
Nu är jag ju part i målet, men jag tycker att denna intervju med Caroline Elander Knip är ett av de viktigaste avsnittet vi har gjort. Alla berörs vi av det eftersom vi antingen lever i ett förhållande, har barn eller en dag kommer lämna efter oss ett arv.
Caroline pekade på flera saker som vi faktiskt inte visste, trots att jag inte upplever mig som nybörjare i ämnet. Som vanligt inom juridik är det de små nyanserna som kan göra hela skillnaden. Nedan följer några av de saker som jag tycker att alla borde känna till. Notera att alla fel i texten är mina, jag hänvisar till avsnittet men ta ett möte med en jurist för att vara helt säker ifall du agerar på info i avsnitet. ![]()
-
Skillnader mellan att vara sambos och gifta: Gifta par delar på all egendom vid separation, medan sambor endast delar på gemensamt inköpt bostad och bohag. Samboavtal och skuldebrev rekommenderas för sambor som delar bostad och kostnader ojämnt eller har olika ekonomiska förutsättningar.
Det gäller även att vara medveten om att de juridiska skillnaderna är stora mellan sambo och gifta som min mentor skojade om med mig och Carro:
"Ni måste vara rika som har råd att inte vara gifta, med tanke på alla pengar ni måste lägga på jurister för att få det som ni får gratis som gifta.
" -
Äktenskapsförord: är viktigt för att skydda enskild egendom, särskilt för par med olika ekonomiska tillgångar. Caroline poängterade att detta kan minska konflikter vid separation, lite som med avtalsskrivning, bättre att ta diskussionen innan än efter.
Vi pratar om att det är känsligt och tar upp några tips kring det. Jag ser det lite som samma principer som med testamentet - att man gör standardinställningen till att det man har med sig in är enskilt och sedan kan man välja att göra det gemensamt senare. Det är enklare än att göra tvärtom.
-
Testamente, enskild egendom och avkastning därav: en egen slutsats jag drog efter avsnittet är att alla borde ha ett testamente, om inte annat så för att göra “standardinställningen” att ens arv borde vara enskild egendom. Då kan arvtagaren i nästa steg välja att göra det till gemensamt gifträttogods. Det ökar möjlighetsutrymmet.
Något som jag inte hade en aning om var att utdelning från enskild egendom, t.ex. utdelning, räknas som giftorättsgods om det inte specifikt undantas i äktenskapsförordet. Kapitalvinster från försäljning av enskild egendom är dock skyddade av ramen enskild egendom.
En annan sak vi pratar om är att inte sammanblanda arv som är enskild egendom med gemensamma pengar. Att typ starta ett nytt bankkonto, investeringssparkonto som heter typ: “Arv från mamma/pappa” och inte beblanda dem med andra är ofta klokt. Om inte kan nämligen rätten till enskild egendom gå förlorad och bevisbördan ligger på en själv.
-
Arvsrätt och fri förfoganderätt: Gifta ärver ofta med fri förfoganderätt, vilket innebär att de kan använda egendomen fritt men inte testamentera bort den. Ett tydligt testamente krävs för att säkerställa att specifik egendom går till barn.
Det finns även vissa möjligheter att t.ex. utse särskild förvaltare och delvis (genom piska och morot) styra när och hur pengarnas fås även om man alltid självklar har rätt till sin laglott och nej, man kan inte göra barn arvslösa.
-
Nej, till mallar från Internet: Vi pratar även om det här med att ladda ner en mall för testamente på nätet. Även om många mallar är bra, så upplevde vi att det är asymmetriskt fel att använda dem.
Risken för att de inte täcker just din situation är inte noll och konsekvensen kan innebära jättemycket pengar i förhållande till vad de kostar att ta fram. Exempel på då det gått fel var lagval, där en äldre person flyttat till Spanien och plötsligt gällde spansk lag istället för svensk och liknande. Sedan är ju så klart en mall bättre än inget alls.

Ja, det här och mycket mer pratar vi om i avsnittet. Om du har några följdfrågor till avsnittet, skriv dem gärna nedan! Caroline erbjöd sig till ett uppföljningsavsnitt. Om du vill ta kontakt med henne finns länken till hennes advokatbyrå nederst. För tydlighetens skull: ingen ersättning har utgått för avsnittet. Därav inte heller någon reklammarkering.
Vi hoppas att du gillar avsnittet!
Jan, Caroline (x2)
Utan reklam och i en del för dig på Pаtreon
För dig som stöttar oss på Patreon så slipper du både uppdelningen i två delar och reklamen i podden. Avsnittet finns publicerat via Pаtreon-appen och hemsidan:
Om du vill lyssna på avsnitten via Spotify eller din vanliga podd-app, läs mer här.
Lyssna, läs eller titta på avsnittet
Precis som vanligt så kan du läsa en mer detaljerad sammanfattning i nästa inlägg. Du kan titta på det som video på Youtube nedan:
Eller lyssna på det som podcast i två delar. Båda är publicerade redan.
och del 2 är också publicerad:
Innehållsförteckning
Nedan följer en grov innehållsförteckning till avsnittet på Youtube. För innehållsförteckning för del 1 och del 2, se beskrivningen i poddspelaren.
00:00:00 - Intro
00:05:50 - Skillnader mellan sambo- och äktenskap?
00:08:00 - Anna och Martin, 30 år, sambo - tänka på?
00:10:45 - Onlinemallar löser inte allt
00:13:25 - Skillnaden på jurist och advokat?
00:15:15 - Anna och Martin ska få barn
00:17:25 - Arv vid giftemål om en partner går bort
00:18:25 - Anna och Martin ska gifta sig (kvarlåtenskap, arvslott, laglott)
00:21:55 - Äktenskapsförord
00:26:00 - Hur skriver Carolines klienter äktenskapsförord?
00:27:20 - Jag vill att mina barn ska ha äktenskapsförord - hur gör jag?
00:30:15 - Vilka bör ha äktenskapsförord?
00:32:35 - Skillnaden på giftorättsgods och enskild egendom
00:35:15 - Fri förfoganderätt
00:39:47 - Ansvar att alltid bevisa enskild egendom
00:44:38 - Utdelning på aktier är inte enskild egendom
00:47:58 - Sambos med särkullbarn
00:51:27 - Hur förvaras original testamente?
00:54:05 - Vanligaste ärendet för testamente?
00:57:40 - Hur skyddar man ISK tillgångar mm?
00:59:27 - Kan man styra hur arv förvaltas?
01:02:34 - Konstiga saker i testamente?
01:04:25 - Förtida arv - vad ska man tänka på?
01:07:05 - Hur ofta går arv till domstol?
01:12:40 - Balansen mellan att bråka om arv vs enas?
01:14:03 - Sommarstuga som samägs med flera ägare
01:17:01 - Framtidsfullmakter för föräldrar
01:25:15 - Vad bör man lära sina barn om juridik?
Relaterade länkar
Övriga avsnitt relaterade till ämnet som jag rekommenderar:
-
332. Livförsäkringar: Allt du behöver veta | Trygga din familj och få tillbaka pengar om du inte dör
Andra länkar jag upplevde som värdefulla:
Avslutningsvis länk till Carolines advokatbyrå: