Låta mammas sambo bo kvar i huset efter hennes bortgång | Hur gör vi med laglotten?

En liten fråga till alla kloka medlemmar i forumet. Vår mamma har avlidit, vi är två syskon.

Hon har en sambo (ej vår pappa) och i hennes testamente har hon skrivit att hela hennes kvarlåtenskap ska tillfalla hennes sambo med fri förfoganderätt och hon önskar även att hennes bröstarvingars laglott ska tillfalla honom.

De bor idag i en fastighet som de ägt hälften var. Vi väntar gärna med vår laglott (jag vet att vi kan kräva den om vi vill) men har en liten oro om det - mot förmodan - blir ett scenario i framtiden där hennes sambo säljer av huset och “lever upp” pengarna vilket jag förstått att han har rätt att göra isåfall.

Rent juridiskt har jag förstått det som att det enda skyddet vi har är att han inte kan testamentera vidare/ge bort en väsentlig del av hennes arv. Finns det någon som har tips på en “mellanväg”? Vi vill gärna att han ska ha råd att bo kvar i huset vilket kan bli tufft om vi kräver vår laglott nu så det vill vi inte göra då det även går emot mammas önskan.

Däremot är vi alla tre överens om att vi skulle kunna få vår laglott om han säljer huset (om det sker innan han avlider). Vi tänkte isåfall skriva att det självklart är han som bestämmer om/när han vill sälja. Skulle man kunna göra så eller är vi helt ute och cyklar här?

1 gillning

Plocka ut er laglott och ställ sedan ut ett privat lån till sambon med huset (pantbrev) som säkerhet.

8 gillningar

Säkert en bra lösning.

Kanske ännu bättre är att om möjligt hjälpa sambon att få till lån tex privatlån eller bank, så han kan lösa ut er barn. Då får man ett avslut och alla kan gå vidare i livet.

Har närliggande liknande exempel där man till slut kom fram till just den lösningen.