Vad är det rimligt och praktiskt - Arv som särkullsbarn

Hej

Jag sitter i en knepig situation och skulle behöva råd kring vad som är rimligt – både juridiskt och moraliskt.

Min mamma gick bort för ett tag sedan och lämnade efter sig ett hus och cirka 200 000 kr i aktier. Huset har i dagsläget ett taxeringsvärde på cirka 1,8 miljoner kronor, men jag misstänker att marknadsvärdet är högre, omkring 3 miljoner kronor.

Hon var gift med en man, och både hon och han har två särkullsbarn var.

Sista gången jag pratade med min mamma var hon tydlig med att hon inte önskade att ett av mannens särkullsbarn skulle ta del av hennes arv. Jag vill nämna detta eftersom det visar att det fanns en tydlig vilja från hennes sida kring hur hennes tillgångar skulle fördelas.

Jag fick idag se bouppteckningen där det står att mannen är förmånstagare av pensionsparade pengar - på ca 300 000kr. Detta betyder att indirekt kommer mannens särkullsbarn få denna del.

Det känns ärligt talat fel på många sätt. Jag växte tillsammans med min bror upp i huset innan mannen flyttade in. Hans särkullsbarn har aldrig bott i huset och har därför inget direkt intresse i huset och kommer garanterat vilja sälja huset den dagen det begår.

Hur gör man ?

Finns testamente? Om inte, kontakta en jurist som kan arvsfrågor och ta proffshjälp i att reda ut vad som kan göras.
Allt som har med särkullsbarn att göra är lite för krångligt för att förlita sig på forum och/eller Chat GPT.

Testamente finns. Där ska mannen få sitta i orubbat bo och ha full besittningsrätt.

1 gillning

Som det låter på din beskrivning så är det enbart laglotten (halva arvslotten) som du och din bror kan ansöka om att få ut nu direkt. Även om hennes val av formulering hintar om att hon önskat att maken ska få allt i nuet med fri förfoganderätt och ni väntar till han är död. Vilket ju iof gör situationen rätt så osäker för er del, då han är fri att använda arvet som han vill under normala levnadsförhållanden. Han får inte skänka bort eller testamentera bort för att avsiktligt minska ert efterarv, men lever han länge och på stor fot så kan ju mkt hinna erodera ändå.

Så finns inget nämnt i testamentet att er mor begränsat ert arv till enbart laglotten, då bör det finnas att efterarv för er på den andra halvan av arvslotten när maken väl går bort. Vilket såvitt jag förstår innebär även den del av huset som er mor ägde och hennes kapital. Men som tidigare nämnts, ta med testamentet till en egen jurist och sätt er noggrant in i hur detta fungerar samt bäst sköts och vilka möjligheter som finns för dig och din bror.

Mycket tråkigt sätt att göra mot sina egna barn enligt min uppfattning :cry: :-1:

1 gillning