Fri förfoganderätt över bostad

Hej Forumet!

Är en frekvent läsare av forumet men har aldrig skapat ett eget ämne. Jag vet att en del av er sitter på stor erfarenhet inom juridik och bostadsförsäljning och ber er därför om hjälp innan tar jag kontakt med en jurist.

Då till ämnet:

Efter min farfars bortgång valde jag att signera ett testamente som gav hans sambo fri förfoganderätt över hans tillgångar och deras gemensamma bostad.
Jag ville inte att sambon skulle behöva tvångssälja deras hus för att jag skulle erhålla min laglott som bröstarvinge.
Nu är dock huset ute till försäljning och jag anser att det är ett lämpligt tillfälle att kunna utkräva min laglott.

Då till min fråga:
När en person som erhållt ett boende med fri förfoganderätt som ska säljas, gör mäklare/bank en kontroll att denne inte har full ägandeärtt och därmed inte rätt till hela försäljningssumman?
Måste jag göra ett aktivt val att kräva min laglott eller görs detta per automatik vid försäljningen?

Det ska tilläggas två saker:

• I testamentet önskar min farfar och hans sambo att deras barn/barnbarn inte kräver ut rätten till deras laglott förens båda inte lever längre.

• Jag har aldrig stått sambon nära och efter min farfars bortgång (3 år sedan) har jag inte haft någon kontakt med henne. Att kontakta sambon och kräva laglotten är därför känsligt och jag hoppas på att laglotten betalas ut per automatik vid försäljning av bostaden.

Tack!
-Dio

Jag är verkligen ingen expert, och jag tror du behöver prata med en jurist som kan titta på testamente och det avtal du skrivit om under.

Med det sagt är förfoganderätt långtgående vad jag har förstått. Jag tror man kan göra nästan samma vid fri förfoganderätt som vid fullt ägande, med vissa få undantag som att man inte kan testamentera bort egendomen.

Jag skulle bli mycket förvånad om något kopplat till detta sker per automatik, du behöver nog se till att bevaka dina rättigheter och intressen själv här.

Återigen, se till att prata med en jurist för att förstå vad du skrivit under och vilka rättigheter det ger dig vid en försäljning.

2 gillningar

Klurig sits! Förstår att det inte är helt lätt och hoppas att din farfars sambo nu ser det som ett bra tillfälle att betala ut arvslotten (oavsett om hon juridiskt är skyldig att göra det nu eller ej)

Ingen värdering, men nyfiken på hur du ser på punkt ett ovan? Deras önskan i Testamentet, som du också skrivit under, att du inte ska kräva ut någon laglott förrän båda är borta.

Jag gissar att det i Testamentet antagligen inte står något specifikt villkor kopplat till att era underskrifter/medgivande? bara gäller så länge hon har kvar huset.

Klurig sits verkligen. Jag skulle absolut investera i en timme eller så med en lämplig jurist.

Har varit med om en liknande sak perifert och så som jag trodde att det var, var det absolut inte. Det som ärvdes var del av det som fanns kvar i slutändan och det var något helt annat än från början.

Hoppas att du kan få till någon bra lösning.

1 gillning

Jag är jurist och har jobbat en del med familjerätt inkl arvskiften. Även jag rekommenderar att du tar hjälp av en jurist för att reda ut vad det är du faktiskt har skrivit under då det är lite oklart i din beskrivning.

Om du skrev under ett dokument i samband med arvskiftet efter din farfar var det troligen ett dokument där du avstod från att kräva din laglott (återigen, lite oklart från beskrivningen) till dess din farfars sambo dör och du får rätt till efterarv. Det går som huvudregel inte att kräva ut arv vid andra tillfällen än sambons bortgång. Du har rätt till en andel av din farfars kvarlåtenskap den dag sambon dör men inte rätt till pengar vid en bostadsförsäljning.

Fri förfoganderätt betyder för övrigt att den efterlevande (i det här fallet sambon) har rätt att göra vad personen vill med egendomen under sin livstid, förutom att skänka bort en alltför stor andel eller testamentera bort egendomen. Värdet av din laglott kan alltså både öka och minska under den efterlevande sambons livstid.

Utifrån det du skriver skulle jag säga att du inte kan kräva att få pengar nu vid försäljningen, men anlita en jurist som får tillgång till detaljerna för säkerhets skull.

6 gillningar

Hela saken blir tycker jag ur ett moraliskt perspektiv lite speciell då du skriver på ett dokument för att undvika tvångsförsäljning och det ändå slutar med en försäljning. Tanken var ju från början att någon försäljningen inte skulle ske.
Tror spontant inte att du kan få någon del av försäljningen.

1 gillning

En kombination av:

1. att jag signerade testamentet med avsikt att sambon inte skulle behöva tvångsflytta men att jag skulle få mitt arv dagen hon väljer att flytta. (Jag var precis myndig vid denna tidpunkt och förstod inte allt i testamentet).
  2. Vi har inte haft någon större kontakt och efter farfars bortgång så har vi ingen.
  3. Jag är inte intresserad av att “låna ut” pengar om hon flyttar till en hyresrätt och inte har något större använding av min del.
  4. Rädsla att tillslut bli utan om bostaden övergår till pengar som sedan spenderas eller skänks till hennes barn. Eftersom min juridiska förståelse är begränsad kanske denna punkt är obefogad.

Därav kommer jag ta kontakt med en jurist för att förstå vad jag signerat och vilka alternativ jag har.
Tack för allas synpunkter!

3 gillningar

Jag tror din oro för att pengarna dagen hon dör är borta är fullt rimlig, du vore inte den första att få problem med testamente och arvsrätt. Det finns tusen sätt att trolla bort pengar och i slutändan är det du som kommer behöva kämpa för att få din rätt i det hela. Har pengarna försvunnit genom gåvor sedan flera år tillbaka är det nog rätt lurigt att få sin rätt i slutändan dessutom.

Prata med en jurist om din oro och hur du kan göra för att vara redo när det är dags för skifte.

Tack snälla för förståelsen! Det är känsligt när det gäller pengar och arv. Man framställs ofta som girig men jag vill bara att rätt ska vara rätt. Därför känns det bra att ta kontakt med jurist.

Det låter som att du var i underläge vid tillfället. Tråkigt. Bra att du har landat i att du ska konsultera en jurist.

Det som nämns ovan att det finns risk att arvet konsumeras upp i stort är inte osannolikt. Det hände i mitt fall. Miljoner blev till tusenlappar över tid och allt var i sin ordning.

Det var tråkigt att höra! Inte nog med att man ska bearbeta sorgen efter att förlorat någon nära…

1 gillning

Mycket viktigt att kontakta jurist för att inte trampa i klaveret. Tycker dock att man dessutom ska ta sig tiden att läsa på själv. Har man lite läshuvud är det inte svartkonst precis.

Tips från mina juridikstudier (bara översiktskursen)

Avstår rådgivning i sakfrågan då jag inte är kvalificerad

Hej!

Tråkigt läge.

Som andra rekommenderat så kontakta jurist naturligtvis.

Tyvärr tror jag att du behöver inse att du blivit lurad på så sätt att du endast kommer att få ut det som finns kvar i pengar efter att din farfars sambo gått bort.

Det innebär att hon kan konsumera upp pengarna bäst hon vill när hon lever och att du troligtvis inte kommer att få någonting i slutändan.

Om du tar strid kommer du nog inte få något alls. Om du bara är tyst och ser var det blir i slutändan så kanske du kommer att få något men troligtvis inte.

(Jag har själv blivit lurad, dock inte just på detta sätt, vad gäller laglottens storlek efter min far. Bara att acceptera och gå vidare.)

Du skulle inte ha skrivit under, tyvärr.