Hej Forumet!
Är en frekvent läsare av forumet men har aldrig skapat ett eget ämne. Jag vet att en del av er sitter på stor erfarenhet inom juridik och bostadsförsäljning och ber er därför om hjälp innan tar jag kontakt med en jurist.
Då till ämnet:
Efter min farfars bortgång valde jag att signera ett testamente som gav hans sambo fri förfoganderätt över hans tillgångar och deras gemensamma bostad.
Jag ville inte att sambon skulle behöva tvångssälja deras hus för att jag skulle erhålla min laglott som bröstarvinge.
Nu är dock huset ute till försäljning och jag anser att det är ett lämpligt tillfälle att kunna utkräva min laglott.
Då till min fråga:
När en person som erhållt ett boende med fri förfoganderätt som ska säljas, gör mäklare/bank en kontroll att denne inte har full ägandeärtt och därmed inte rätt till hela försäljningssumman?
Måste jag göra ett aktivt val att kräva min laglott eller görs detta per automatik vid försäljningen?
Det ska tilläggas två saker:
-
I testamentet önskar min farfar och hans sambo att deras barn/barnbarn inte kräver ut rätten till deras laglott förens båda inte lever längre.
-
Jag har aldrig stått sambon nära och efter min farfars bortgång (3 år sedan) har jag inte haft någon kontakt med henne. Att kontakta sambon och kräva laglotten är därför känsligt och jag hoppas på att laglotten betalas ut per automatik vid försäljning av bostaden.
Tack!
-Dio