394. Carnegie Global Plus: indexfonden som bör slå index och ge dig en högre pension!

Jag tycker att det är skönt att ha kommit till insikten att våra till synes motsatta ståndpunkter, trots att underliggande matematik är korrekt, härstammar ur huruvida man anser att aritmetiskt eller geometriskt/logaritmiskt väntevärde är det bästa måttet på förväntad avkastning. :slight_smile:

Låt oss beräkna förväntad aritmetisk avkastning för SSO enligt föreslagen formel:

• Underliggande avkastning (SPX): +544,03%
  • Hävstång: 2x

Vilket ger:

• Förväntad aritmetisk avkastning: (1+r)^w - 1 = (1+5,4403)^2 - 1 = +4048%
  • Faktisk avkastning SSO: +1025%

Den faktiska avkastningen är alltså ca 1/4 av den förväntade, vilket inte kan förklaras av avgifter och lånekostnader. Förväntad avkastning är dock bara ett snitt, så vi hade kanske otur med just denna tidsperiod?

Källa: Bridgewater

Nej, de senaste 15 årens utveckling hos S&P500 (underliggande för SPX) är de bästa av alla rullande 15 årsperioder sedan 70-talet.

Om vi inte ens kommer i närheten av det aritmetiska väntevärdet under dessa år, när ska vi göra det? Det är därför geometriskt/logaritmiskt väntevärde är mer korrekt för att beskriva förväntad avkastning.

@Emil_N, känner du till Shannon’s Demon? Intressant koncept som belyser denna problematik väl. Rekommenderar även denna tråden på ämnet:

Av uppriktig nyfikenhet - eftersom vi båda verkar vara överens om att aritmetiskt väntevärde inte är ett lämpligt mått - hur kommer det sig att du ändå väljer att investera i denna fond?

Jag förstår att det för varje tillgång finns en optimal hävstång w = μ/σ², som för ett globalt aktieindex med μ = 6% och σ = 17% skulle vara 0,06/0,17^2 = 2,08x, men det är ju före avgifter.

I mitt tidigare inlägg i tråden räknar jag fram att förväntad geometrisk avkastning för Carnegie Global Plus efter avgifter är lägre än en obelånad global indexfond, och @RobertK kom i ett senare inlägg fram till att korrigerat för daglig volatilitet är avkastningen sannolikt ännu lägre.

Tycker du att jag gjort några fel i mina antaganden, eller vad fick dig att köpa fonden ändå? Som sagt - absolut ingen kritik mot ditt beslut, bara ren nyfikenhet :slightly_smiling_face:

4 gillningar