Och du tror att du på ett företag utan kollektivavtal inte gynnats av fackets arbete? Med andra ord menar du att företag i Sverige agerar i ett vakuum där det inte spelar någon roll vilka villkor deras medarbetare erbjuds av andra företag (oftast med kollektivavtal)?
Så avanzas 0 är högre än itps? Tror jag inte en dag på.
Om du menar rabatterna är de ganska små vid globala indexfonder samt att bli intvingad till hälften i en trad översätts till mycket mer än 100 000 kr för en snittperson.
Lyckligt nog finns det en lösning, att vara egen och hyra ut sig istället. Tyvärr funkar det inte i alla branscher men man kan inte få allt.
Du vill lägga alla dina pensionspengar på svenska bolag? Ok.
Det sa jag inte. Nu ljuger du.
Avgiften itp tar för själva kontot är 0,55% av insättningen och det är klart högre än avanzas 0kr.
Nej. Men jag vill inte heller ha 50 % obligatoriska traditionella försäkringar som slösar pengar på Northvolt och nischbanker i USA.
Kollektivavtal är i princip bra, men saken med 50 % obligatoriska traditionella försäkringar är något som måste omdiskuteras och förbättras.
Inom ITP1 har man en övre gräns på ca 480 sek avgift per år. Nu vet jag inte vilka summor du rör dig med men för någon med en lön över säg 30k i månaden blir skillnaden påtaglig. Ta en titt, din deal kanske inte är så överlägsen som du tror. De delar som du inte lägger i Avanza 0 menar jag.
Jag hade heller inte stirrat mig blind på insättningsavgiften, det är inte den som du lägger de stora pengarna på. Men visst spelar den roll.
Fortfarande mer än noll. Hela ditt argument var att det var billigare vilket bevisat inte är sant.
Ja om du kör Avanza 0 på hela din portfölj men det sa du var “lögn”? Sen får du såklart inte räkna in risk då, vilket känns lite underligt ändå.
Du verkar nöjd med din lösning och det är ju bra. Det finns lite mer information som du kan läsa på vid intresse men jag gissar att det inte skulle ändra något.
Jag har aldrig pratat om Avanza zero jag har bara sagt att Avanza har 0 i avgift på kontot. Det är du som blandat in zero.
Aha då förstår jag. Jag ber om ursäkt.
Kan du visa mig den lösning du har där din totala kostnad inklusive alla avgifter är lägre än 480 sek om året för hela ditt pensionssparande så ska jag ge dig rätt i att din lösning är billigare och överväga att byta till den.
Varning att jag även räknar med tid för underhåll, dvs för ev lösningar som inkluderar timmar av aktieköp så räknar jag med tiden som kostnad, eftersom det för mig inte är ett nöje.
Nu är du ohederlig. Fonderna i itp är inte gratis. Så ska det vara jämförbart behöver alla kostnader redovisas även alternativkostnaden för att få sämre avkastning genom att hälften tvingas in i trad.
Jag uppskattar inte din ton. Nu var frågan avgiften och jag noterar att du inte kom med ngn närmare redovisning på denna. Att större risker innebär möjlighet till större vinst är tämligen trivialt. Men visst finns det värde för de som vill köra gasen i botten att kunna göra så.
Det behöver du inte. Då jag ändå är trött på att argumentera med någon som konstant flyttar målet.
Du pratar om lägre avgifter men när du ombeds precisera dig så “flyttar du målet”.
Det jag inte gör är att kasta ur mig rätt hårda ord om att folk ljuger när jag inte håller med dem.
Det är ju något du kan fundera på varför du är den enda som gör i det här forumet och om det säger det något om vilken ton som verkar föredras, och vilka slags människor som bryr sig om sådant och vilka som inte gör det.
Du ber mig visa att på min sida ta fram avgift för insättningar/årsavgift + fondavgift mot på din sida endast insättningsavgift.
Den lägger du fram att jag pratat Avanza zero och argumenterar mot det trots att jag flera gånger påtalat att jag pratar om avgift för konto inte fondavgift.
Blir ganska frustrerad av att du attackerar saker jag inte ens sagt.
Men ber om ursäkt för tonen.
Jag förstår. Jag gillar heller inte när ngn tillskriver mig saker jag inte sagt. Jag tyckte din stavning av Avanza 0 var ovanlig… Min vana är att inte be om ursäkt för samma sak 2 ggr men jag gör ett undantag här och ber om ursäkt för mitt missförstånd. Ha en fortsatt trevlig dag.
Du behöver inte spekulera i vad jag tror.
Jag tycker idén med fackföreningar är bra. Jag är och har varit med i CF/Sveriges Ingenjörer i 35 år. Men sett till vad svenska ingenjörer tjänar jämfört med kollegor i andra länder är jag inte jätteimponerad.
Nej, jag utgår från det du skriver och försöker utifrån det förstå bäst jag kan vad din poäng är. Då kan det krävas en följdfråga eller två.
Menar du att facken håller emot när företagen försöker höjja lönerna, eller menar du att det enda som skiljer mellan länderna är lönenivå och närvaro av kollektivavtal, eller vad är ditt argument? Det är lite dunkelt. Eftersom 90% av Svenska arbetsplatser har kollektivavtal, tänker du att Sverige generellt är ett låglöneland eller är det ngt särskilt som ger differentierad effekt på just Ingenjörer jämfört med andra yrken? Du är inte den första som lyft funderingen men jag är genuint intresserad av huruvida du sett något andra inte har.
Nejdå, vi hade slagit oss samman för att skaffa förhandlingsöverläge. Det är trots allt så mänskligheten alltid har fungerat.
Min erfarenhet är att företag konstant pressar gränsen och är villiga att riskera att några slutar om det innebär att de kan hålla nere lönerna på resterande.