419. Från arbetslös till arbetsfri på 7 år | Med Jimmy Andersson

Hej Jimmy!

Jag är på en liknande resa som du! Stort tack för inspirationen. Jag funderade lite över era beräkningar eftersom ni nämnde att ni har runt 2-2,5 miljoner i tillgångar, men samtidigt angav att era utgifter är cirka 150 000 kr per år. Jag får inte riktigt den matematiken att gå ihop. 2 miljoner motsvarar 80 000 kr per år om man använder 4%-regeln (årsutgifter x 25).

1 gillning

Om Filippa K tröjan - du kanske helt enkelt ville att Jan skulle vara lite extra snygg och inte skämmas i budget? 3 för 300 kanske inte signalerar det värdet du ville ge Jan då du ser honom som värd mera och också önskar att andra uppfattar honom så? :slightly_smiling_face:

Kanske är det ovan en projecering för att jag är på väg att unna mig en ny Prada-väska. Bara kanske. :innocent:

Jag kan sluta när jag vill.

…jag vill inte sluta. :sunglasses: :ribbon:

5 gillningar

Men, jag tycker man borde ha mer “Tjoho!” och “Hell yeah” i livet… :smiley:

Tack för feedback, ska försöka göra det.

Håller helt och hållet med! Har tänkt på det, men upplever att det beror lite på grannar. Vi har tyvärr inte jättemycket kontakt med några grannar längre än ett hus bort…

Jag delar ju till stora delar ditt resonemang @angaudlinn, samtidigt så tänker jag ibland också att alla beslut inte behöver vara så där superrationella och att de inte behöver vara för evigt.

Tror det också handlar lite om det där - som vi lär ha olika åsikter om i forumet - om 0.01%-regeln (=du kan spendera 0.01% av din förmögenhet om dagen och ändå ha den konstant / växande). I det här fallet - ja, från ett perspektiv sjukt tt jag lagt så mycket pengar på ett par vattenpistoler - från ett annat lätt värt det.

4 gillningar

Undrar hur min kollonilottsgraf skulle se ut? :rofl:

Vissa köp blir också bättre med tiden. :cherry_blossom:

Annars mysigt avsnitt, även om Jan lätt hamnar lite entusiastiskt halvt OT. Men också lite charmen med podden, att man aldrig riktigt vet vart det tar vägen.

Sen en fråga till Jimmy.
Tror du att du skulle upptäckt möjligheten att satsa mot Fire utan extrema perioden med låg inkomst?

Sen tack för att du delar med dig, viktigt att berätta om att våra trygghetssystem ibland brister och att det går att ta sig vidare efter. Har själv haft inkomster i perioder som inte ens täckt hyran. Med det så lär man sig uppskatta fina saker i det lilla. Det gjorde i alla fall jag. :blush:

Sen låter vattenpistoler fantastiskt roligt. Alla borde ha såna ju. :smiling_face_with_three_hearts:

5 gillningar

Det är okej, men 2400 räcker också väldigt långt till andra saker och med pumpgevärsalternativet får du kanske t o m mer Tjoho! för pengarna. :smiley:

Helt klart och du ska göra som du vill (eller som Carro vill, såklart! :wink: ) och självklart ska man leka vattenkrig med barnen. Men den egentligen mest allvarliga poängen rör när grafen går under baslinjen. Det är då man ångrar sig och istället upplever besvär som förtar en del minnen av Tjoho!.

Fast… de 0,01 (vi använder komma i Sverige Jan! :wink: ) ska ju täcka amorteringar, el, värme, vatten, sophämtning, mat, räntor, bilservice, resor osv etc mm. Du fattar. Om du tänker att 0,01% är till för glass, godis, vattenpistoler, vinylskivor etc så blir det svårt att ha en växande förmögenhet utan nya spartillskott.

1 gillning

Går den att USB-ladda? Om inte så är det nog okej. :smiley:

Jag håller med. Jag gillar sidospåren, även om det nog är bra att Carro är där och styr tillbaka urspårningen med ett kort och koncist -Vi kan ta det senare Jan. :smiley:

2 gillningar

Den intervjun har jag också hört och jag älskar det!

Tread carefully young padwan! :wink:

Ja, fast miljömuppen i mig gillar inte tanken på att de där ballongresterna sällan plockas upp. :see_no_evil: :balloon: :sweat_drops:

2 gillningar

Är ovanligt filosofisk, kanske är värmen. Insikten var inte särskilt dyr, viljan däremot som kom före, att ha en Tesla på uppfarten, den var inte billig. Viljan var kostnadsdrivaren.

1 gillning

Nej, kör med laddsladd, kör ju med Ecoflow och Ryobi. :wink:

2 gillningar

Ja, men då blir det hela tiden lite “Tinder”-fenomenet - det finns kanske alltid en bättre. Nu har ju vattenpistolerna redan gett mycket emotionell avkastning. :slight_smile:

Låter som att det blir en del av vårt gemensamma avsnitt framledes. :smiley:

Beror ju på vad man värderar. Hade ju inte varit i närheten så nöjd med min befintliga bil om jag inte tidigare hade provat Teslan. Teslan gav ju en annan referensram. Visst den var inte billig i kronor, men å andra sidan - om jag inte testat - vad är priset för ånger?

Ändå lite roligt att vi pratar om det som något lite skumt, samtidigt som bilen var världens mest sålda bil… så jag känner mig ändå inte direkt ensam :smiley:

Kan ju då berätta att samma företag som gör vattenpistolerna har återanvändbara bollar med magnetremsa man kan fylla med vatten, kasta (eller till och med skjuta från ett gevär modell större) och sedan återanvända. Fugnerar alldeles utmärkt kan jag säga av egen erfarenhet. :smiley: #Om det är ett problem pengar kan lösa så är det inte ett problem :rofl:

3 gillningar

Avsnittet livesänds från den Bolmesonska trädgården, debattörerna har vapen i hand. :gun: :joy:

Sant! Men, om vi nu ska jämföra Müskobilen med Kinavapnet: Bilen var fortfarande en bil efter tre år och hade ett värde när ni sålde den. Jag föreställer mig att sommaren 2028 kanske inte är lika Tjoho!. Men det får vi återvända till. Och är sommaren 2028 då tillbaka på baslinjen i kurvan, eller kanske under den? Hade bilen likt dess patetiska transformersliknande storebror fallit i bitar när limmet släpper, då hade det nog varit samma sak där…

Men, kanske är det att dra liknelsen för långt. Jag menar bara att man kan ha skitkul i backen på farsans avlagda telemarkbrädor och kubbet man spelar med vedträn från vedboden är lika kul som de Vietnamsvarvade från onlinebutiken utan kollektivavtal.

Fasen… nu får jag släppa det. Jag råkade visst se senaste avsnittet av The Daily Show innan jag skrev. Förlåt. :joy:

1 gillning

Jag är game, är du? Vi kan säkert be caroline filma :smiley:

PS. De görs i Tyskland av tyskar… #kvalität :smiley:

13 gillningar

Har själv köpt tyskt rosenvalv. Kunde köpt ett billigt på Biltema, men hur länge håller det?

Har man sitt på det torra, kommer man njuta av det många gånger eller länge, då är det kosing som är väl spenderade.

Sparsamhet är bra, men när man väl ska köpa saker, så kan man likaväl köpa kvalitetsgrejer som ryms inom ens budget. :blush:

Som spontanköp av dyra LP-skivor, fina rosenvalv eller roliga vattenpistoler (som uppfyller bus och gemenskapskvoterna). :partying_face:

5 gillningar

Kommer du ihåg vad podden heter? Lät som ett intressant avsnitt

1 gillning

Hej Investigator!

Min strategi för FIRE är ju lite annorlunda eftersom ungefär hälften av min portfölj utgörs av mitt radhus. I boken skriver jag att jag genom att äga radhuset och hyra ut tre rum har jag lyckats ta en genväg till FIRE. 2023 hade jag hyresintäkter på 124 000 kronor. Jag hade aktiv inkomst på 25 000 och inkomst från övriga räntor (till exempel Trine) på 17 500. Detta täckte alla mina utgifter det året. Så 4%-regeln behöver bara appliceras på den del av min portfölj som är aktier och fonder, cirka 700 000, och detta behöver täcka min amortering, som just nu är 36 000 om året.

Det är alltså lite tajt på marginalerna, och jag gjorde FIRE utan mycket i buffert. Men jag har ju också alltid räknat med någon typ av inkomst från mitt skrivande. 2024 hade jag rekordhöga utgifter delvis för att jag finansierade allt kring publiceringen av boken. I år kommer jag ha inkomster därifrån, men jag vet inte hur mycket (men i alla fall inte fler kostnader). Men i framtiden tror och hoppas jag på att kunna tjäna mer pengar på att skriva skönlitteratur.

Jag rekommenderar ju inte alla att göra precis som jag, och de flesta bör nog ha lite bättre marginaler. Men jag kan väldigt enkelt öka min inkomst eller minska mina utgifter. Men som sagt så tror jag på framtida intäkter från mitt skrivande, och tack vare att jag knappt jobbar så har jag mer tid till att skriva.

Jag hoppas detta svarade på din fråga.

1 gillning

Det är såklart omöjligt att veta, men jag tänker att chansen för det är 50/50. Jag hade definitivt sparat en ganska stor del av min inkomst utan att ha varit med om min långtidsarbetslöshet. Jag sparade runt 30% under 2005 och 2006 när jag jobbade heltid, innan jag började studera. Så det är sannolikt att jag fortsatt på den nivån om jag fått jobb efter mina studier. Däremot är det mindre sannolikt att jag investerat dem på ett klokt sätt. Kanske hade jag bara lagt dem på hög för att ha dels som buffert, dels att leva på i framtiden om jag tagit långledigt från att arbeta.

Det är extremt osannolikt att jag hade jobbat till min riktålder, även om jag aldrig hade hört talas om FIRE, för jag har aldrig spenderat i närheten av hela min inkomst om jag har heltidsarbetat.

Jag bodde ju i Malmö under större delen av min långa arbetslöshet, och det var min ekonomiska situation som fick mig att flytta. Först till Halmstad, sedan Stockholm. Dit flyttade jag för att jag fick jobb. Om jag haft jobb i Malmö så hade jag nog inte flyttat därifrån, för jag trivdes väldigt bra där och hade absolut ingen längtan att flytta. Och mitt liv hade nog sett väldigt annorlunda ut om jag inte varit med om allt som hänt mig i Stockholm.

2 gillningar

Nej, tyvärr. Men jag kan försöka hitta den. Dock var det några år sedan, så det kan bli svårt.

2 gillningar

Råkade se om “Office Space” igår och en scen som man kommer att tänka på här är när dom ställer frågan. . “vad skulle du göra om du vann $1Miljon” och “Peter” som är filmens huvudperson säger “jag skulle bara sitta här o göra INGET”
Dom andra har mer större planer. .

men det illustrerar att alla har inte kostsamma drömmar. . många vill bara ta det lugnt o slippa ha en chef som ger massa dumma uppgifter o kollegor som skapar “drama”

Jag drömmer mer om att slippa väckarklockan kl 05:55 än att jag drömmer om massa prylar. . .drömmer om att slippa allt “drama” på jobbet o allt gnäll mer än dyra resor o fin bil

11 gillningar

Perspektivet i detta avsnitt verkar vara att det stora målet i livet är att slippa arbeta till varje pris.

Finns många som vill leva ett aktivt familjeliv. Ha barn. Slippa dela rum med inneboende människor. Kunna resa och se världen. Ha möjlighet att låta ens barn spela ishockey. Kunna turas om med andra föräldrar att skjutsa till hockeyträningen och matcherna. Ha råd att äta annat än konserverade bönor och bröd.

Jimmy gör det han trivs med och blir lycklig av men det betyder inte att de flesta andra är slösaktiga människor som är fångade i någon slags konsumtionshets. Jag skulle vilja hävda att väldigt många är sparsamma och fullt medvetna om vart pengarna går. Man lever inte i ett ekorrhjul.

Arbete ger värde för många, även om man suckar lite på måndag morgon och tycker det är skönt med fredag, betyder inte det att målet bör vara att sluta arbeta.

Känn stolthet över arbetet i stället. Den här bron har jag varit med och byggt. Idag har jag hjälpt mina brukare av hemtjänst att få sin medicin. Den där duktiga tjejen var jag lärare för på högstadiet.

8 gillningar

Precis så. Har aldrig sett poängen med att spendera för att man kan. Skulle tycka en fin bil eller lång, exotisk resa är meningslös. Den typen av konsumtion utan större syfte än materiell eller kortlivad glädje och som alltså saknar bestående värde ger mig ingenting.

Poängen är att inte gå upp kl 05.55 för att slava på en arbetsplats där talang och gott arbete inte belönas. Tror att det generellt kommer löna sig allt mindre att arbete i framtiden, förstås p.g.a. ett flertal faktorer och jobbutvecklingen i allmänhet.

3 gillningar