Spannen för nivåerna är ändå så vida, att i det här fallet spelar det nog mindre roll om man räknar enskilt eller hopslaget.
Nja, isf i det ena fallet mtp kalkyleringen och reservationen att om FIRE-ekvationen inte går ihop (dvs pengarna inte räcker) går det att klara sig bra på garantipensionen.
Som @axr var lite inne på tidigare tycker jag att diskussionen om att hela vårt sociala skyddsnät skall räknas in i trappan är fullt relevant. Åtminstone i ett jämförande perspektiv om olika nivåer i olika länder. Men skall möjligheterna till FI och RE med i i trappan kan man väl i princip säga att alla svenska medborgare är FIRE redan från dag noll…
Livet ser olika ut beroende på faktorer som familj, boende och livstilspreferenser. En villa i Stockholm kommer äta upp en stor del av lönen under väldigt lång tid. Om du bor billigare kan du skyffla in pengarna i fonder istället. Så just med FIRE, där kostnaderna pressas så medvetet, blir det lite av en egen trappa. Den smala vägen…
Aha, är det så man ska räkna?! Då har jag fyllt i fel nivå i enkäten.
Borde läst instruktionerna bättre.
Jag räknade inte med inkomstpension. När jag själv tidigare uppskattat mina nettotillgångar så har jag räknat:
- Bostad - lån
- Tjänstepension - 30% skatt
- Värdepapper
Tack för ett sjukt bra avsnitt! Bästa på länge ![]()
En sak som jag med flera hakar upp oss på är likvid vs olikvid net worth. Det låter i avsnittet som man ska inkludera olikvida tillgångar (hus, pension m.m) även fast Nick på sin hemsida uttrycker att man ska använda sin likvida net worth: Climbing the Wealth Ladder
Borde vi istället köra på likvid ner worth eller är jag ute och cyklar? Tror det skulle reda ut en hel del frågetecken.
Det beror väl på ens ålder, eller ?
Jadu… Bra fråga. Om jag har är 40 och har 1 miljon eller 4 miljoner som väntar vid pension påverkar det inte mitt liv här och nu på något sätt, men visst, har du 10 miljoner så kan du ju unna dig att gå i pension tidigare men det lär nog inte påverka livet här och nu ändå förrän man kanske är 50+ och tar några år tidigare pension… Eventuellt.
Följde länken men hittar inte att han skriver något om likvider ![]()
Ser bara att han använder uttrycket net worth.
Hursomhelst ser jag en nytta för mig med att tänka att en extrautgift på 0,01% av min totala förmögenhet är försumbar. Det öppnar för mig att betala för att extra benutrymme på flyget t ex (men då flyger jag iofs max en gång per år).
X-axeln på trappstegsgrafen ![]()
Funderar om han sen menar det utan att skriva det explicit? ![]()
För min del som snart är 53 år och har 10+ i pensionskapital varav majoriteten kan börja att tas ut från 55 års ålder så är det definitivt en faktor som påverkar min situation här och nu. Jag känner inte att jag behöver spara så mycket till min pension utan kan välja att sluta jobba när jag vill.
Jag förstår vart du vill komma, men jag upplever diskussionen som aningen enkelspårig där allt förklaras av vilken ekonomisk nivå man har.
Om folk befinner sig på nivå 1 så är min åsikt fortfarande oftast att de använder för mycket pengar och saknar antingen viljan, energin eller kunskapen att göra den livsstilsförändring som det krävs. I många fall kan det säkert bero mycket på dåligt självförtroende eller psykisk/fysisk ohälsa och då hamnar vi i ett annat läge, det finns alltid undantag. Kan till och med vara missbruk/beroende som är anledningen, alternativt tidigare misstag i livet som lett till en stor skuld.
Att man inte upplever sig som rik när man har 10M+ anser jag fortfarande är relativt tondövt, även om jag hela tiden förstått att referensramen flyttar sig hela tiden. Detta gjorde jag redan innan dock, men att jag förstår varför någon beter sig på ett visst sätt betyder inte att jag håller med om personens åsikter. Detta är inte unikt för ekonomi, och jag förundras ständigt över hur saker som jag upplever som bagateller är superviktigt/jättejobbigt för andra personer.
Din känsla av att det är “meningslöst” fick jag för runt 10 år sedan och jag känner igen den. Dock var jag betydligt under 10M när jag fick den, men då jag bara gjorde av med runt 10k i månaden en normal månad så började jag gå i samma tankebanor som dig. Jag kunde helt enkelt inte se varför jag skulle behöva mera pengar för att göra det som jag normalt sett vill.
Mitt högst personliga råd blir samma som i jakten efter lycka, ta ett steg tillbaka, ta några djupa andetag och sluta grubbla allt för mycket på det. Gör det som känns rätt och rimlig och undvik att jämföra dig med andra.
En slutgiltig fundering är om det är ekonomin, personligheten, åldern, familjesituationen, intressen eller något annat som avgör vilka man umgås med. Jag skulle säga att alla dessa faktorer spelar in, men i detta avsnitt så har ekonomin, i mina ögon, fått ett för stort fokus.
Aha, tack! ![]()
Högre upp ja, men om man har låt oss säga 12 mille där majoriteten är upplåsta i fastigheter, då vill jag säga att man är tydligt på steg tre som par, men mer fyra som singel.
Ett tips är alltid att läsa förstaposten i alla trådar. ![]()
Mjo, men det ena är en stark 3a eller en svag 4a. Inte så stor skillnad.
Även om gränserna är satta med exakta siffror så är det ju inte så svart och vitt.
Det är ju inte “jahapp, nu har jag 10,1Mkr, nu blev allt helt annorlunda mot 9,9Mkr”
Såg att han skrev bloggposten 2019. Kanske har han kommit fram till andra tankar om vad som ska inkluderas sedan dess?
Tycker det kommer olika bud också om ifall man ska räkna per individ eller per hushåll.
Kokar man ner det är det väl egentligen en försiktigare variant av 4%-regeln (0,01% * 365 dagar = 3,65%)
Jag hör vad du säger, men 6 vs 12 är inte 9,9 vs 10,1. ![]()
Men, för att återvända till det som verkar vara Jans plan, att hitta grupper att vända olika avsnitt till, då tror jag det är som vi nog båda säger: Upplever man sig vara en stark trea lyssnar man gärna till ett avsnitt för fyrorna och upplever man sig vara en svag tvåa har man mycket nytta av ett avsnitt för ettorna också.
Oavsett vad så kan man inte säga generellt att pensionskapitalet påverkar här och nu på samma sätt som pengar på kontot.
Jodå, åtminstone på en filosofisk nivå. Det är bägge bara potential som representeras av siffror på ett papper.
Men praktiskt är siffran på bankkontot närmare att realiseras än siffran på pensionskontot.
@janbolmeson detta rådet
skulle jag också vilja ge före du börjar dela in RT i Nivåer. Det blir ju inte så mycket av en community utan snarare en hierarki. A can of worms IMO ![]()
Jag lyssnade på avsnittet igår och led genom det mesta. Det kändes ganska tondövt långa stunder, även om jag såklart vet att det inte var din avsikt. Jag var i Camp Caroline mest hela tiden, men tyckte inte hon fick komma till tals ordentlig.
Sorry, kompis, men för mig det blev lite av medelålders man som läst en bok och nu ska världen minsann förklaras enligt den modellen.
Visst kan man använda modellen för att styra vem som får olika råd på olika delar av ekonomin (tex buffert) men i min värld är det inget nytt och inte en struktur som behöver göras så, ”in your face” som jag tyckte det blev.
Jag kan ge mer konkret feedback men tänker att det kanske passar sig bättre IRL. Vad säger du om en lunch @janbolmeson? ![]()