420. Rikedomstrappan: en karta för de sex nivåerna av rikedom | Del 1 av 4

Klart du kan? Du värderar villa och låg belåning högre?

1 gillning

Alla som äger sitt boende kan sälja det och ”resa vart de vill”, dvs det är i praktiken ingen bra diskriminerande faktor för att beskriva hur livet ter sig på en viss förmögenhetsnivå.

2 gillningar

Alla som äger sitt boende har inte 5M övervärde.

Det är ett val att fortsätta amortera ner kåken tills den är obelånad samtidigt som värdet på huset bara fortsätter uppåt. Gissningsvis kan du, om du vill, sluta amortera, sluta månadsspara eller justera lånen om du känner att du saknar likviditet.

Tvärt emot vad du säger tror jag detta kan vara en bra ögonöppnare för vilka möjligheter många har. Med det pensionskapital du nämnde behöver du ju inte direkt snåla fram till pension.

Med det sagt förstår jag reaktionen och är inte oskyldig till att instinktivt tänka på samma sätt. Jag var nyligen tvungen att sälja huset pga separation och det är en mental skillnad att se pengarna på Avanza istället, trots att ingenting fundamentalt har förändrats.

2 gillningar

Gillade avsnittet, intressant sätt att tänka och känner igen mig i mycket av det du säger om att när man nått en viss förmögenhet så tappar man lite drivet att vilja spara. Ser fram emot att höra mer content för nivå 4.

1 gillning

Jag reagerade på att ni nämnde detta först vid nivå 4 eller 5. De där tankarna kommer ofta mycket tidigare än så, om personerna i fråga är på nivå 0 eller nivå minus.

6 gillningar

Håller med. Jag tycker fire-nivån är den viktigaste nivån som kan förändra ens liv väldigt mycket. För mig finns egentligen bara två nivåer. Fire eller löneslav.

2 gillningar

Lyssnar du med ögonen?! :slight_smile:

Fast har man kass lön, 0 på kontot och höga utgifter blir man inte mer paycheck to paycheck i sverige bara för att man kommit över en viss summa på pensionskontot. Pensionskontot förändrar ingenting i ens vardag. Håller med om att det är brist men vet inte hur man ska lösa det. Tror inte man ska vara så noga med de här summorna och vad som ska räknas in och inte utan mer tänka på de mer mjuka värdena kring var man är ekonomiskt. Jan borde kanske varit lite mer luddig kring siffrorna på förmögenhetsnivåerna och istället fokuserat på beskrivning av nivåerna.

4 gillningar

Tack snälla för ert väldigt intressant avsnitt! Och Jans tålamod med att försöka klargöra konceptet både i inspelningen och i denna tråd.

Trots att min instinktiva reaktion också var att stegen mellan nivåerna var stora och att inkomst och typ av tillgångar inte togs hänsyn till ska jag försöka tänka bort det och se vad konceptet kan ge mig. :blush:

Lärde mig bland annat:

• problemen som uppstår på de olika nivåerna. Man kan ju tycka vad man vill om huruvida det är ett problem att vara på nivå 5 eller 6 men intressant med perspektivet att det faktiskt kan ge en känsla av ofrihet.

• Jag insåg att jag äger mer än jag trodde när jag räknade samman allt. Alltid lika nyttigt att vända blicken mot sig själv.

• Vad som är viktigt på de olika nivåerna och varför det känns som om RT ändrat fokus sista åren. Det måste vara skiftet nivå 3 → 4. Att inkomst och månadssparande kanske blir mindre intressant på nivå 4. Måste erkänna att jag tyckte det var lite tråkigt när Jan slutade prata om vad en icke inköpt IPhone blev i avkastning på 30 år, men fullt förståeligt!

Vad jag ändå känner att jag måste ifrågasätta var Jan och Carolines unisona åsikt att man måste FORTSÄTTA JOBBA PÅ NIVÅ 4?! Det behövs väl ändå inte mer än 100 miljoner för en FIRE?! Jag tänker att det är just vad som skiljer ut nivå 4. Att man faktiskt har en sådan ekonomisk frihet att avkastningen kan börja sköta försörjningen. DET är ju verkligen något som kan påverka livet. Personligen är det en mot en “låg” nivå 4 jag strävar just av den anleningen.

Återigen stort tack för detta. Ser fram emot relaterat innehåll framöver. :blush:

11 gillningar

Då blir rimligtvis bostadsposten noll, då du inte äger någon bostad som du kan omsätta i pengar.

3 gillningar

Så fint skrivet, speciellt när det kommer från en person som har en sådan förmögenhet.

2 gillningar

Tack @lilladoktorn :heart:

Nej, absolut inte. Men låt oss ta ett hypotetiskt exempel för en nivå 4 person.

• Bostad: 10 miljoner (man äger 50%, så 5 miljoner)
  • Tjänstepension: 2 miljoner
  • Premiepension: 0.5 miljoner
  • Inkomstpension: 2 miljoner
  • Värdepapper: 2 miljoner

Summa tillgångar: 11.5 miljoner. Sedan drar vi ifrån 1 miljon i form av lån på bostaden, så är vi på 10.5 miljoner. Lägg på att man har en lön på 40.000 kr efter skatt och man sparar 4.000 kr i snitt, så tror jag inte att denna person känner att FIRE är ett alternativ. :wink:

3 gillningar

Haha festligt. Du tog nästan mig som exempel :smile: bortsett från att jag inte har tillnärmelsevis lika mycket i fastigheter och en högre lön och större månadssparande. Och jag vill nog ändå få TÄNKA på FIRE. :crazy_face:

Men min poäng var att det är inom spannet på nivå 4 som FIRE-möjligheten kommer. Uppfattade nog från avsnittet att det inte var budskapet. Men då är vi överens om det. :grin:

Sen har jag (på nivå 3) givetvis fantiserat om att allt kommer att lösa sig och kännas fantastiskt på nivå 4. Så tack för att ni tog ner mig på jorden där.

2 gillningar

Haha, ja, jo. :heart:

Men, vi har ju som tidigare nämnt både @FIRE-Jimmy och @angaudlinn som gjort det från nivå 3. :wink:

1 gillning

Det är bara att optimera om sin ekonomi för likviditet:

• billigare bostad, maxa bolånen
  • snygga till sina utgifter i övrigt

Sedan kan man köra.

Om viljan finns är det ett alternativ.

9 gillningar

Hur hade ni andra tänkt?:
Enligt pengar på isk så är vi i hushållet på nivå 2.
Om vi räknar in pengarna bundna i huset så är vi på nivå 3.
Sen har vi också ett fastighetsbolag med en fastighet värderad till ca 12mil som har lån på ca 4mil.

Säljer jag av allt så hamnar vi i nivå 4. Men det mesta är ju bundet så jag kan inte resa fritt som jag vill eller så.

Min ”känsla” är att vi är på nivå 2 trots övriga tillgångar.

Trappan verkar kopplad lite till vad man faktiskt kan göra med sina pengar, men samtidigt kan man inte klättra i trappan om man konsumerar med pengarna.

3 gillningar

Det beror ju på hur man räknar iofs. Eftersom allt ska kompliceras och Nick här pratar om “net worth”, pensioner och även sjukförsäkring figurerar sååå… :joy:

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Du är inne på exakt samma saker som jag varit i tråden. Sedan pratar du iofs om vi här och trappan utgår ifrån enskild person, så du behöver dela det på två om ni är ett par. Oavsett är ni förbi nivå 2.

3 gillningar

Fast om hyran är reglerad så kan ju hyresrätten ändå ha ett stort värde, som ändå är mer likvitt än många pensionsförsäkringar.

1 gillning

Det kanske är lättare för dig och mig att relatera, för något i exemplen slår an, för dig är det restaurangbesöken, medans för mig är det resorna.
Vi reste redan mycket på nivå 2, för resandet är något vi prioriterar, och i grund och botten är det exakt “samma” resor vi gjorde då som nu.
Men…
Vi behöver inte beställa resorna ett år i förväg, eller sitta på en Starbucks i 12 timmar under en mellanlandning. Vi behöver inte heller bo fem stycken i ett dubbelrum en natt, för att just det där AirBnbet med det enormt bra priset inte råkade vara ledigt sista natten.
Vi bokar bara det vi vill ha.
Vi behöver inte heller sitta och föra bok över dagens spenderingar på resan, för att reskassan skall hålla budgeten.

Exemplen i nivåerna är, precis som @Fonzie säger i ett inlägg, bara… exempel.
Om de som är givna inte passar in på en själv, får man väl klura ut något annat.

11 gillningar