Ser fram emot att lyssna in avsnittet imorgon och den efterföljande diskussionen! ![]()
PolyFINK låter fantastiskt! ![]()
Vi är visserligen fyra i mitt hushåll, och varje person har inkomst, och inga barn (en har dock två katter), men vi har inte en gemensam ekonomi. Och jag har väldigt lite insyn i de andras ekonomi. En av de andra är nog också nivå 3 som jag, de andra antagligen nivå 2. Men alla tre är beroende av sin aktiva inkomst, och har inga tydliga mål om att “levla”.
Så vi bör inte räknas som grupp, utan individer, med en varsin ekonomi.
Jag håller såklart med, men med tanke på att det spretade lite kring hur räknandet bör ske ville jag mest komplicera tankarna lite. För ett par är ju inte heller ihopväxta, en del har mer gemensam ekonomi än andra, vissa har barn och andra inte, skilsmässor är vanligt och även gifta kan bo isär osv.
Jag återkommer till att Nick skrivit boken utifrån vinländska normer, så ska man gå hundraprocentigt på detta hoppas jag att heteromannen Jones kör truck och heterokvinnan Jones lagar mat i hemmet bakom den välansade gräsmattan och dess white picket fence.
För mig verkar det lite konstigt att det hela funkar dåligt vid FIRE, men (underförstått) funkar bra vid vanlig pensionsålder?
Nästan alla ska ju någon gång gå över till att inte längre ha en arbetsinkomst (om man inte dör oväntat i arbetsför ålder). Och även vid pension i mogen ålder kan det ju vara 30 år+ som pensionskapitalet ska räcka.
FIRE bör någon gång övergå i vanlig pension.
Ju senare i livet som FIRE är möjligt desto mer flyter RE och pension så småningom ihop.
Det sparade kapital man lever på i FIRE övergår till att vara guldkant för pensionären.
Exakt - Nivå 4 arbetsfrihet
Tänkte som en kommentar på Carolines fundering angående hyresrätt på nivåer över nivå 1. Bor i en större stad där hus kostar från 3-4 miljoner, men då med renoveringsbehov. Vi är flera i mitt område som är i åldern 30-45 år som bor i hyresrätt och liksom fastnat här (tillfälligt). Vi har pga olika anledningar missat bostadskarriären och hunnit skaffa familj innan köp. Jag blev sjuk efter studierna t.ex. Pga ålder blev det bråttom att skaffa familj och pga större familj måste vi köpa större, vilket är dyrare. Priserna har stigit snabbare än vi hunnit spara. Eftersom vi har småbarn kan/vill vi inte ta lika stora risker och orkar inte heller med större renoveringar. Vi vill heller inte flytta alltför långt från övriga familjen. Verkar finnas en del i min ålder i samma situation så tror att Caroline ändå är inne på rätt spår faktiskt!
Anledningen till att Nick Maggiulli främst utgår från förmögenhet per hushåll i sin bok beror antagligen på att det är så datan är sammanställd i källan, Survey of Consumer Finances (SCF), som används flitigt i jämförelser och diagram.
Hyr själv. Mycket billigt. 5500 i månaden för en tvåa på 60 kvm i utmärkt område. Helt okej utifrån behov. Skulle inte få för mig att köpa en bostadsrätt. Blir det något blir det en villa.
Jag tror fokusen på köp beror på den katastrofala hyresmarknaden i många storstäder. Där jag bor finns det ingen kö.
Modellen funkar lika bra vid FIRE som vid ägande av fastighet. Dvs man har kapitalet och valet att leva så som det tillåter. Man har bara just nu valt att använda det till boende eller arbetsfrihet istället för de andra friheterna.
Modellen visar vilka friheter man ger upp för de valen så man kan veta om man tycker det är värt det eller vill välja om.
Ja, men då får man väl göra ett avvägande hur ihopnästlad ekonomi man har då och välja själv om det är mer eller mindre vettigt att räkna ihopslaget eller ej.
Ja, såklart. Som sagt: Jag höll med. Men i Förenade Vinländerna är normen hopnästlat och då är det nyttigt att problematisera utifrån nordiska horisonten.
För mig är det inte ett dugg viktigt med trappstegen, men finner ändå diskussionen runt dessa intressant.
Vi pratar om det i avsnittet som kommer imorgon. Hjälper det att se det som att man kan nå jämvikt på en nivå? Ja, ni är en på en nivå men har ännu inte uppnått jämvikt / balans i den?
Sedan, återigen som jag och @axr och flera påpekat, man kan inte helt borste från tillgången bara för att den är illikvid. Nicks förslag var att om det känns bättre att räkna på det baklänges som en annuitet, men jag känner att det är överkurs.
Haha, Caroline är per definition alltid inne på rätt spår ![]()
Exakt. Han skriver det själv till oss.