Håller helt med dig. Villa Volvo och vovve är lite förlegat. Gillar dina alternativ och även för andra nivåer.
Det är ju jättekonstigt?
Det är en milsvid skillnad som ensamstående med 1 miljon totalt jämfört med en familj med 3 barn. För att inte tala om skillnaden mellan nivå 1 och 2.
Vad är logiken med att inte dela upp det?
Jag tror vi uttrycker samma sak men du gör det på ett elegantare sätt. ![]()
Det är det här jag tycker är dilemmat i rikedomstrappan. Jag är på nivå 4 och arbetar med bra lön. Detta gör idag att jag kan unna mig mycket enligt 0.01% regeln och märker att fortsatt insättning till investeringar inte ger så mycket.
Men om jag slutar arbeta så kommer jag inte ha mycket kvar efter alla utgifter är dragna. Så för att komma upp till samma nivå som jag är nu när jag jobbar så måste jag ha mycket mer för att vara lika ekonomisk fri som jag är nu. Dvs så måste jag ha kanske 15-16 miljoner istället för de 11miljoner jag har nu.
Så blir det om man inte vid något läge börjar hålla emot hedonic adaptation.
Exakt hur långt in i nivå 4 man vill gå beror på vad man har för kostnader för att leva det liv man vill. Du är ju precis i början av av nivå 4 med 11 miljoner och kommer vara precis i början även med 15-16 miljoner
Nivå 4 erbjuder en ekonomiskt fri livsstil som borde tillfredsställa typ 99,9% av alla svenskar.
Enligt fyraprocentsregeln erbjuder nivå 4 en livsstil på månadsutgifter på mellan 33 333 och 333 333 kronor.
Jag hade klarat mig väldigt fint redan vid 33 333 kr per månad om jag bara tittar på mig själv och min andel av hushållet. Som familj skulle vi nog behövt mer för att leva samma livsstil vi gör idag, men jag tänker att det här med nivåerna gäller per individ, så om min sambo också har tio miljoner så har vi tillsammans 66 666 kr per månad att leva för. Visst, typ 15 000 går till skatt men 51 000 netto/mån skulle också funka finfint i min familj.
Problemet med rikedomstrappan är att man räknar allt. Bostad, pension m.m. och då kan man inte applicera 4% regeln på allt.
En slutsats man kan dra efter hundratals inlägg och två poddiskussioner kring nivåerna är att ja, det finns massa fallgropar - kanske de två största hur man skall förhålla sig till andel likviditet och hur många man räknar på.
Men nivåerna med sina tio-potenser fångar ju de stora stora penseldragen. I praktiken sker inte detta per automatik vid de exakta gränserna - men det ger en bra fingervisning kring vilka möjligheter man har - sedan får man använda sunt förnuft.
Många barn, två vuxna i hushållet med lägre löner, och mycket av värdet i låsta och/eller ej likvida tillgångar är ena änden - den andra inga barn och ensamstående med låga kostnader, mycket likviditet och hög lön.
De flesta hamnar någonstans här emellan, men tittar man i stort är det liknande utmaningar inom samma nivå.
T ex 0kr i kapital - jobba extra oavsett om det är fråga om ett par eller en enskild.
Alternativt +10M i depån - inte jättebetydelse oavsett om det är en eller två som varje månad puttar in sparpengar här, marginalnyttan är redan sänkt.
I praktiken, som vi varit inne på förut, är det från nivå 4 och uppåt ändå oftast en som står för skapandet av detta välstånd - som de flesta gärna vill spendera tillsammans med sin familj.
Jag tror många snöar in på just detta med att en nivå måste vara synonymt med om det går att leva på värdet utan att jobba - men nivåerna handlar om så mycket mer och FI-aspekten är bara en del.
You get my point.
Samma här ![]()
![]()
Ledsen, men jag har lovat bort mitt ekonomiskt motsatta beteende till @Indexqueen så du får hitta nå’n annan som väger upp ditt slöseri. ![]()
Jag kan ta det ansvaret, i utbyte mot lite blomfröer.
![]()
Du måste leva under din trappnivå bara, det är problemet. ![]()
Under den teoretiska, eller den verkliga? ![]()
Tur jag har hiss. ![]()
Vi tar upp detta i måndagens avsnitt tillsammans med Nicks svar på frågorna. ![]()
Exakt!
Nick skriver själv att det fungerar dåligt för FIRE och att han ångrar att han inte skrev ett kapital på ämnet.
Jag tycker fortfarande nivåerna skaver för oss. På pappret är vi helt klart nivå 3. Men i vardagen känns det mer som nivå 2. Orsaken är att så stora delar av nettoförmögenheten är bunden i låsta tillgångar, som bostad och pension. Vi har helt enkelt fel balans, tror jag. Så det räcker nog inte med att säga att du är nivå 3, då ska du göra så här. Det går att vara på en viss nivå på olika sätt.
Allt är teorier! Eftersom de nu verkar ha enats om hushåll som måttstocken så väntar jag på @FIRE-Jimmy och hans siffror för hela hushållet. Kanske finns det nå’t polyamoröst gäng som är FINK (four incomes, no kids) och kan bidraga med statistik också. ![]()
Level 7 - FIRE & divine enlightenment ![]()
a k a Seventh Heaven
Ja det är ganska fett när man hittar den där hissen sidan om trappan som kan ta en direkt upp till 7an och slippa en massa jobbiga nivåer ![]()
Hey, det är min hiss. ![]()
Ok, ok, men vi berättar inget för Nick om den ![]()