425. Från snittlön till ekonomisk frihet (FIRE) på 10 år | Med Jesper / Angaudlinn: del 1 av 2

Tack för ännu ett fint avsnitt med kloka och relevanta frågor och svar. Jag fastnade särskilt vid diskussionen kring när det egentligen är bäst att vara i FIRE, i relation till livet i stort familj, barn och partner.

Det fick mig att fundera på hur det fungerar i praktiken när man lever i en relation med separata ekonomier, men där man ändå delar på gemensamma kostnader. I vårt fall är jag i princip i FIRE med hobbyuppdrag, medan min fru fortfarande jobbar. Hon har inte samma ekonomiska frihet än, vilket ibland skapar en viss obalans.

Det har pratats om att se FIRE som något man når som hushåll , och det är en intressant tanke. Visst, jag kan täcka alla kostnader, och står redan för en större del av familjens utgifter samt sparandet till barnen. Men det var egentligen aldrig min ursprungliga plan att själv stå för allt.
Så även om vi är i ett bra läge, väcker det frågor om hur man hittar en balans mellan individuell frihet och gemensamt ansvar i en familj där ekonomierna inte är helt sammanflätade. Bara en reflektion som kom efter avsnittet. Tack ännu en gång :folded_hands:

7 gillningar