425. Från snittlön till ekonomisk frihet (FIRE) på 10 år | Med Jesper / Angaudlinn: del 1 av 2

Värst av allt var mobbningen.. p-p-pankman, de ska som kastas i fejset på mig, och gärna gnidas in också :zany_face:

edit: fatta nu att detta kan kanske tolkas som att jag gör narr av dig @janbolmeson, försökt va lite rolig bara :joy:

2 gillningar

Fråga: Behöver jag en separat rad i kalkylarket för tomglaspanten? :joy:

3 gillningar

Det handlar nog inte om att räkna, utan skaffa sig en hum.

Många saker har man ett ungefärligt värde på, att jämföra med. Det ÄR relevant att fråga vad någons köksrenovering kostade, även om man har andra förutsättningar och smak i sitt eget hus. Det ÄR relevant att veta hur lång jästid andra har på sina surdegsbröd, även om du har ett annat klimat hemma och bakar medett annat mjöl. Man vill veta dina siffror för att ha hjälp att pussla ihop ekvationen. Kanske inse att ens bolån är för dyrt, eller att man har en för dyr bil, eller att man behöver spara dubbelt så mycket som du.

10 gillningar

Det är rätt lätt utan en annan persons siffror.

Visst var det 300 månadsutgifter som var ett riktmärke Jesper?

Fram med kalkylatorn. :blush:

Ja och nej, men jag förstår hur du tänker. Den ivrigaste i tråden har fått lite lagom mycket info nu (tre gånger pga YouTube), så får vi se vad det ger.

Ja, jag håller med. Vet man inte sina egna utgifter så bör man ju inte ens tänka tanken och är man i en situation att det kanske finns 10k på kontot och man är på sin API som 22-åring kanske man inte heller ska tänka tanken.

Och japp, 300 gånger snittmånaden tycker jag är enklare att tänka än 25 gånger årsutgifterna. :smiley:

2 gillningar

Då har jag en bit kvar. :wink:

Jag tycker det är helt rimligt och väldigt lätt att förstå att du inte vill prata faktiska siffror. Det är att hänga ut sig lite väl mycket.

Meeen om man ska spekulera lite så är jag rätt säker på att du har en månadsutgift på mellan 1000 och 1 000 000 och därmed en förmögenhet på mellan 300 000 och 300 000 000.

:tropical_drink: :rofl: :money_mouth_face:

6 gillningar

Spot on!

Hur var det nu den skulle räknas igen? :clown_face: :zany_face: :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Jag kanske var lite snål i mitt spann ser jag. Ändrar lite…

2 gillningar

Tack för ytterligare ett trevlig avsnitt med dig Jesper! @angaudlinn

Det är extra kul då jag känner igen mig i din resa även om vi inte (heller) aktivt siktat på FIRE, utan det verkar komma på köpet med tiden om vi har lust eller går in för det.

Vi gick t ex in för att betala av huset för ett antal år sedan, mest i brist på andra drömmar, och amorterade det sista från investeringar precis i början av det stora pandemiraset :sweat_smile:. Och det har inneburit många fördelar både mentalt och praktiskt. När boendet blir asbilligt så öppnar sig många andra möjligheter. (Även om det ur vissa aspekter kanske anses förkastligt.)

Ska kika in på din Youtube-kanal för att se mer! :heart_eyes:

3 gillningar

Stort tack för de orden. :smiley:

Och verkligen! När man lämnat det där huslånet bakom sig så tenderar det att kunna gå fort sedan.

2 gillningar

Hej,

Jag tycker jag har bra koll på mina utgifter nu när jag arbetar och tar ut semester, men det hade varit intressant att veta om några utgifter ändras eller tillkommer när man slutar jobba.

Kostnaden för transport till och från jobbet är uppenbart att det försvinner och att man i den ökade fritiden får lite kostnader, men är det något annat man lättkan missa?

Mvh

Peter

Senaste avsnittet på Jespers vlogg handlar just om det, i alla fall om kostnader som försvinner när man slutar jobba.

5 gillningar

Tack för ytterligare ett inspirerande avsnitt med @angaudlinn! :star::star::star:

Jag är inne på att ge mig själv ett år ledigt snart för att testa hur det känns. Nackdelen är att det då förlänger tiden till FIRE men fördelen är att jag får en försmak för att veta om det är något som passar mig.

2 gillningar

@gsverre hann före, men det är ett bra uppslag att återkomma till vad som blivit dyrare. Det jag snabbt konstaterade kan kosta mer (redan på min A3-skissperiod) är: dator, mobil, träningskort (förutsatt att man haft sådant via jobbet).

Tack och absolut ska du testa - FIRE-PRAO till alla som vill och kan! :partying_face:

Det lustiga är ju att det inte säkert behöver kosta ett år. Rent teoretiskt kan ju portföljen öka tillräckligt helt utan din hjälp.

1 gillning

Beror på hur ens arbetssituation ser ut. Själv jobbar jag 100% remote, således ingen pendling samt inget krav på “jobbkläder”. Medan för någon som behöver en extra bil för att pendla blir det riktigt kostsamt att arbeta.

1 gillning

Detta är kanske lite off-topic. Men säg att om man har en bil som kostar 6000/månad som @janbolmeson och man får en nettolöneökning på 5000/månad. Vad är mest rationellt om man bara har tre val och egentligen ingen användning för löneökningen här och nu men man har ambitionen att göra en fire om 10-15 år.
1 Använda hela löneökningen för att betala av mer på bilen varje månad
2 Använda hela löneökningen på att utöka sitt sparande

3 En mix av att använda hela löneökningen på att betala av bil och utöka sparande

(fattar att man är väldigt priviligerad som har dessa val, hade de gällt bolånet hade jag tex lagt hela ökningen på sparande, vet att de redan finns trådar om amortera eller spara gällande bolån, men hur ska man tänka kring dyrare lån?)

1 gillning

22 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Bryter FIRE mot ”samhällskontraktet”?

Bruttolön 42 600 kr
Arbetsgivaravgifter (31,42%) 13 385 kr
undefined ----
Prel. skatt tabell 34 (kolumn 1) 9 979 kr
undefined ----
Nettolön 32 621 kr

Källa: rakna.net

För övrigt roligt att man inte var själv i yngre da’r att kränga golfbollar…

1 gillning