428. Köp skorna! Ät bakelsen! Drick champagnen! | Del 2 av 4: Visdom om tid, relationer och firande

Alla som ger denna reaktion:

6 gillningar

Hej! Vilket bra avsnitt. Jag tycker om uttrycket att säga till om “snoret i näsan” och få bort “bajskorvarna”= autentisk kommunikation om hur man känner när det är ngt man verkligen irriterar sig på. (Och även positiva känslor). Till skillnad från att “people please” och hålla med/tona ned. Appropå tid så gillar jag att leva/hålla tankarna i nuet (gärna meditation, yoga). Får ångest av tänka för långt fram i tid/att räkna veckor man har kvar i livet och vad man ska göra. Vi vet ju ingenting om framtiden, den existerar inte. Att planera lite löst för ngr år frammåt- ja kanske. När jag pluggade på läkarprogrammet kommer jag ihåg att föreläsaren inför uppstart av obduktioner sa “När du finns så finns inte döden, och när döden inträffar så finns inte du”. (Citat fr ngn). Samma med tiden. Sedan måste jag bara säga att jag ÄLSKAR min garderob typ 200 plagg (hemstickade tröjor, klänningar) och mina målningar som jag gjort samt vissa roliga vintage figurer. Jag är maximalist av saker (mycket second hand inte nyproducerat) jag älskar men har till exempel ingen bil. Ja det är trendigt med minimalism men har man plats för sina grejer och älskar dom- behåll!

6 gillningar

Trevligt och roligt avsnitt! Väldigt många kloka tankar komprimerat så man kanske behöver några veckor på sig för att hinna smälta det.

Men när ni pratade snor i näsan mindes jag en anekdot som hände för många år sedan nu.
Det var en bussresa, vi var dansfolk i 25-40-årsåldern som åkte från Stockholm till ett event Ö-vik. Hög stämning i bussen och ett par killar satt hängde över sätet och pratade med två tjejer på bakomvarande säte. Helt plötsligt sträcker sig den ena killen och plockar vant en kuse ur näsan på en av tjejerna!

(Han hade småbarn hemma och gjorde detta av ren rutin från sin vardag.)

Men innan han fattade vad han just gjort såg alla omkring detta som i slow motion och sen blev det ett så stort och pinsamt skratt i bussen! :rofl: :joy:

Så…ibland kan det vara bra att hålla sig till metaforiskt snor och inte gå rakt på sak så att säga… :sweat_smile:

3 gillningar

Vad jag älskade kommentaren från @janbolmeson som var typ “man känner sig otillräcklig och det är okej!” när det gällde att rodda familjelivet och träning m.m.

Det kändes väldigt skönt att höra när man nu försöker att få allting ihop med en tvååring och en sju veckor gammal bebis :slight_smile:

2 gillningar