@janbolmeson Det är verkligen toppen med dessa avsnitt! Heja! Heja!
Jag undrar hur vi bäst gör som deltagare i forumet? och vad du kan kan tänka dig göra när det blir felaktig information som ges? Hur kan vi bäst rätta till det? Belysa det. Inte bara här i forumet utan också på YouTube. (Jag kommenterar inte på YouTube.)
Anna säger att som huvudregel så kan barn inte äga fast ägendom. Det stämmer inte.
Det blir inte korrekt information utan kan istället bli en ny missvisande “sanning”.
Så även om Anna är utbildad i ämnet så blir det inte helt korrekt, hela vägen.
Jag förstår att det inte är lätt att få fram helt korrekt information. Jag förstår också vad hon menar - men hade jag själv inte ägt fast egendom som barn som överförmyndaren inte hade något att invända mot (kvarvarande föräldrar stod för drift och underhåll) så hade jag kanske gjort det Anna sa i avsnittet som min sanning för “det har jag hört av en jurist i podd hos rikatillsammans”.
Jag började fundra på om foster kan ärva?
Jag och min sambo ska gifta oss, om hon blir gravid innan vi gifter oss och jag dör ftr att gravidittn börjat mn innan bröllopt.
Det vore ju lite märkligt eftersom jag behöver skriva på papper att jag är far till barnet om vi inte är gifta, som bortgången kan jag inte göra detta. Det är inte heller något jag hinner göra om jag skulle hastigt omkomma i en bilolycka.
Att du ska skriva på att du är far till barnet möjliggör gemensam vårdnad.
(Det är också för att fastställa arvsrätten men om du dör innan barnet är fött så kan du, precis som du skriver, inte skriva på. Och då ärver barnet dig.)
Har jag gett fel info, så ska det självklart rättas till. Jag har möte med Anna imorgon, så jag tar gärna upp eventuella felaktigheter och ber även henne - eller hennes kollegor svara här i forumet.
I de senaste avsnitten om bonus / särkullsbarn och testamente saknar jag information om möjligheten att styra tillgångar vid dödsfall via kapitalförsäkring.
En kapitalförsäkring är ett effektivt verktyg för att styra hur dina tillgångar fördelas vid dödsfall, ofta utanför den vanliga arvsordningen. Genom att utse en förmånstagare bestämmer du vem som ska få pengarna direkt när du avlider.
Här är de viktigaste punkterna om hur det fungerar:
Förmånstagare går före testamente:
Det belopp som betalas ut från en kapitalförsäkring tillfaller den förmånstagare du utsett (t.ex. make/maka, sambo eller barn). Detta gäller även om du har skrivit ett testamente med annan fördelning, såvida inte försäkringen har återkallats.
Utanför dödsboet:
Tillgångarna i en kapitalförsäkring med förmånstagare ingår som huvudregel inte i bouppteckningen och delas inte ut enligt arvsordningen. Det innebär att pengarna kan betalas ut snabbare, ofta inom några veckor, och inte belastas av dödsboets eventuella skulder.
Särskilda regler för barn:
Du kan spara i en kapitalförsäkring i ditt eget namn men utse ett barn som förmånstagare (barnet blir då försäkrad). Om du dör träder barnet in som ny ägare, eller får utbetalningen direkt om det är så utformat.
Pappersdokument som skapas tillsammans med jurist, undertecknas av diverse vittnen och förvaras fysiskt hos speciella företag som hanterar testamenten? 1900-talet ringde! Aldrig att jag skulle hålla på med sådant krångel. Blir inget testamente för min del tills dess att staten fixar en e-tjänst som hjälper en med att upprätta och förvara testamenten.
Håller med om att det borde varit löst för länge sedan men frågan är vem din “bojkott” skulle drabba om det händer något, staten eller dig själv/dina anhöriga?
Jag håller med om att förvaringstjänst ska finnas . Jag tänker att det ska vara ungefär samma som det är med registreringen av äktenskapsförord.
Dock tycker jag att endast de som vill ha testamente och nyttjar förvaringstjänsten ska behöva betala för det.
Att få hjälp att skriva tycker jag inte ska ingå. Det är något man får bekosta själv. Jag tror det håller högre kvalitet mot kund (och det finns ju billigare och även kostnadsfria alternativ för den som vill.)
Det är överförmyndarnämndens bedömning. Det finns undantag, men som generell regel anser de inte det vara lämpligt att barn äger fastigheter och därför inte godkänner arvskiften där barn tillskiftas fastigheter.
Det beror helt på omständigheterna. Jag vet flera barn som äger fastigheter. Kan barnets företrädare visa att det är det bästa för barnet så är det sällan problem.
Helt klart. Typiskt sätt är det dock en förälder som avlidit och har en belånad fastighet. Precis som du säger är det fullt möjligt att äga, men det förutsätter i princip en obelånad fastighet.
Jag har en fråga kring framtidsfullmakt och äktenskap som jag hoppas få hjälp med.
Om man är gift – går det att i ett testamente skriva in en klausul som reglerar vad som ska hända om ens partner i framtiden blir oförmögen att hantera sin egen ekonomi/den gemensamma ekonomin, till exempel på grund av kognitiv svikt till följd av sjukdom eller skada?
Mer konkret: kan man i ett testamente ange att man själv (eller någon annan) ska få ta över ansvaret som förvaltare/god man för sin partner i ett sådant läge och som make/maka överta ansvaret för att t ex förvalta likvida medel, egendom, förvalta sparande och tillgångar samt även ombesörja praktisk vård. Eller är det något som måste lösas via framtidsfullmakt eller genom beslut av tingsrätten?
Hur hänger dessa olika juridiska verktyg ihop i praktiken?
Stort tack för ert arbete och för en väldigt lärorik podd!