456. Testamente: allt du behöver veta | Med familjejuristen Anna Juteryd

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Du behöver särskilja testamente och framtidsfullmakt.

Testamentet används och träder i kraft efter att någon dött. Så där ska endast finnas med vad som ska hända med kvarlåtenskapen efter det.

Det är framtidsfullmakt du ska skriva för att någon annan ska kunna fatta beslut för dig i framtiden om du själv inte kan göra det.

I framtidsfullmakten så kan man välja om den: ska träda i kraft genom att beslut i tingsrätten behöver tas om att den ska aktiveras. D v s tingsrätten bestämmer att du är tillräckligt dålig/oförmögen för att själv kunna göra det.

Eller om den ska träda i kraft när den utsedde personen som ska sköta dina affärer bedömmer att du är tillräcklig dålig.

Mitt tips är att du googlar och läser på så mycket du bara kan och när du känner att du har fått information så att du förstår hur det hänger ihop tar ett samtal med jurist.

(Jag har själv inte läst in mig tillräckligt så jag har inte alla pusselbitar klara för mig exakt vad som kan göras via framtidsfullmakten. Endast info i stora drag i nuläget.)

1 gillning

Hej Leena! Tack för att du tog dig tiden att svara! :blush:

Just det; som du skriver är det helt rätt att skilja på testamente och framtidsfullmakt – att testamentet gäller först efter dödsfall.

Jag håller med dig – det här är ett område där det känns klokt att både läsa på och prata med jurist så att det blir rätt från början.

Tack igen för att du tog dig tid att svara!

Vänligen Sofi

1 gillning

Ja, det är faktiskt så att ett foster kan ärva enligt svensk lag. Om en graviditet har påbörjats innan en person går bort, och barnet sedan föds levande, räknas barnet som arvsberättigat. I ditt exempel innebär det att om din sambo blir gravid innan ni gifter er och du skulle avlida innan barnet föds, så har barnet ändå rätt att ärva dig. Däremot spelar det roll att ni inte är gifta, eftersom din sambo då inte automatiskt ärver. I en sådan situation är det barnet som får arvet direkt, om det inte finns ett testamente som säger något annat.

3 gillningar

Nej, det kostnadsfria samtalet på 30 minuter är en behovsanalys och inte en granskning. Om man vill få ett redan befintligt avtal granskat kan man ta hjälp av en av Lexlys jurister mot en avgift.

2 gillningar

Kort sagt: det du beskriver går tyvärr inte att lösa genom ett testamente.

1 gillning

Tack för ditt svar, Derya. Vi har bokat tid med er på Lexly gällande detta. :blush:

Vänligen Sofi

1 gillning

Oerhört spännande, tack för svaret.

1 gillning

Nya saker på gång.

3 gillningar

Tack!

Höjdpunkterna:

• Utökas skyddet för efterlevande sambo om man har gemensamma barn?
  • Efterarv vid försäkringsersättningar, vad ska gälla?
  • Registrering och förvar av testamente, var och hur?
  • Digitala testamenten och elektroniska signaturer, hur ska det fungera?
  • Nödtestamente – möjligt att upprätta på flera sätt?
  • Ska den legala arvsordningen utvidgas till att omfatta kusiner?
2 gillningar

En liten historia jag vill dela.

En av mina vänner fick i vintras ett delat arv i form av en fastighet som hen och ett syskon tilldelades av dödsboet. Hen lyfte frustrationen kring hur man ens löser det praktiskt och logistikmässigt, samtidigt som hen och syskonet kände att det kunde bli en konflikt om det sköttes fel. Av båda parter.

Jag tipsade om att anlita en familjejurist, för att få en oberoende aktör som vet vilka alternativ de hade, vilka rutiner och vilka lagar som gäller.

Träffade hen igen i veckan, hen var så tacksam för rådet och hur väl hela processen föll ut. Hen kunde köpa ut sitt syskon som nu renoverar upp villan, med en uthyrningsdel och samtidigt så hittade min kompis sitt drömhus som köptes och som passade hela familjen.

Tänk, utan RT så hade det kanske gått betydligt sämre, för båda.

Så tack för bra avsnitt! :heart:

2 gillningar

När det gäller enskild egendom. Jag har en dotter och två söner. Min uppfattning är att kvinnor i hög grad väljer sin man utifrån rikedom/inkomst. Kvinnor är också de som oftast väljer att skilja sig, inte sällan som konsekvens av att mannen till exempel förlorat sitt jobb eller att kvinnan blivit mer förmögen än mannen. Av detta skäl funderar jag på att ge varje barn ett lika stort arv, men att arvet ska vara enskilt till mina söner, men inte enskilt till min dotter. Jag vill nämligen ogärna att förmögenhetseffekten av arvet ska bli en skilsmässa.

2 gillningar

Vad roligt att höra @melwa, kul att det löste sig!

1 gillning

Jag skulle rekommendera enskilt till båda, det är asymmetrisk rätt. Man kan alltid ta bort det, men inte lägga till det i efterhand.

1 gillning

Kan väl bidra med en egen historia för att belysa problemen med “enskild egendom”. Har varit tillsammans med min fru i mer än 20 år. Hon har haft arbete men har satsat mer på familjen och därmed mindre på karriären. Jag har gjort tvärtom. Vi har haft gemensam ekonomi. För mig har det varit självklart att vid skilsmässa delar vi lika.

Så kom dagen när sista svärföräldern hade avlidit och min fru skulle få ut sitt arv. Min fru visade sig plötsligen inte dela min inställning när det gällde hennes egendom. Mitt var tydligen hennes, men hennes var inte mitt. Om hennes föräldrar hade skrivit in hennes arv som enskild egendom hade jag plötsligen varit den som fått gå från en skilsmässa med mindre än hälften. Det hade jag haft svårt att acceptera. Nu var det ju dock så att svärföräldrarna inte skrivit in enskild egendom i testamentet så det hela löstes på naturlig väg.

Alternativet hade annars varit skilsmässa (men möjligt fortsatt samboförhållande) så att jag kunnat fortsätta spara i eget namn utan att det skulle ingå i giftorättsgodset. För att jag ska hålla på och lojalt bidra till min frus sparande när det saknas motsvarande lojalitet tillbaka hade inte varit aktuellt.

Detta hade väl gått att lösa med en bodelning / äktenskapsförord trots att man fortsätter vara gifta? Trist att höra annars.

1 gillning

Jag har tyvärr inga barn. Så jag har fått sätta upp en stiftelse som aktiveras vid mitt frånfälle. Lite mer komplext som kräver en del möten och ping pongande med juristen. Kräver väll också att man är lite stadd i kassan, annars är det ingen mening.
Kanske hjälper det någon vad en fattig sjöman har skrapat ihop.

2 gillningar