465. Finansbranschens tre stora problem | Med Per Palmström om mitt möte med statsministern

Det spelar ingen roll så länge den personen investerar genom att köpa på börsen. Om vi bortser från återköp, nyemission och avnoteringar så nettoflödet in/ut från börsen alltid noll.

För varje affär som görs finns en säljare och köpare. Säljaren säljer för exakt lika mycket som köparen köper för. Nettoflödet in till (eller ut från) aktiemarknaden som helhet (flödet till/från poolen) blir noll.

Oavsett hur många nollor du adderar (fler transaktioner sker) så blir nettoflödet noll.

Motsvarande vad säljaren gör med pengar skulle vara att investerar i något annat bolag på börsen, det köpet (om ej nyemission) har en säljare, som får pengarna.

Det är visserligen inte ett småsparars bankkonto, men likväl ett bankkonto. Jag antar siffran ovan inte inkluderar företags bankkonton.

Enligt den logiken kan alla ha allt sitt kapital på börsen utan att börskapitalet ökat.

Men vill man få ihop den logiken behöver man som du säger bortse vad som händer. Dvs börsnotering, nyemissioner, återköp, avnoteringar och att ett antal stora investerare har som affärside att sälja bolag de tagit till börsen för att sen köpa onoterat igen istället för att ha pengarna på kontot.

Nej. I varje transaktion (bortsett nyemission, återköp, avnotering) finns också en säljare. Så det tillkommer inte mer kapital (om säljaren säljer allt sitt innehav så förlorar aktiemarknaden en ägare samtidigt som den nya kommer till). Så alla kan inte få in sitt kapital genom vanlig handel på börsen.

Vanliga transaktioner står för nästa all omsättning på börsen. Nyemission o.s.v. är en mycket liten del.

Det är en mycket liten del av omsättningen som är detta. Huvudsakligen växer totala kapitalet på börsen genom prisökning för existerande ägare, d.v.s. inget nytt kapital tillförs genom handel.

Man kan säga att ni pratade om det mellan 11:00 - 13:00 minuter in i filmen :slightly_smiling_face: Det pratades om brytpunkt och ¨ren matte¨ där försvann jag :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag kan inte se transkriberingen? Tittar jag inte tillräckligt noggrannt eller är den inte upplagd?

Skrolla uppåt. Tror den finns där.

Aha, såg nu att det står att den hittas i sartikeln.

1 gillning

Hur får du ihop prisökningen utan tillfört kapital? Hur menar du att börsens totala värde vuxit utan att pengar tillförts?

Alltså. Det kan va jag som helt missförstår.

Men jag får inte ihop både att fler har mer pengar på börsen, börsens värde ökar. Och att det skulle va ett nollsummespel där allt kapital som investeras också går it i samma stund. Nåt i Beräkningen stämmer inte.

Det har jag redan förklarat ovan. Varje transaktion (vanlig transaktion) på börsen tillför (eller tar bort) noll SEK/USD eller vilken valuta det nu är.

Väldigt enkelt exempel:
Jag äger 1 aktie i Elons Exoterestiala Exploration AB (EEE AB). Börsmarknadsvärdet är 1 miljard. 1 miljon utstående aktier. Aktiekursen därmed 1000. Börsen stänger.

Imorgon när börsen öppnar så har något superbra hänt för EEE AB, så jag säljer aktien till dig för 2000. Det nya marknadspriset. Jag får 2000 som jag tar ut från börsen och du får aktien, likaså sätter du in 2000 på börsen. Totalt nettoflöde 2000-2000, alltså noll har satts in på börsen i transaktionen.

Men börsmarknadsvärdet är nu 2 miljarder, alltså har börsens totala värde (alla andra bolag handlas till samma pris) ökat med 1 miljard. Trots inget tillfört kapital alls!

Beräkningen stämmer. Vanliga transaktioner på börsen är ett nollsummespel sett till tillfört kapital.Du verkar bara inte vara med på vad börsmarknadsvärde faktiskt betyder.

1 gillning

Skillnaden är runt 900 000 kronor, nästan en hel årsinkomst, enbart därför att rådgivningen var provisionsstyrd. På ett helt sparliv handlar det om miljoner kronor.

Tror det är felskrivet i artikeln. Hur många har årsinkomster på över 900 000 kr?

1 gillning

Lite knasig feedback kanske men blev så glad att Caroline var med, hon gör så mycket för dynamiken (både i det här avsnittet men också generellt för podden) <3

Mycket intressant och bra avsnitt, jag var förtjust i det här upplägget med att börja prata i positiva ordalag om det man sen ska kritisera. Det gav avsnittet en trevlig underton och upplevdes inte alls som rent gubbagnäll.

Per är behaglig att lyssna på, han låter på pricken som min gudfar, comfort listening. :smiley:

4 gillningar

Då kanske en särskild bankskatt inte en dum idé. Det är dags att SBAB får direkt att lägga sig 50punkter över reporäntan för 3 månadersbolån för att pressa bankerna på diverse listräntor.

1 gillning

Ok. Nu är jag med. Bra förklarat.

Dubbelpost på spottan?

Korrekt, det spelar ingen roll hur mycket indexfonder, aktier på marknaden eller i nyemissioner som vi svenskar köper, det kommer likväl stå 3000 miljarder på bankernas konto när dagen är slut. Det är enbart Riksbanken som kan justera volymen av deposit i systemet på ett meningsfullt sätt via sitt QE och QT.

Felicia Schön (som jag ser var med på 5 minuters mötet) fick precis 60 minuter i en diskussion med statsministern på Kvartal kring ekonomi.

https://www.youtube.com/watch?v=y-AwdSXNvLc

Har du lyssnat på avsnittet? Är det bra?

Hon var vältalig som vanligt.

1 gillning