475. Högre tillväxt - från 1.8 till 2.5% - skulle göra alla hushåll ca 100 000 kr rikare

Ja, tyvärr fick vi inte ihop logistiken med Caroline då vi spelade in i Stockholm. Men vilka var följdfrågorna som du saknade?

1 gillning

Jättebra avsnitt! Härligt att lyssna på! Mer pengar i statskassan gör gott för oss alla.

Det som du försökte fiska efter men som gästen inte lyckades formulera är att mer pengar till statskassan ger möjlighet till mer pengar till välfärden vilket i praktiken är kortare väntetider i vården, mer tid för varje medmänniska i äldrevården, högre löner för anställda i kommunala yrken. Jag tror att det var så självklart för gästen att han inte formulerade det trots Jans fiskespön!

Det finns 3 saker här som tangerar det politiska. Marknadshyror, euron och avskaffandet av statlig inkomstskatt.

Även om jag håller med honom så förstår jag att andra kan tycka annorlunda.

Resten av avsnittet är…ren…fakta. Att vi får mer på familjen Sveriges konto om vi sätter in mer och att det är farligt att halka efter. Var är det kontroversiella? Hade lika gärna kunna tagit det här materialet rakt upp o ner till en lektion i samhällskunskap i skolan.

Vi behöver inte skapa något skyttegravskrig utan jag undrar ärligt vad som är så upprörande för vissa?

3 gillningar

Lyssnar nu. Slås av vilket körsbärsplockande han ägnar sig åt…

:ireland: :roll_eyes: :cherries:

Och jag som ändå är en stark förespåkare för småföretagandet.

Fler korta under lyssning:

• Överutbildade? Ja. Fullt medhåll!
  • Rättvist att jämföra föräldraförsäkringsreglerna med ledighet? Nej.
  • Kompetensbrist samtidigt som vi överutbildar? :cherries:
  • Gruvan som lösningen? Nu låter han som Trump. Drill baby, drill.
  • Problem med hemarbete? Ja, kloka tankar.
  • Propparna i proppskåpet och lönebilden? Se mitt utfasningsförslag med lönefrysning. :wink: Lägg till liknelsen med att en tom stol inte fylls från gatan utan från stolen intill osv. Den minst erfarna och minst utbildade ersätts till slut av en arbetslös.
  • Borde fler flytta till jobben? Ja, där behövs en normförändring.
  • Planerbarhet? Ja tack! Fler blocköverenskommelser och bättre infrastrukturunderhåll (inte detsamma som nybyggnation och vägbreddning!).
  • baskraft i syd? Ja tack. Skippa energislukande utlandsägda företag med ytterst få anställda (i e datacenter och liknande mupperier).
  • Simrishamn? Låt Österlensommarstugeägarna från Täby betala. Det är inte rimligt att småkommuner ska driva runt en stor infrastruktur för sommargästerna.
  • Vi behöver ändra hur vi mäter arbetslöshet för att sätta in vettiga åtgärder. Min yngste börjar plugga om en månad men är 100% arbetslös i statistiken. Det är ju trams.
  • Ja, arbete måste löna sig framför att lyfta bidrag.
  • Tvingande och arbetsinriktad SFI behövs.
  • Nej, det är inget nollsummespel, så att skylla på att alla tror det håller inte heller.
  • Bra om eurorisken, men vi är verkligen inte ensamma. Polen är en EU-stormakt idag.
  • Skilja på föyktinginvandring och arbetskraftdito? Absolut!

En fråga: Varför är så många miljardärer rövhål? Rikedom och entreprenörsskap innebär inte automatiskt att man måste bli ett känslokallt svin, väl?

Intressant, men oerhört intressevinklat, avsnitt. Jag tror att väldigt få ”på golvet” lyssnade på hels utan att pajja en packning eller två.

p.s. All framgång kan inte mätas i BNP.

6 gillningar

Det var rätt svårt att se att AI skulle slå så hårt. 1 senior ger mycket mer värde än 2 juniora till samma pris eller billigare. Det behövs folk men matten går inte ihop att anställa nyexade just nu tyvärr. Men yrkesutbildning inom IT har ingenjörer alltid varit emot så håller med om man lurat studenter.

1 gillning

Det här är inget illa menat men kollade du arbetsmarknaden innan du sökte in? Ändrade den sig under pågående utbildning?

Trust but verify är ett användbart begrepp i livet.

Det jag tror att @malvina far efter: Han nämnde som replik till orättvisa mellan arbetaryrken/kontaktyrken och tjänstemän att man vet vad man ger sig in på när man väljer sitt yrke. Dvs att tex en polis eller sjuksköterska inte har möjlighet att jobba hemifrån så som tjänstemän i vissa fall kan. Runt 29:40 in i avsnittet, varje fall Spotify där jag lyssnar.

2 gillningar

Med all respekt, det här är en tröttsam och återkommande attityd, att det ska vara millimeterrättvisa mellan helt olika yrkesgrupper. Vi väljer olika i livet, vi får olika utfall. Man kan ändra sig och i slutändan är man sin egen lyckas smed.

Jag har inte bett någon att jobba i sjukvården så att jag kan jobba hemifrån. Jag är såklart glad och tacksam över att det finns folk som vill jobba i sjukvården med alla fördelar och nackdelar ett sådant jobb för med sig, men jag tvingar ingen att göra det och jag önskar innerligt att alla som inte trivs där tar steget och flyttar sig till en plats och tillvaro i livet där de är lyckligare.

Jag har själv fritt valt den utbildning och den tjänst jag får betalt för, jag har bytt jobb flera gångar när jag inte har trivts. Om jag inte längre kan få betalt för mina tjänster (vilket inte är helt osannolikt i och med AI) så kommer jag utbilda mig till något annat som jag känner är tillräckligt roligt och bra betalt.

9 gillningar

Ingen kräver millimeterrättvisa. :slight_smile: Jag menar att vi alla behöver varandra i ett samhälle och faktiskt förutsätter varandra. Därav ska alla ha del av den kaka som bakas och av den utveckling som sker. Det duger inte att hänvisa till att någon valt sitt yrke istället för att genomföra nödvändiga förändringar, eftersom villkoren både kan och ibland behöver förändras. Kontorsfolket kan få jobba hemifrån om vi exempelvis får slopad karens :wink:

Tycker i övrigt att han verkar vettig. :slight_smile: Dock undrar han var alla poliser och äldreomsorgsarbetare ska komma ifrån om arbetstiden förkortas? I äldreomsorgen gäller iaf att många redan idag arbetar deltid eftersom dom inte orkar med heltid. Färre sjukskrivningar kanske blir följden?

3 gillningar

Jag tolkade inte honom alls så.
Han pratade om att vi inte skall gå in med generella lagar och besluta kring de sakerna utan att vi låter parterna på arbetsmarknaden förhandla om det. Just för att olika arbetsgrupper har olika förutsättningar. De yrkesgrupper som inte kan vara hemma kan förhandla till sig andra förmåner.
Sen uppfattade jag det som att han menade att då det är samma förutsättning nu som för 20 år sedan för dessa grupper så är det inget argument att vissa andra får vara hemma.

Han pratade ju om att öka pengarna till välfärden så att fler kan anställas (och därigenom avlasta befintlig personal).

4 gillningar

Ja, vi får se i kommande avtalsrörelse vad som sker. Det lär bli hårt, iaf om karensen :slight_smile: Dock är balansen skev mellan parterna eftersom strejk är det enda som biter på arbetsgivarsidan och den möjligheten är i stort sett bortförhandlad.

Men självklart förstår även jag att kulorna måste in om det ska finnas nån välfärd alls. Alla gynnas av en generell välståndsökning, precis som Daunfeldt säger. Håller med om det du skriver och även JFB här ovan, om samarbete mellan parterna som gjort sverige starkt. Det är i sanning något väldigt fint och något vi ska vara stolta över :heart:

2 gillningar

Här håller jag faktiskt med, vi borde slopa karensen eller åtminstone införa ett par karensfria dagar för de som jobbar i kontaktyrken. Men inte av rättviseskäl utan för att det är bättre anpassat till hur arbetet ser ut.

Men att byta hemarbete mot karensfrihet på grund av något slags rättvisetänk är ett märkligt sätt att se på ett fritt samhälle tycker jag. Det blir väldigt konstigt om man ska gå in och vända och vrida på helt olika yrken som dessutom har helt olika löner och försöka utjämna skillnaderna.

2 gillningar

Tråkigt att du har den erfarenheten. Generellt sett ser vi att yrkesutbildningar väldigt ofta leder till jobb, ofta med bra löner. Men både konjunkturutvecklingen och strukturomvandlingen kommer att påverka möjligheterna att få en anställning. I ditt fall kan jag tänka mig att möjligheten att få ett arbete har påverkats mycket av AI-utvecklingen, som slår hårt mot just instegsjobb i IT-branschen. Håller tummarna att det löser sig. Vi kan se tydliga tecken på att konjunkturen är på väg att vända, vilket kan göra att jobbmöjligheterna blir fler inom kort.

5 gillningar

Ett tips är Torbjörn Hållö, som är chefsekonom på LO.

5 gillningar

Det finns naturligtvis olika mått att mäta den ekonomiska utvecklingen, men oavsett hur vi mäter så har den ekonomiska utvecklingen på Irland varit exceptionell och betydligt bättre än Sveriges. Intressant är också att inkomstspridningen under samma period har minskat på Irland, medan den har ökat i Sverige, se figur. Om ni är mer intresserad av att lära er mer om Irlands ekonomiska lyft, så har vi författat denna rapport: https://www.svensktnaringsliv.se/bilder_och_dokument/rapporter/s1k3s7_irlands_ekonomiska_lyft_webbpdf_1252912.html/Irlands_ekonomiska_lyft_webb.pdf

7 gillningar

Vete fan, tycker hela grejen blir udda när en intresseorganisation ska ta på sig manteln som någon oberoende expert som bara bryr sig om landets bästa. Blir mycket snack om vad arbetare och staten behöver göra, men lite mindre vad företagen ska göra.

Lite vaga tankar från avsnittet

• Förstod inte hur dom där 100k skulla hitta hem till hushållen? Snackar vi lönemärket som potentiellt skulle bli högre vid högre tillväxt? Eller hur skulle det se ut praktiskt?
    • Jag är väldigt skeptiskt att som privatperson lägga någon större betydelse i BNP per capita. USA har som exempel väldigt fina BNP siffror men det ser inte lika bra ut när man mäter faktiskt livskvalitet (exempelvis medellivslängd). Men det är en förtroendefråga i slutändan och jag saknar förtroende för att våra politiker/företag kommer dela med sig av kakan oavsett hur den skulle växa
  • Tyckte inte vi fick svar på vad Irland faktiskt gjorde som var så bra. Är inte så värst insatt men det var väl via generösa skatteregler för storbolag (dvs race to the bottom) som Irland lyckades få dit en mängd bolag. Det låter inte så skalbart eller önskvärt för den delen. Ska vi kopiera Malta härnäst för att locka till oss ljusskygga spelbolag :face_blowing_a_kiss:
  • Det snackas om tillväxttakt och så refererar det till BNP per capita, jag vill inte vara den som ska koppla allt till invandring men en viss påverkan kan det ju ha att vi har gått från under 9 mille till snart 11 mille under loppet av 30 år, detta med svenskt näringslivs goda minne. Till vilken grad ska gemene man vara villig att acceptera reformer (försämringar) för att lösa problem som andra har skapat :thinking:?
  • Det pratas om företag har svårt att hitta arbetare med rätt kompetens/utbildning, i ett parallell universum så skulle man kunna tänka sig att företag löser detta genom att satsa på att utbilda sin personal och förbättra sina villkor för att locka dit folk
  • Att likställa föräldraledighet med vanlig ledighet i frågan om arbetstid är spännande. Då kanske det är bra att vi har så få barn så att arbetstiden ökar och då kan vi kompensera det genom att jobba mindre :blush:
  • Tycker det är så ballt att till och med Svenskt näringsliv spelar med på tron att alla kontorsarbetare har möjligheten till hemarbete, med undertonen att folk bara låtsasjobbar. Och att andra grupper då ska kompenseras för det. Är väl någon Divide & Conquer strategi gissar jag för att splittra arbetarbasen. Den verkar funka också.
  • Snackar om att folk ska vara villiga att flytta. Påminn mig, hur gick det för dom stackarna som flyttade norr för att jobba på Northvolt :joy: En skillnad när det kommer till att flytta till en storstad jämfört med någon by i norrland är att arbetsmarknaden inte är beroende av att ett enda bolag inte konkar.
  • “Ingen vill jobba längre”, “folk har det för bra” “ungdomar tar inte längre skit som dom brukade göra” :smiley: Folk får väl vara hur kräsna dom vill så länge dom kan stå på egna ben. Det är väl företagen som får betala bättre om dom vill ha motivera folk.
  • “Det är inte ett nollsummespel”, riktigt så binärt är det ju inte. Självfallet går det att skapa något nytt som ökar storleken på kakan som ska fördelas, men lika självklart är det att mångas rikedom bygger på en omfördelning av den befintliga kakan, och inte alltid på så snälla grunder. Oftast i en kombination.
    • Även dom kära indexfonderna bygger ju i slutändan på att företag ska växa, vilket dom oftast gör på bekostnaden av deras kunder, anställda, miljö, etc etc. Bismarck påstås ha sagt att “Folk mår bäst av att inte veta hur korvar och lagar kommer till.” och jag tror att vi kan lägga till hur fonderna ökar med 7 % per år.

Nej för fan det blir att läsa om vredens druvor och joina vänsterpartiet imorgon, får hoppas dom släpper in mig trots att jag inte är antisemit.

6 gillningar

Tar folk upp skattesmitar-paradiset Irland som positivt exempel så drar jag en slutsatts eller två. Får se vad gästen sa på det området.

Ser man till värde för samhället har jag iom barn gått från kanske 50h värdeskapande jobb I veckan till kanske 100h, om vi räknar in att omhänderta nästa generation svenskar. Jämföra de ökade 50h med någons tv-tittande ger mig funderingar på hur gästen menar BNP ska gå upp utan människor. Gillar han Japan? Ättestupan?

3 gillningar

Ledarredaktion på SvD är bra på att ha samtal åt båda hållen. Om du inte redan testat dem så gör det för tips på format/typ av vänsterfolk att bjuda in. De kämpar också ibland när gästerna blir lite “för” förberedda XD Mest tyckt det höjjer lyssningsvärdet, man förväntar sig inte att värden ska kunna nyansera på volley.

3 gillningar

Har du sett hur många de är på SvD och hur mycket presstöd de får per år? :see_no_evil_monkey:

Men ja, klart att jag ska försöka kolla på hur de som är duktiga gör. :+1:

3 gillningar

Är det inte lite gungor och karuseller?

Jag minns inte att någon klagade på skuldavsnittet fastän det var saker där som skulle kunna tolkas som politiska och gästen vid en snabb googling tidigare har blivit anklagad för att ha nära kontakter lååååååångt ut på vänstersidan.

Det är hälsosamt att ha flera vinklar på en fråga och det tycker jag RT försöker belysa.

Sen är det inte Public Service som alltid går till överdrift.

7 gillningar