Ekonomi och Politik

Hej,

Har följt med i diskussionerna här på RT sedan en tid tillbaka och har läst mycket med god behållning. Skulle våga påstå att RT är förmodligen det bästa som hänt min ekonomi – någonsin. Tack för detta!

I takt med att jag själv har börjat få alltmer koll – i alla fall en känsla därav – på min ekonomi så har jag också blivit mer intresserad av det som händer runt omkring mig, i vårt samhälle. Någonting jag funderat på är den enorma förmögenhetsökningen som skett hos de människor som under de senaste 20/25 åren ägt tillgångar. Sedan 1995 fram till och med förra sommaren hade Stockholmsbörsen avkastat närmare 790 % och under samma tidsperiod hade bostadsrätter i landet stigit med hela 800 %. Det får löneutvecklingen att framstå som något som rört sig i rullatorfart under samma tidsperiod. Vad ser ni för bekymmer med detta? Frågor jag ställt mig själv och som jag gärna skulle vilja höra andra kloka människor resonera runt är:

1. Är inte prisutvecklingen för fastigheter och aktier ett annat sätt att konstatera att vi haft inflation?
  2. Om man inte ägt tillgångar som haft denna fantastiska prisutveckling har man helt klart missgynnats under de senaste två decennierna.
  3. Om punkt 2 är sann, vad ser ni för problem med detta? Vissa har dragit ifrån andra i allt större takt är min känsla men det är lätt att nyanser försvinner bakom medelvärden och medianvärden.

// nyfiken på ekonomi

Om vi nu för ett ögonblick bortser från samhällets absolut mest olycksamma, sjuka eller otursförföljda och tänker oss att de flesta trots allt har någon form av jobb. Har man verkligen ”missgynnats” eller har man helt sonika inte tillhört den kategori människor som haft impulskontroll nog att spara och investera istället för att konsumera?

Det största problemet jag ser är att det som vänstern kallar klassklyftor ökar. Och därmed vänsterns retorik för att kapitalet söndrar.

1 gillning

Nja, jag tror prisutvecklingen på fastigheter och aktier beror på minst tre saker: sjunkande räntor under decennier, ekonomisk tillväxt, och inflation. Och jag tror inte att inflation är den största orsaken.

Ekonomisk tillväxt som ett exempel gör aktier dyrare eftersom företagen producerar mer värde (per aktie), samt gör folk rikare vilket ger högre disponibel inkomst som kan spenderas på t.ex. boende.

Som illustration till detta: Sedan 1995 så har den disponibla inkomsten i Sverige ökat med 80% inflationsjusterat. Svenska hushåll har alltså 80% högre köpkraft än för 25 år sedan. Förenklat så har svenskar ungefär råd med ett dubbel så stort boende eller 2 bilar istället för 1 etc än för 25 år sedan.

Jag vet inte riktigt, för stor ekonomisk ojämlikhet är inte bra för ett samhälle, men jag funderar på om det handlar mest om i samhällen där vissa svälter och andra åker lyxyacht. Osäker på hur stort problemet blir om ojämlikheten mest handlar om vilken nivå av lyxkonsumtion man har.

1 gillning
  1. Det är till viss del ett resultat av lågräntepolitik.
    (Plotta ränteförändringen från 1995 till 2020)
  2. Ja, den som istället har haft pengar på t.ex sparkonto har haft en sämre utveckling.
  3. Jag ser inget problem med att den som har investerat har fått avkastning på sin risk.