Aktier inom Cyber säkerhet

Många tänker på IT-säkerhet som område för investering. Jag också. Hittade Sectra för ett tag sedan och söker fler liknande på svenska börsen.
Kanske kan man räkna Checkin till detta område också? Jag letar inte fonder utan vill köpa aktier.
Jag har försökt hitta liknande företag som erbjuder lösningar för företag men hittar inga fler på svenska börsen.
Någon som har tips?
Vilka områden tror ni särskilt på närmast framöver.
Jag tror bla på gruvbolag o råvaror (dock ej guld eller ädelstenar)

Den här frågan har nyligen diskuterats i form av fonder & ETFer med sådan inriktning. Kolla in vad de har investerat i för att hitta inspiration till aktier du kan investera i.

Det finns en uppsjö sådana företag på de mindre listorna runtom i Norden. Annars är det tyvärr USA som gäller. Jag skulle inte räkna Checkin till ett säkerhetsföretag och framförallt har de i mina ögon en helt sanslös värdering. Kolla in Okta istället på NASDAQ.

Allt som ligger ute på internet hanteras av ett fåtal leverantörer. Ett bra sådant index för inspiration hittar du i den ETF jag länkar nederst i tråden nedan. Monica listar också flera ETFer med bra innehåll som liknar din frågeställning.

1 gillning

Jättemycket tack! Ska genast kolla.

Varför måste det vara svenska börsen? Finns ju en uppsjö amerikanska alternativ.

Jag har ännu inte testat andra börser än den svenska (är så ny på detta) :wink:
Vet inte hur jag tar mig in på USA-börsen.

Jag är lite osäker på vad du menar med detta. Att handla USA-aktier fungerar i stort sett på samma sätt som att handla svenska aktier, förutom att priset är i USD i stället för SEK.

Om du inte redan har gjort det behöver du fylla i ett W-8BEN-avtal för USA och eventuellt även ett CEG-avtal för att få realtidskurser i Kanada.

Mina ifyllda avtal på Avanza ligger under Handel i USA och Kanada | Avanza, men jag vet inte om de ligger där även innan man godkänt dem. Förmodligen blir man omdirigerad till rätt ställe om man försöker köpa USA-aktier och inte har avtalen i ordning.

1 gillning