Aktier utdelning ISK

Hej.

Jag har för avsikt att börja köpa några aktier i stora bolag för utdelningen skull och behålla aktierna under många många år.

Ska man ha dessa aktier i ISK eller ej?

Hej,

Om du har Nordnet skulle jag föreslå att du tar en titt på Kapitalförsäkring. Detta på grund av att du kan få högre avkastning i form av detta:
https://www.nordnet.se/kampanjer/aktielaneprogram.html

Kapitalförsäkring och ISK har samma typ av skatt, alltså ingen skatt på utdelningar och beskattas schablonmässigt.

Skillnaden i skatten är:
ISK - kommer förtryckt på din deklaration.
KF - betalas kvartalsvis från din depå.

Hade jag gjort som du och köpt aktier i stora bolag för utdelningen och behålla många år - då hade jag valt Nordnet och deras Kapitalförsäkring.

Själv har jag Nordnet och både ISK samt KF hos dom.

Med vänlig hälsning, William

edit:
Ingen skatt på utdelningar, med det menar jag: I en vanlig aktie/fond-depå så får man betala 30% i skatt på utdelningar. Utdelningarna beskattas schablonmässigt i din KF eller ISK.

I slutändan så kommer du skatta mindre och allt sköts enklare vid en eventuell försäljning av en aktie i din KF / ISK - då detta inte behöver meddelas till Skatteverket (om du har vanlig aktie/fond-depå så måste du skriva upp vad du köpte för samt vad du sålde för).

Kapitalförsäkring är att föredra om du bara ska vara en passiv ägare och inkassera utdelningarna, då banken sköter återkrav på källskatten man betalar på utländska innehavs utdelningar.

Är man däremot intresserad av att bli mer aktiv och gå på årsmöten och dylikt så behöver man ha aktierna i ett ISK. Detta då du själv står som ägare på värdepappren i en ISK, medan i en KF så “äger” förvaltande bank värdepappren åt dig, vilket innebär att du inte kan gå på eventuella möten du är intresserad av.